adozona.hu
Áfavisszaigénylés: mennyit veszít a költségvetés?
//adozona.hu/archive/20110901_Europai_Birosag_afa_dontesenek_koltsegvet
Áfavisszaigénylés: mennyit veszít a költségvetés?
Az Európai Bíróság döntését követően rögtön megindult a találgatás: mekkora a költségvetési kihatása a döntésnek, melyik évre hat és mikortól? Felesleges találgatni!. Áfa- visszaigénylés esetén ugyanis az áfa- bevallásban meg kell adni a „85. Pénzügyileg nem rendezett beszerzésekre jutó adó összege”-t.
Mi az időbeli hatálya az EB döntésnek?
Az adóhatóság eddig is akkor „indultvadult be”, amikor valaki visszakért adót, járulékot. Ilyenkor szinte minden esetben kiutalás előtti ellenőrzést végzett. A revizorok minden erőfeszítése ilyenkor arra irányul, hogy fiktívnek minősítsenek beszerzési számlákat, hogy ne kelljen visszafizetni áfát, sőt jogosulatlan visszaigénylés miatt az 50 százalék mulasztási bírságot is ki szabhassák. Aki eddig is el akarta kerülni az ellenőrzéssel járó „macerát”, az átvitte a visszaigényelhető áfát a következő hónapokra. Ez esetben kis sem kellett tölteni a 85. sort, tehát az EB döntés ezekre az esetekre nincs kihatással. Nem osztom azokat a véleményeket, hogy fokozni kellene az ellenőrzéseket, vagy az EB- döntés visszaélésekre ad majd alkalmat.
A döntés nem visszamenőleges, ezért az Art. 124/D. § -ban foglaltak nem alkalmazhatóak. Alaptalanok azok a vélemények, hogy a kormány elhúzhatja az EB döntés költségvetési hatását. Az EB- döntést figyelembe lehet venni már a július havi áfa- bevallásnál is. Ha az adózó nem tölti ki a 85.sort, akkor az EB- döntésnek megfelelően jár el. Ha a júliusi áfa- bevallásban az adózó visszaigényel áfát és nem tölti ki a 85. sort, akkor a NAV – úgy, mint eddig – kiutalás előtti ellenőrzés alá fogja vonni az adózót. Ha határozatában kifogásolni fogja a pénzügyileg nem rendezett áfa- levonását, akkor ez az Európai Bíróság döntésével ellentétes lenne.
A magyar áfatörvényre érdemben nem hivatkozhatna az adóhatóság, mert erre már megszületett a verdikt: az áfa törvény 186.§ (2) bekezdése ellentétes az uniós áfa irányelvvel. A kormánynak azért érdeke a mielőbbi törvénymódosítás, hogy élni tudjon olyan speciális szabályokkal, amire az EB- döntés lehetőséget ad. Addig az adózók egy olyan meccset játszhatnak le az adóhatósággal, amelyiknek a végeredményét az EB előre borítékolta. Persze ezen a „meccsen” is megtapasztalhatjuk az adóhatóság „keménykedését”, de reméljük erre nem kerül sor. A kormány után, a NAV is tudomásul veszi az EB döntését. Az EB- döntés a költségvetésre csak 2011-ben lesz kihatással, a 2012-es évet már nem fogja érinteni. Nem lesz 2011-ről áthúzódó „pénzügyileg nem rendezett áfa”. A likviditási „hátrány” csak a 2011-et fogja érinteni.
Angyal József
okleveles adószakértő