hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Cafetéria: kevesebbet adóznánk

  • dr. Marosi Andrea

Valamennyi válságkezelő, adóreform javaslat közös eleme: szélesíteni az adóalapot, többen fizessenek kevesebb adót. Az adó és járulék alapot csak úgy lehet szélesíteni, ha adózás alá vonunk olyan bevételeket is, ami után eddig nem kellett adózni, járulékot fizetni. A fekete-szürke gazdaság elleni küzdelem egyik jelszava az adóelkerülés csökkentése. Ezekután fogalmazzuk meg, mi is az a cafetéria?

Cafeteria 2009
Számolja ki az Adózóna cafetéria-kalkulátorával mennyibe kerül juttatást adni a munkavállalóinak.
Az adó és járulék szempontjából nincs nagy különbség a zsebből fizetett jövedelem vagy az étkezési jegy formában juttatott bevétel között. Egyik után sem kell fizetni adót és járulékot. Az így kapott bevétel nem lehet nyugdíj és egészségbiztosítási ellátás alapja. A különbség elsősorban abban van, hogy a cafetéria elemek részben láthatóak törvényi szabályozásuk révén. Az adóalap szélesítése pedig azt jelenti, hogy adózás alá vonunk eddig adó- és járulékmentességet élvező bevételeket. Ezzel egyidőben csökkentjük az adókat és a járulékokat, így valósulhat meg, hogy összességében többen fizetnek kevesebb adót. 

Nem teljesen megalapozottak azok a vélemények, miszerint a munkáltatók a cafetéria adózás alá vonásával, azok értékével csökkentenék a dolgozók jövedelmét. A munkáltatói járulékterhek csökkentése épp azt szolgálja, hogy összességében a munkáltatók terhei ne növekedjenek. Míg a zsebből fizetett bevételeknél remélni lehet az adóelkerülés részbeni megszűnését, addig cafetéria elemek megszüntetésével azonnal megvalósulna a szélesebb adóalap, többen kevesebb adót, járulékot fizetnek. 

Miért akkor ez a nagy felháborodás, tiltakozás a cafetéria (adóelkerülés) korlátozása, megszüntetése miatt? 

Egyrészt, mert azzal mindenki egyetért, hogy ha nem muszáj, akkor ne fizessünk adót, járulékot. Hátrányosan érinti a magánszemélyeket a cafetéria elemek megszüntetése? Csak akkor, ha ezt a kérdést a rendszerből kiemelve külön vizsgáljuk: egyetértünk azzal, hogy csökkenjenek az adók és a járulékok, de közben küzdünk az adóelkerülést lehetővé tevő cafetéria elemekért. Gyakran olvasni olyat, hogy például a munkáltatónak 10 ezer forintba kerülő étkezési jegy révén a dolgozó 10 ezer forint bevételhez jut. Ez nem így van. A munkáltatók az utalvány előállítóknak 6-8 sz körüli költséget fizetnek, így nekik a 10 ezer forintos étkezési jegy ennyivel többe kerül. A többlet a költségvetés helyett vállalkozók (utalvány előállítók) zsebébe kerül. Nem véletlen, hogy ők tiltakoznak a legerősebben, hergelve ezzel a magánszemélyeket. Ugyanazok az emberek, akik tiltakoznak a cafetéria elemek megszüntetése ellen, egyben határozottabb fellépést követelnek az adóelkerülés megszüntetése érdekében. 

Ez így ellentmondásos. A cafetéria elemek között azonban érdemes különbséget tenni már csak a beterjesztett évközi változások miatt is. Vannak havi és vannak éves adómentes juttatások, vannak névre szóló és bemutatóra szóló utalványok. Az éves névre szóló juttatások évközi megadóztatása alkotmányossági aggályokat vet fel. Nem véletlen az üdülési csekkek reklámozása óriás plakátokon. A személyi jövedelemadó törvény nem tiltja, hogy valaki már áprilisban megkapja éves üdülési csekk „adagját”. Ennek időarányos részének adóztatása visszamenőleges kötelezettséget jelentene a munkáltatóra vagy a magánszemély részére, ezért vélelmezhető az Alkotmánybíróság elmarasztalása. Nincs ilyen alkotmányossági probléma a havi bemutatóra szóló juttatásokkal, például az étkezési illetve ajándékutalványokkal kapcsolatosan. Ezeket cészerű lenne 2009. július 1-jével megszüntetni. 

Az étkezési utalványok rendszere a korábbi állami nagyvállalati rendszerben alakult ki, a vállalati büfé és a munkahelyi étkezde révén. Mára már az étkezési jegy funkcióját tekintve pénzként (bankjegyként) működik. Nyugodtan elfogadhatja a Tv, vízvezeték szerelő a munkadíjat étkezési jegy formájában. Az első szupermarketben fizetéskor készpénzként (bankjegyként) használhatja azt. Ez aggályos is lehet. Az étkezési utalvány előállítók tulajdonképpen úgynevezett pénzhelyettesítő értékpapírt készítenek, pedig bankjegy előállítására csak az Magyar Nemzeti Banknak van felhatalmazása. A bankjegyként funkcionáló étkezési jegy azonban könnyen hamisítható, és visszaélésre is lehetőséget teremt.

Összegezve az eddigi tárgyalásokból nyilvánvaló, hogy a kormány nem lesz képes egy lépésben, év közben adózás alá vonni teljes körűen a cafetéria elemeket. Ha figyelembe vesszük az alkotmányossági szempontokat is, akkor első lépésként 2009. július 1-től azonnali hatállyal meg kell szüntetni a hideg-, melegétkezési utalványokat és az ajándék utalványokat. Év végén értékelni lehetne a munkáltatói és a munkavállalói reakciókat és lehetne továbblépni a többi cafetéria elem adózás alá vonásával kapcsolatosan. A fokozatosság figyelembe vételével, véleményem szerint az üdülési csekk megszüntetését kellene a legerősebben megfontolni. Van létjogosultsága bizonyos cafetéria elemnek, de azt hiszem mára már átestünk a ló túlsó oldalára.

Angyal József

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Időszakos orvosi vizsgálatok

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink