hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Eljött az offshore alkonya: Bajnai szigorításai a gyakorlatban

  • dr. Marosi Andrea

Az adóelkerülés visszaszorítása érdekében adót vetnek ki az adóparadicsomokba menekített jövedelmekre és vagyonra. A Bajnai-kormány válságkezelő programja szerint egyrészt forrásadót vezetnének be az olyan országokba történő kifizetésekre, amelyekkel hazánk nem kötött kettős adóegyezményt, másrészt szigorítanák a társasági adóról szóló törvényben az ellenőrzött külföldi társaság fogalmát és megadóztatnák a hozzájuk utalt jövedelmeket.

Offshore
Forrás: AP
Az Adózóna már egy évvel ezelőtt - az Offshore alkonya avagy búcsú a kimentett vagyonoktól című cikkében előrevetítette, hogy az állam szerepének felerősödése előbb-utóbb az adóparadicsomok korlátozásához illetve megszüntetéséhez vezet. És affelől sem hagyott kétséget: minden, ami gyengítheti az ellenőrzést, illetve az állami bevételek kiesésével jár, haragra gerjeszti az erős állam illúziójában hívőket. Ezt jól mutatták a G20 csúcstalálkozón kilátásba helyezett szankciók: a bankszámlanyitás hátráltatása, mindaddig, amíg a valós tulajdonost nem igazolja az off-shore vállalkozás. A büntetés másik formája információszerzés nélkül elképzelhetetlen: az OECD elsősorban az adóügyeket érintő adatok átadási hajlandósága szerint definiálja a nem vagy kevésbé együttműködő országokat.

A cél tehát világos: az adókikerülés visszaszorítása. Kérdés hogyan lehet ezt megvalósítani? És nem utolsósorban mely országok tekinthetőek adóparadicsomnak?

Az utóbbira kézenkekvő válasz lehetne: azok az országok, melyeket az OECD nem tekint együttműködőnek, de ez így nem teljesen igaz. A nem együttműködő jelző sokkal inkább azokra az országokra utal, amelyek az off-shore cégek alapításánál nem tekintik magukénak a világ vezető partner országai által megfogalmazott adózási normákat.

A holding társaságok számára jelenleg sok ilyen európai ország kínál kedvező adózási feltételeket és üzleti környezetet. Ráadásul a magyar adórendszerben is vannak olyan szabályok, amelyek ösztönzik az úgynevezett holding cégek letelepedését.

Magyarországon az off-shore cégeket három fő okból alkalmazták
Az értékpapír, áru és szolgáltatás adásvételek során való bekapcsolása, közvetítőként. (Valós ügyletek lefölözése)
Az off-shore cég által kiszámlázott látens költségek elszámolása, vagyis pl. jutalékok, piackutatás, marketing és menedzsment szolgáltatások. (Látens ügyletek elszámolása)

Az értékpapírok, üzletrészek értékesítésekor a nyereség off-shore cégnél való realizálása. (A valós tulajdonos rejtése mellett jövedelem helyének megváltoztatása)

Forrás: MKOE
A nemzetközi tapasztalatokat és tendenciákat követve érthető a fenti szabályok finomítására, kiegészítésére irányuló kezdeményezés. Vagyis az a – Bajnai kormány által - nemrégiben válságkezelő programban javaslat, amely korlátozná e társaságok lehetőségeit az adózási területén. Vagyis, hogy szigorítanák az ellenőrzött külföldi társaság fogalmát. Jelenleg nem minősül ellenőrzött külföldi társaságnak az a személy, amelynek a székhelye, a telephelye vagy az illetősége az Európai Unió valamely tagállamában, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet valamely tagállamában vagy olyan államban van, amellyel a Magyar Köztársaságnak hatályos egyezménye van a kettős adóztatás elkerülésére a jövedelem- és a vagyonadók területén.

Az ellenőrzött külföldi társaság fogalmát kiterjesztenék arra a személyre is, amelynek az illetősége van olyan államban, ahol a társasági adó nem éri el a magyar adómérték kétharmadát. Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy egy magyarországi székhelyű vállalkozás is lehet ellenőrzött külföldi társaság., ha az üzletvezetési helyét külföldre helyezi és amiatt más államban minősül belföldi illetőségűnek. Vagyis a jogszabály azt szeretné, egy olyan vállalat is „fülön csíphető” legyen, aki azért tette át székhelyét Magyarországról más államba, mert ott az adómérték jóval kevesebb. Csakhogy ehhez épp azoktól az államoktól kellene információt szereznie a magyar adóhatóságnak, akik idáig sem voltak együttműködőek, legalábbis az OECD definíciója szerint. Végül - nem teljesen érthető módon – kimaradt javaslatból,, hogy nem minősül ellenőrzött külföldi társaságnak az a személy, aknek az adott országban valódi gazdasági jelenléte van, annak ellenére, hogy egyáltalán nem vagycsak minimális adót fizet

A jogszabály szigorítására irányuló kezdeményezés a gyakorlatban tehát szélesítené az ellenőrzött külföldi társaságok adókötelezettségét. Nemcsak az onnan kivont, hanem- mind magánszemélyek, függetlenül attól magánszemély vagy cég-e a tulajdonos. 



Kérdés ezekután, hogy mikor tekinthető egyáltalán jövedelemnek bármely adóparadicsomba átutalt, vagy onnan visszautalt pénzösszeg.

Számoljon itt!
Kattintson az Adózóna vagyonosodási kalkulátoráért ide!
Társaságnál csak az adó alapjaként meghatározott összeg tekinthető jövedelemnek. Vagyis nem az átutalás kedvezményezettjének a fent idézett jogszabályok szerinti meghatározása, hanem a kifejezetten a megjelenő eredmény hozadéka, amelyet esetleg az adózás elől off-shore cégbe kívánnak kijuttatni. Ez azonban csak akkor képzelhető el, ha a társaság vezetői úgy gondolták, hogy várható eredményüket – meglehetősen lusta módon - csak záráskor kívánják kezelni. Ugyanez magánszemélyek esetén még sokkal bonyolultabb: Előbb ugyanis az adóhatóságnak kell bizonyítania, hogy az az összeg, amelyet külföldre utaltunk valóban jövedelem volt, és mondjuk nem kölcsön. Ennek eredményességét, már megismertük a vagyonosodási vizsgálatok során, ahol is az eljárást kísérő túlkapások ellenére, nem sikerült egyértelműen megjelölnie az adóhatóságnak, a pénzügyi bevétel forrását.

A pénzeszköz a vagyon része, így a címben rejtőzködő jövedelem és vagyon fogalmát nem árt külön tisztázni. Ehhez pedig fontos leszögezni, vagyon esetén nem számít annak az eredete. A lényeg csupán, hogy a mozgatásának célja a menekítés legyen, továbbá, hogy - jogszabály szerint ugyan nem pontosan meghatározott - úgynevezett adóparadicsomba kerüljön. Nem kérdés ezekután, hogy a végcél az állampolgár teljes ellenőrzése az erős Állam által, de az sem kétséges, hogy pár évig mégcsak a jogbiztonság fokozatos leépítésével érvényesíthetőek a programban vázolt elképzelések.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

EU-s számla áfásan

Bunna Erika

adótanácsadó

Magyar–Japán egyezmény

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink