Tisztelt Szakértő!
Könyvelőirodai alkalmazottként a munkám során többször találkozom az alábbi esetekkel:
- az ügyfél nem jól határozza meg a teljesítési időpontot (például határozott időszakra szóló számlázás esetén),
- előlegszámlát nem vagy rosszul állít ki, amikor a díjbekérő alapján megkapja az összeget,
- nem megfelelően kezeli a bérleti díjhoz kapcsolódó járulékos költségeket.
- olyan számlákat fogadnak be, amelyeken nem jó a teljesítési időpont,
- nem megfelelően állítják ki a helyesbítő számlát stb.
Ha felhívom a figyelmet a fenti hibákra, akkor vagy azt a választ kapom, hogy a számlázóprogramjuk nem tud olyan számlát kiállítani (előleg, helyesbítő) amit kérek, vagy a partnerükkel nem lehet megbeszélni, hogy jól állítsa ki a feléjük érkező számlát, vagy túl "macerás" amit kérek vagy egyáltalán nem is értik, mit akarok.
Mivel sajnos "hozott anyag"-ból kell dolgozni, felmerül a kérdés, hogy a fenti hibákat tartalmazó számlákat lekönyveljem-e úgy, ahogy megkapom, vagy egyáltalán nem szerepeltethetem a könyvelésben? Esetleg a helyes időpontra könyvelem, függetlenül, hogy a számlán milyen teljesítési időpont van, illetve a kibocsátónál más időszakban szerepel. Kié a felelősség, ha ezen bejövő számlák után az áfát levonásba helyezem, de az ügyfelet tájékoztattam, hogy ki kellene javítani? Problémát jelent továbbá az is, hogy mire a számla kijavításra kerülne, az áfabevallási határidő már lejár, és ezen számlák kimaradása magas áfafizetési kötelezettséget jelent az ügyfélnek.