hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Visszamenőleg is levonható az államilag finanszírozott tevékenységek áfája

  • adozona.hu

Az Európai Bíróság a Közösségi joggal ellentétesnek ítélte, hogy az állami támogatással finanszírozott eszközberuházás vagy tevékenység után az előzetesen felszámított áfa nem vagy csak részben volt levonható. Emiatt ez a korlátozás Magyarországon is megszűnt ugyan 2006. január 1-től, de nem visszamenőlegesen. Egy, a Legfelsőbb Bíróság által tavaly év végén született döntés viszont azok számára lehetőséget nyitott arra, hogy a teljes levonási jogukkal éljenek, akik korábban támogatásban részesültek, de a nem éltek ezzel a lehetőségükkel.

A 2005. december 31-ig hatályos magyar jogszabályok alapján az állami támogatással finanszírozott eszközberuházás vagy tevékenység után az előzetesen felszámított áfa csak részben volt levonható. Spanyolország és Franciaország korábban ehhez a szabályhoz hasonló áfalevonási tilalmat vezetett be, amelyet az Európai Bíróság (EB) 2005. október 6-án a Közösségi joggal ellentétesnek ítélt. Emiatt 2006. január 1-jétől Magyarországon is megszűnt az állami támogatásokból finanszírozott beruházásokhoz kapcsolódó áfalevonási tilalom. Viszont nem visszamenőlegesen. Ráadásul az átmeneti szabályok miatt a 2005-ös beszerzésekre még vonatkozott a tilalom akkor is, ha 2006-ban folyósították a támogatást. 

Az EB döntése Magyarországon is megnyithatja az áfa teljes összegű levonásának lehetőségét egészen 2004. május 1-jéig visszamenőleg. Az Ernst and Young hírlevele szerint az EB ítéletének és a nem visszamenőleges magyarországi jogszabálymódosítás eredményeképpen az elmúlt években több adózó is közigazgatási pert kezdeményezett a 2004. május 1. és 2005. december 31. közötti időszakban lebonyolított ügyletek áfavisszaigénylésére. 

Az egyik ilyen bírósági ügyben felülvizsgálati kérelemmel fordultak az alperes adóhatóságok a Legfelsőbb Bírósághoz (LB), amely 2007. november 29-én meghozta döntését az ügyben. Az adóhatóságok azzal érveltek, hogy a 2004. május 1-jét követő időszakban is a hatályos áfatörvényt kellett alkalmazni, mely alapján az adózónak arányosítási kötelezettsége keletkezett és a kapott támogatás arányában vonhatta le az előzetesen felszámított áfát. Arra is hivatkoztak, hogy az uniós irányelvek közvetlen hatálya nem automatikusan érvényesül. 

Az adóhatóságok álláspontja szerint a spanyol tagállamra kötelező bírósági ítéletben foglaltakra a magyar nemzeti jog alkalmazása során nem kellett figyelemmel lenni. A közösségi jognak való megfelelés érdekében a 2006. január 1-jétől hatályos áfatörvény valóban megszüntette az adóalapot nem képező támogatás esetében az addig előírt arányosítási kötelezettséget, ez a módosítás azonban nem visszamenőleges hatállyal lépett életbe.

Az LB ítéletének indokolásában viszont megállapította, hogy az EB már több döntésében rámutatott arra, hogy a 6. számú Áfa Irányelv (77/388/EGK Tanácsi Irányelv) nem kívánt meg külön harmonizációs hatályba léptető intézkedést a tagállamok részéről, így akár közvetlenül is hatályosulhatnak szabályai a tagállamok részére. A 6. Irányelv tiltja az ott felsoroltak kivételével az adólevonási jog korlátozását. 

Az LB alkalmazhatónak tartotta a perbeli ügyben az Európai Közösségek Bizottsága és a Spanyol Királyság közötti ügyben hozott ítélet döntését. Az LB hangsúlyozta, hogy a magyar jogalkotó is egyértelműen tudatában volt annak, hogy az áfatörvény rendelkezése a 6. számú Irányelv rendelkezéseibe ütközött, ezért került sor a 2006. január 1-jétől hatályos módosításra. Az LB azt is megállapította, hogy a Magyar Köztársaság szempontjából a 6. számú Irányelv hatályba lépésének időpontja 2004. május 1. volt.

Az LB ítélete nagy jelentőségű: egyrészt precedens értékű abból a szempontból, hogy az adóhatósággal szembeni vitákban ezentúl hivatkozni lehet az uniós direktívák közvetlen alkalmazhatóságára és az adóhatóság nem érvelhet azzal, hogy csak a hatályos magyar jogszabályok alkalmazására van módja. Másrészt a döntés lehetőséget nyithat azok számára is, akik korábban támogatásban részesültek, de a jogszabályok alapján nem éltek teljes áfalevonási jogukkal és eddig ezzel kapcsolatban nem is tettek lépéseket.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kapcsolt vállalkozások meghatározása

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink