hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Az Európai Parlament a benzin minimális adószintjéhez igazítaná a dízelolajét

  • MTI

Az Európai Parlament (EP) által csütörtökön elfogadott előterjesztés értelmében az unióban megemelnék a dízelolaj előírt minimális adómértékét az ólommentes benzinre kivetett hasonló adó szintjére.

Jelentős különbségek figyelhetők meg a tagállamok között a gázolajra kivetett adó mértékében. E különbségek a határ menti térségekben üzemanyag-turizmushoz és a verseny torzulásához vezethetnek - indokolta az elképzelést az előterjesztő Olle Schmidt svéd liberális EP-képviselő. Szerinte a kereskedelmi célú gázolajra kivetett adó mértékének közösségi szintű és erőteljesebb közelítése hatékony választ adna a tisztességtelen verseny problémájára. Az EP egyetért az Európai Bizottság javaslatával, hogy a két minimális adószint legyen azonos, de a Bizottság elképzeléseihez képest csak fokozatosabban emelné a dízelolaj minimális adószintjét.

Jelenleg az ólommentes benzin minimális adója ezer literenként 359 euró, a gázolajé 302 euró. A Bizottság 2012-re, az EP csak 2015-re várná el, hogy az utóbbit az előbbi szintre emeljék. A parlament szerint ráadásul Lettország, Litvánia, Lengyelország, Bulgária és Románia csak 2016-ra lenne köteles végrehajtani ezt az emelést.

Az Európai Bizottság szerint 2014-re mindkét üzemanyag-kategória esetében 380 eurós minimumadóra lenne szükség, de a parlament ezzel nem ért egyet. Sőt, a képviselők a 400 eurónál nagyobb dízel- és az 500 eurónál magasabb benzinadót alkalmazó tagállamokat 2015-ig el is tiltanák a további emeléstől.

Magyarországon az ólommentes benzin adója ezer literenként 413 eurónak megfelelő összeg, a dizel adója 339 eurónak felel meg.

Adózási kérdésekben az Európai Parlament csak konzultációs jogkörrel rendelkezik, a tagállamok minisztereiből álló Tanácsnak egyhangúlag kell meghoznia döntését.

A parlamenti vitában - amelyben az Európai Bizottságot Kovács László adóügyi biztos képviselte - a néppárti vezérszónok Becsey Zsolt volt. Az EP-képviselő sikerként értékelte a parlamentben a kérdésben kialakult kompromisszumot. 

Siker ez, mert mindenki hoz áldozatot. A magas adózású országok a konvergencia céljából hajlandók lennének befagyasztani a jelenlegi magas értékeiket, míg az alacsony adózású országok elfogadnának némi emelést a jelenleg érvényes jogszabályhoz képest a dízel területén - mondta Becsey.

Kovács László felszólalásában kiemelte, hogy a bizottsági javaslat elsődleges célja az üzemanyag-turizmus visszaszorítása. A szállítmányozó cégek kamionjai ugyanis gyakran jelentős kerülőket tesznek azért, hogy az alacsonyabb adószintet alkalmazó tagországokban töltsék fel üzemanyagtartályaikat. Ez nem csak a versenyt torzítja, de a feleslegesen megtett kilométerek növelik az éghajlatváltozásért, a felmelegedésért felelős üvegházhatású gázok kibocsátását is.

Az adóügyi biztos elmondta, hogy az illetékes parlamenti bizottság jelentésében javasolt módosítások legtöbbje elfogadhatatlan az Európai Bizottság számára, hiszen ezek pontosan azt a hosszú távú stratégiát gyöngítenék meg, amelyik az éghajlat és az egységes piac védelmére irányul.

Azokkal a képviselői véleményekkel szemben, hogy a jövedéki adó minimális szintjének emelése növelni fogja az inflációt, elmondta: hatástanulmányuk szerint a javasolt szerény mértékű növekedés éppen csak lépést fog tartani a 2017-ig várható, évente 2,2 százalékos inflációval. Azt is hangsúlyozta, hogy az éghajlatváltozás és a globális felmelegedés az inflációnál sokkal nagyobb veszélyt jelent.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Pénztár miatti kiva-csökkentő tétel

Szipszer Tamás

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink