adozona.hu
Beleköthet-e az adóhatóság, ha nincs útnyilvántartás?
//adozona.hu/cegauto_es_regisztracios_ado/Belekothete_az_adohatosag_ha_nincs_utnyilva_C2RB4Q
Beleköthet-e az adóhatóság, ha nincs útnyilvántartás?
Szankciókkal jár-e, ha a cégnél nem vezetnek útnyilvántartást? Olvasói kérdésre Sinka Júlia adó- és számviteli tanácsadó válaszolt.
Adott társaság személygépjárműveket üzemeltet, melyek után megfizeti a cégautóadót. A tankolások üzemanyagkártyával történnek, melyekrõl összesített számlát állít ki a Mol. Az üzemanyagot költségként elszámolják, az áfát nem vonják le. Olvasónk a következőket kérdezte: Hivatkozott személygépjármûvek esetén ajánlott vagy kötelezõ az útnyilvántartás vezetése? Útnyilvántartás hiányában konkrétan milyen szankciókkal büntethet az adóhatóság?
A cégautóadó-fizetési kötelezettséget az útnyilvántartás léte vagy nem léte nem befolyásolja: társaság esetében a jármű birtoklásának puszta ténye megalapozza az adófizetést. Ugyancsak nem játszik szerepet az útnyilvántartás a személyi jövedelemadó kapcsán, a személygépkocsi esetleges magáncélú használata miatt nem kell adóköteles jövedelemmel számolnia sem az érintett magánszemélynek, sem a cégnek (szja-tv. 1. számú melléklet 8.37. pont).
Ugyancsak felesleges az áfatörvény kapcsán útnyilvántartást vezetniük, hiszen – ahogyan erre kérdésében az olvasó is utalt – a személygépkocsi üzemeltetéséhez felhasznált üzemanyag áfája nem vonható le, függetlenül a jármű hivatalos használatának arányától (124. §). Az áfa rendszerében akkor volna főszerepe az útnyilvántartásnak, ha a gépkocsit nyílt végű lízingszerződés vagy bérleti szerződés keretében – az áfatörvény fogalmai szerint szolgáltatást véve igénybe – üzemeltetnék, mert akkor az esedékes részletek áfájának üzleti célú arányát dokumentálniuk kellene.
Jelen esetben nem erről van szó. Így az útnyilvántartás hiányába egyetlen okból köthetne bele az adóhatóság: a társasági adó alapjával szemben elszámolt üzemanyag értékét vitathatná. Ez társasági- és iparűzési adóhiányt, és következményeként adóbírságot okozhatna.
Természetesen, ha nincs útnyilvántartás, akkor a fenti költség elszámolását nem támasztja alá, de hiánya még önmagában nem is kérdőjelezi meg ezt. Ezért, ha a szóban forgó költség aránya nem lépi túl a józan ésszel elfogadható mértéket, akkor a vázolt adókockázat csekély. Az adóhatóságnak kellene bizonyítania az elszámolt tétel túlzott voltát, és ez utólag nem sok eséllyel kecsegteti őket.
A józan észt – azaz a gazdasági racionalitást követő – elszámolás a társaság tevékenységének is függvénye. Nem mindegy, hogy az elszámolás – mondjuk – egy ügynöki tevékenységet folytató társaságnál, vagy egy fordítóirodánál történik.
Hozzászólások (3)
Unalmas ez a nyár, kell valami adózási rémhír, hogy legyenek olvasók. A "hírt" ráadásul a HVG.HU is átvette és bár a cikk már egy napos, a tegnapi kommentek ellenére makacsul tartja magát a címlapon.
A km óra állásának berögzítése is felesleges, hiszen a beszerzéskor megvan a km óra állása (pl. nulla) és az azt követő benzinvásárlásokból látszania kell, hogy hány km-en kell állnia az órának. Ez a hatmilliós ügy viszont másról szólhatott. Talán arról, hogy volt olyan üzemanyagköltség, aminek semmi köze nem volt a járműhöz (pl két teljes tankolás egy órán belül?).
Nem kell ijesztgetni az adózókat, mert minden cégautó költség elszámolható, így a nav jogszerűen nem tehet megállapítást, ha a cégautó adót megfizették!
1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
[...]
3. számú melléklet az 1996. évi LXXXI. törvényhez
A költségek és ráfordítások elszámolhatóságának egyes szabályai
[...]
B)
A vállalkozási tevékenység érdekében felmerülő egyes költségek, ráfordítások
A 8. § (1) bekezdés d) pontjának alkalmazásában a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségnek, ráfordításnak minősül különösen:
[...]
6. [...] a cégautó használata, fenntartása és üzemeltetése révén felmerült költség, ráfordítás (ideértve az azzal összefüggő, törvényen alapuló, az államháztartás valamely alrendszere számára történő kötelező befizetést is);[...]
Zara L.
Kedves Júlia! - én egy picit vitatkoznék azon, hogy az útnyilvántartás hiányának kicsi az adókockázata.Persze, tudom, hogy a "kicsi" jelentése relatív. Nekem volt egy hatmilliós ügyem ezen a tételen. Nem fogadta el a NAV az üzemanyag felhasználás elszámolását, mert nem tudta a vállalkozás igazolni, hogy az elszámolt üzemanyagot mennyi km megtételéhez használták fel. Amennyiben hitelt érdemlően nem nyer igazolást az, hogy a felhasznált üzemanyag költséget hány km megtételéhez használták fel, a NAV a költség elszámolását megkifogásolhatja. A bíróság a NAV-nak adott igazat. Mint költségtétel, valóban a társasági adó mértékére van kihatással. Én -adószakértőként- azt tanácsolnám, hogy a járműveknél legalább a tárgyév jan.01-ei és dec. 31-ei km óra állását rögzítsék, ami alapján már korrekt módon kiszámítható az elszámolható üzemanyag a 60/1992.sz. korm.rendelet megfelelő alkalmazásával. Ez esetben (többlet esetén) csak a különbség miatt prüszkölhet a NAV, ami azonban valóban csak kicsi adókockázatot jelent.