adozona.hu
Jövedéki adó: Matolcsy elmondta, miért nem lehet csökkenteni
//adozona.hu/jovedeki_ado_vam_deviza_termekdij/Jovedeki_ado_Matolcsy_elmondta_miert_nem_le_56M1LL
Jövedéki adó: Matolcsy elmondta, miért nem lehet csökkenteni
Részben az uniós jövedéki adóminimum elérésére vonatkozó kötelezettséggel magyarázza Matolcsy György, hogy miért nem csökkentik az üzemanyagok jövedéki adóját. A nemzetgazdasági miniszter egy képviselő írásbeli kérdésére adott válaszában annak a meggyőződésének adott hangot, hogy a költségvetési hiány GDP-hez mért 3 százalék alatt tartása, továbbá az államadósság csökkentése közvetve okozhatja az üzemanyagárak forintban kifejezett összegének csökkenését.
"Kíván-e bármit tenni az állam az üzemanyag árának csökkentése érdekében?" - kérdezte Oláh Lajos független országgyűlési képviselő a tárcavezetőtől.
Matolcsy György a parlamenti honlapon közzétett válaszában az üzemanyagok jövedéki adóját illetően kitér arra: uniós előírás vonatkozik arra, hogy mekkora az az adóösszeg (minimumadó), amelyet mindenképp el kell, hogy érjen a tagállami adószint. A benzinár jelenlegi viszonylag magas szintje mellett egy — az uniós adóminimum által jelentett korláton belüli — néhány forintos jövedékiadó-csökkentés egyrészt nem jelentene tartós megoldást az üzemanyagárak problémájára, másrészt nem lenne garantálható az adócsökkentés hatásának fogyasztói árakban történő érvényesülése - közölte a miniszter.
Mint írta, érezhető hatása csak egy nagymértékű adócsökkentésnek lenne, erre azonban egyrészt az uniós jövedéki adóminimum elérésére vonatkozó kötelezettség nem biztosít lehetőséget, másrészt az adócsökkentés a költségvetést jelentős jövedéki adóbevételektől fosztaná meg.
Tájékoztatásában kitér arra, hogy a benzin jövedéki adója 2010. január 1., azaz az előző kormány adóemelése óta változatlanul 120 forint literenként, a gázolaj jövedéki adójának 2011. november 1-jével történt - 13 forinttal, literenkénti 110,35 forintra - emelése pedig elsősorban költségvetési okok miatt történt meg.
Megjegyezte: az emelés révén csökkent a benzin és a gázolaj adómértéke közötti különbség, így csökkent azok hátránya, akik benzinüzemű gépjárművel közlekednek. A kormány a gázolaj adómértékének megemelésével párhuzamosan a fuvarozók által használt kereskedelmi gázolajár bevezetésével javította a hazai közúti áru- és személyszállítás versenyképességét, mivel számukra a lehető legalacsonyabb szinten, az uniós adóminimumon tartja a jövedéki adó mértékét - közölte Matolcsy György.
"A Kormány tehát – az uniós jog és a racionalitás szabta keretekre figyelemmel – mindent megtett és meg is tesz az üzemanyagárak lehető legalacsonyabb szinten tartása érdekében" - összegzett Matolcsy György.
Rögzítette: bár a kormány nem képes direkt eszközökkel befolyásolni a forint árfolyamát, meggyőződése, hogy a költségvetési hiány GDP-hez mért 3 százalék alatt tartása, továbbá az államadósság csökkentése erősödő forintárfolyamhoz vezet, s közvetve okozhatja az üzemanyagárak forintban kifejezett összegének csökkenését.
Hozzászólások (0)