hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ideje szigorítani a közösségi médiaplatformok szabályozásán

  • MTI

A német DIW gazdaságkutató intézet tanulmánya szerint a közösségi médiaplatformok az internetezők által látogatott oldalak több mint feléről tudomást szereznek, és olyan felhasználókról is fel tudnak állítani profilt, akik saját maguk nem jelentkeztek be hozzájuk. A kutatóintézet a szabályozás szigorítását javasolja.

Az online közösségi platformok, mint például a Facebook, nagyszámú felhasználó internetes tevékenységét képesek nyomon követni és tárolni – függetlenül attól, hogy az internetező bejelentkezett-e. Ez derül ki abból a tanulmányból, amelyet a DIW Berlin német gazdaságkutató intézet üzleti és piaci részlegiének kutatói a zürichi, a lausanne-i és a Yale egyetemek tudósaival közösen készítettek.

A tanulmányhoz a közgazdászok közel ötezer ember felhasználói adatait használták fel, hogy kiszámítsák, milyen adatokat tárolhatna elméletileg a platformot üzemeltető Facebook. Kiderült, hogy a vizsgált személyek által meglátogatott oldalak akár 52 százalékát – ami az interneten töltött idő mintegy 40 százalékának felel meg – nyomon lehetett követni a platform technikai lehetőségeinek segítségével.

"Mivel a platformok alig adnak tájékoztatást arról, hogy milyen algoritmusokat használnak, senki sem tudja biztosan megmondani, hogy valójában milyen adatokat tárolnak és használnak fel" – mutatott rá Hannes Ullrich, a DIW Berlin Vállalkozások és piacok tanszékének tudományos munkatársa, a tanulmány szerzője.

A fogyasztói profilok létrehozása érdekében a platformok úgynevezett nyomkövetőket használnak, amelyek automatikusan betöltődnek, például a "like", a "megosztás" vagy "bejelentkezés" gombok betöltésekor – függetlenül attól, hogy a rögzített személy maga bejelentkezett-e a platformra, vagy rákattint-e valamelyik gombra. Így a Facebook összekapcsolhatta a felhasználók által látogatott oldalakat a Facebookon tárolt felhasználói adatokkal, és következtetéseket vonhatott le az oldalak más látogatóiról.

Ullrich jelezte: a fogyasztói profilokat a platformok vagy harmadik felek célzott reklámozásra használhatják.

Elméletileg az internetezőknek az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) bevezetése óta lehetőségük van tiltakozni a nyomkövetők tárolása ellen a weboldalakon a jól ismert cookie-kérdésben, de korábbi tanulmányok szerint csak kevesen élnek ezzel a lehetőséggel.

"Az Európai Bizottság által a digitális piacokról szóló törvényben és a digitális szolgáltatásokról szóló törvényben jelenleg tervezett új szabályozások szigorúbban szankcionálhatják az adatvédelmi irányelvek megsértését" – jelezte Ullrich.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Céges autó magánhasználatra

Juhász Tibor

okleveles nemzetközi és ellenőrzési adószakértő

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink