adozona.hu
Lex takarítónő: hol van a buktató?
//adozona.hu/archive/20100823_adovaltozas_lex_takaritono
Lex takarítónő: hol van a buktató?
Sokan találgatták, hogy mi lehetett a jogalkotó szándéka a házkörüli munkák adómentessé tételével. Jelentősebb bevétel ugyanis ebből nem fog befolyni, továbbá olyan munkát tett a jogalkotó adómentessé, ami után eddig sem fizettek adót. A megoldást a regisztrációban kell keresni.
A regisztráció alapján a munkát vállalóra lehet következtetéseket levonni: adóköteles tevékenységet folytat-e üzletszerűen adószám nélkül? Valójában a regisztráció „feljelentésként” funkcionálhat. A foglalkoztató becsületesen bejelenti a „takarítónőt” és befizeti utána az 1000 forint regisztrációs díjat. Azt nem fogja tudni, hogy rajta kívül még hányan jelentik be a takarítónőt. Ha valaki ebből a tevékenységéből él meg, annál fel fog vetődni az üzletszerűség fogalma: személyi jövedelemadó bevallást nem nyújt be, de gyakori regisztrációs díjfizetés van utána.
A Napi gazdaságban megjelent egy vélemény: „Adócsalásra lehet használni a takarítónő szabályt.” Ezt a megállapítást arra alapozzák, hogy a házkörüli munkákra nem határoz meg a törvény jövedelem korlátot, így akár több millió forintot is lehet egymás feleségeinek kifizetni. Véleményem szerint itt nincs kiskapu. Egy adóhatósági vizsgálat adott esetben azt fogja vizsgálni, hogy üzletszerűnek minősül-e a házkörüli munkának tekintett tevékenység.
Üzletszerű lehet, ha valaki havonta több százezer forintot keres így adómentesen, illetve ha a regisztrációkból kiderül, hogy például havonta 30 helyen vállal takarítást. Éppen az üzletszerűségben rejlik az adómentes házkörüli munkák veszélye. Az internetes ingó értékesítésnél is az APEH átminősíti az ingó értékesítést önálló tevékenységgé, ha például az ingó értékesítések darabszáma, gyakorisága jelentős. Pedig a személyi jövedelemadó törvény egyértelműen meghatározza az üzletszerűség fogalmát az ingó értékesítésnél.
A házkörüli munkánál nincs ilyen fogalom meghatározása az üzletszerűségnek. Tehát az adóhatóságnak tág tere lesz arra, hogy maga határozza meg, hogy a házkörüli munkának minősített tevékenységre ki kellett volna-e váltani adószámot. Ha úgy ítéli meg, hogy igen, akkor az adómentes tevékenységet át fogja minősíteni önálló tevékenységgé. Adóhiányt állapít meg, adóbírságot, késedelmi pótlékot, és az adószám hiánya miatt 200 ezer forint mulasztási bírságot.
Abban ne reménykedjünk, hogy az adóhatóság nem fog ilyen vizsgálatot indítani. A házkörüli munkával eddig a lebukás veszélye kicsi volt. Az APEH revizor ugyanis magánlakásba nem léphet be ellenőrizni a házkörüli munkát, erre ugyanis a törvény nem ad felhatalmazást. Az adómentes házkörüli munkák regisztrációjával úgy jut információhoz az adóhatóság, hogy nem kell belépni ellenőrzés céljából a magánlakásba, mégis információja lesz arról, hogy egy magánlakásban kit foglalkoztatnak házkörüli munkára.
Angyal József okleveles adószakértő