hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kúriai határozat a telekadóról, további hét határozat és hat rendelet jelent meg a Magyar Közlönyben

  • adozona.hu

A Magyar Közlöny 2023. évi 28. számában összesen hat rendelet és nyolc határozatot hirdettek ki, közöttük többek között a telekadó mértékének helyes megállapításáról szóló Köf.5.023/2022/11. számú kúriai határozatot.

A Magyar Közlöny 2023. évi 28. számában február 23-án közzétett Köf.5.023/2022/11. számú kúriai határozat szerint a telekadó mértékének megállapításakor az önkormányzatnak figyelembe kell vennie az illetékességi területén fekvő telkek (közpark, közút) közösségi funkcióját.

A döntés alapját képező eljárás azért indult, mert a Budapest Fővárosi XIII. kerületi Önkormányzat Jegyzője, mint elsőfokú adóhatóság határozataival a felperes tulajdonában álló négy helyrajzi szám alatt található ingatlan vonatkozásában 2015–2020. évekre összesen 43 496 250 forint telekadó fizetésére kötelezte a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (Htv.) és Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének a telekadóról szóló 53/2011. önkormányzati rendelete (Ör.) alapján.

Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének a Budapest XIII. kerület Duna – Meder utca – Cserhalom utca – Rákos-patak által határolt terület építési szabályzatáról szóló – 2019. június 29. napjáig hatályos – 37/2001. önkormányzati rendelete az ingatlanokat kiemelt szabályozást igénylő, összvárosi érdekű területnek, a területhasználat módja szerint az első ingatlant közparknak, a Duna-parton végighúzódó zöldterületnek; a második és negyedik ingatlant övezetbe nem sorolt közterületeknek, közlekedési területnek, közútnak; a harmadik ingatlant pedig közparknak minősítette már 2015. évet megelőzően.

A felperes – a 2005. augusztus 16. napjától 1/1 arányban tulajdonában álló – első ingatlant az önkormányzat részére értékesítette, az önkormányzat tulajdonjoga 2017. június 21. napján került bejegyzésre. A harmadik ingatlant az önkormányzat részére telekcsere útján értékesítette a 2018. április 10. napján kelt szerződéssel. A második és negyedik ingatlan vonatkozásában felperes és az önkormányzat között 2009. július 14-én létrejött VI-4/313/2009. számú megállapodás szerint felek „kölcsönösen egymással szemben szerződéskötési kötelezettséget” vállaltak arra, hogy az ingatlanra „külön szerződést (…) kötnek egymással, amelynek alapján az Önkormányzat” az ingatlan „1/1 arányú kizárólagos tulajdonát, kivett közút megnevezéssel megszerzi.”

A másodfokú hatóságként eljárt Budapest Főváros Kormányhivatala, mint az indítványozó előtt folyó perek alperese az elsőfokú határozatokat helybenhagyta. Indokolása szerint a Htv. nem mentesíti az ingatlant az adó alól, a közpark mint művelés alól kivett terület a telekadó hatálya alá tartozik (Htv. 52. § 16. pontjában nem szerepel), ezért az ingatlan adótárgy.

A felperes a másodfokú döntésekkel szemben közigazgatási pert kezdeményezett az indítványozó bíróság előtt, melyben elsődlegesen a határozat megváltoztatását kérte a terhére megállapított telekadó fizetési kötelezettség törlésével, másodlagos a határozat elsőfokú határozatra kiterjedő megsemmisítését és az elsőfokú adóhatóság új eljárásra kötelezését kérte.

Az indítványozó bíróság szerint az adó mértékének megállapításakor, az Ör. szabályozási módja nem áll összhangban a Htv. 6. § c) pontjával, és a 2017. január 1-jétől hatályos Htv. 7. § g) pontjával, így azzal a törvényi előírással, amely szerint az önkormányzatnak az adómérték megállapításakor figyelemmel kell lennie az illetékességi területén elhelyezkedő telkek sajátosságaira, ami a telekadó szabályozásakor a telkek értékére, forgalomképességére és használatára kihatással lévő sajátosságokat is jelenti.

A Kúria mindenekelőtt az Ör.-ben meghatározott telekadó mértékét, majd az adómérték megállapítása során az önkormányzati mérlegelés jogszerűségét vizsgálta.

A határozat kimondja: az önkormányzat azzal, hogy a telekadó mértékének megállapításakor nem vette figyelembe az illetékességi területén fekvő telkek (közpark, közút) közösségi funkcióját, nem teljesítette a Htv. által a helyi sajátosságok figyelembevételére vonatkozó differenciálási kötelezettségét.

A 2023. évi 28. számú Magyar Közlönyben a Köf.5.023/2022/11. számú határozat kihirdetésén túl az alábbi rendeletek jelentek meg:

  • a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009 kormányrendelet módosításáról szóló 51/2023. kormányrendelet;
  • az országos vasúti mellékvonalak felsorolásáról szóló 194/2016. kormányrendelet módosításáról szóló 52/2023. kormányrendelet;
  • a hallgatói hitelrendszerről szóló 1/2012. kormányrendelet módosításáról szóló 435/2022. kormányrendelet eltérő szöveggel történő hatályba léptetéséről szóló 53/2023. kormányrendelet;
  • a földvédelmi hatósági eljárás igazgatási szolgáltatási díjának mértékéről és a díj megfizetésének részletes szabályairól szóló 30/2015. FM rendeletnek az Alaptörvény tizenegyedik módosításával összefüggő módosításáról 9/2023. AM rendelet;
  • a vasúti pályahálózathoz történő nyílt hozzáférés részletes szabályairól szóló 55/2015. NFM rendelet módosításáról szóló 3/2023. ÉKM rendelet;
  • a Magyarország szomszédságában zajló orosz–ukrán háború okozta áremelkedéssel érintett építőanyagok és beépítésre kerülő építőipari termékek listájáról, valamint az építési beruházások megvalósítására kötött szerződések módosításának kezdeményezéséről szóló 13/2023. kormányrendelet szerinti szakvélemény kiadásának részletes szabályairól szóló 4/2023. ÉKM rendelet;
  • a tartósan vagy véglegesen fennálló, önálló életvitelre nem képes vagy mások állandó segítségére szoruló kommunikációs fogyatékossággal élő személyek fogyatékossági támogatására való jogosultság szabályozásával kapcsolatos mulasztásban megnyilvánuló alaptörvényellenesség megállapításáról szóló 2/2023. AB határozat;
  • a helyközi autóbusz-közlekedés közszolgáltatásának pályáztatásához szükséges intézkedésekről szóló 1049/2023. kormányhatározat;
  • címrendi módosításról és kiegészítésről, a rendkívüli kormányzati intézkedésekre szolgáló tartalékból, a Rezsivédelmi Alap központi kiadása előirányzatból történő, fejezeten belüli előirányzatátcsoportosításról, valamint kormányhatározat módosításáról szóló 1050/2023. kormányhatározat;
  • a Rendkívüli kormányzati intézkedések előirányzat terhére történő előirányzat-átcsoportosításról szóló 1051/2023. kormányhatározat;
  • az Északkelet-Magyarországon megvalósuló nagyberuházásokhoz szükséges villamosenergia-hálózatfejlesztéshez köthető forrásbiztosításról szóló 1052/2023. kormányhatározat;
  • az „51 db CAF villamos beszerzése Budapest részére” megnevezésű projekt támogatásáról és ezzel összefüggésben az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program éves fejlesztési keretének megállapításáról szóló 1247/2016. kormányhatározat módosításáról szóó 1053/2023. kormányhatározat; valamint
  • a GINOP-7.1.9-17-2017-00003 azonosító számú, „Hévíz Gyógyhely fejlesztése” című projekt támogatásának növeléséről, valamint a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program éves fejlesztési keretének megállapításáról szóló 1006/2016. kormányhatározat módosításáról szóló 1054/2023. kormányhatározat.

A Magyar Közlöny 2023. évi 28. számát ITT olvashatja el.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Őcsg tárgyi eszköz értékesítése

Lepsényi Mária

adószakértő

Egyéni vállalkozás megszűnése

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink