adozona.hu
Mire lesz jó az e-Ing rendszere, milyen eljárásokra, hogy használható majd?
//adozona.hu/altalanos/jogiforumhu_eIng_elektronikus_ingatlannyilv_V00S2O
Mire lesz jó az e-Ing rendszere, milyen eljárásokra, hogy használható majd?
Bár az e-Ing rendszer jelenleg még nem működik, és nincs lehetőség az eljárások elektronikus kezdeményezésére, 2025-ben ez meg fog változni. A rendszer fokozatosan elérhetővé válik felhasználók, ügyvédek, közjegyzők és hatóságok számára. A földhivatali rendszerek vármegyénként állnak majd át az új elektronikus rendszerre. De milyen változások várhatók, és vajon megkönnyíti-e az elektronikus ingatlan-nyilvántartás az állampolgárok életét? A legfontosabb újításokról Szűcs Bence Zsolt, a Lajos Law Firm partnere fejti ki véleményét a jogiforum.hu oldalán.
Automatikus döntéshozatal – gyorsabb ügyintézés
Az egyik legjelentősebb újítás az automatikus döntéshozatal szélesebb körű bevezetése lesz. Ez azt jelenti, hogy bizonyos eljárások:
- ügyintéző közreműködése nélkül fognak lezajlani;
- a kérelmező által benyújtott kérelem alapján történnek;
- az eljárások 24 órán belül, de akár néhány percen belül lezárulhatnak.
A jogszabály ezt a döntési formát már 2017 óta ismeri és alkalmazza például gyorshajtási bírságok kiszabására vagy tulajdoni lapok kiadására, de az ingatlan-nyilvántartási eljárásokban most válik elérhetővé szélesebb körben.
Milyen eljárásokra terjed ki az automatikus döntéshozatal?
Az automatikus döntéshozatal lehetősége többek között az alábbi esetekben áll fenn:
- ingatlan teljes tulajdonjogának átruházása (1/1 tulajdoni hányad), amennyiben az ingatlan tehermentes;
- hitelintézeti jelzálogjog bejegyzése és törlése;
- végrehajtási jog törlése.
Nem alkalmazható automatikus döntéshozatal, ha:
- az ingatlan több tulajdonossal;
- az érintett felek között külföldi vagy kiskorú személy is van;
- az ingatlan tulajdoni lapján bármilyen teher szerepel.
Az ügyvéd és közjegyző felelőssége
Automatikus döntéshozatal esetén az ügyletet ügyintéző nem vizsgálja meg, így a felelősség a kérelmet benyújtó ügyvédre, közjegyzőre, végrehajtóra stb. hárul, növelve ezzel a felelősségüket.
A jogszabály azonban biztosít egy garanciális szabályt, amely szerint az ügyfél kérheti, hogy az eljárást teljes eljárásban bírálják el. Ebben az esetben egy ügyintéző fog döntést hozni a benyújtott kérelem vonatkozásában, olvasható a jogiforum.hu oldalán.
Haszonélvezeti jogok és egyéb bejegyzések törlése
Fontos változás, hogy hivatalból, automatikusan törlésre kerülnek azok a jogok, amelyek megszűntek, így például:
- haszonélvezeti, özvegyi, tartás- és életjáradéki jogok;
- használati jogok;
- határozott időre alapított jogok, ha a határozott időtartam lejárt.
A törlés automatikusan történik a személyiadat- és lakcímnyilvántartás adatai alapján, amennyiben a jogosult elhunyt. A rendszer továbbá észlelni fogja azt is, hogy a határozott időtartam lejárt.
Tulajdoni lapon szereplő adatok – mindig naprakészen
A rendszer biztosítja, hogy a tulajdoni lap automatikusan frissüljön a központi nyilvántartásokból.
Ez azt jelenti, hogy a fenti jogok automatikus törlésén túl, nem kell külön kérni a lakcímadatok, céges adatok módosítását.
Eddig ezek a problémák gyakran csak az ingatlan eladása során derültek ki, most azonban azonnali módosításokkal az ingatlan-nyilvántartás mindig naprakész lesz – írják.
Milyen előnyei lesznek az e-Ing rendszernek?
- Gyorsabb ingatlanügyintézés – az eljárások néhány perc alatt lezárulhatnak.
- Kevesebb adminisztráció – automatikus adatfrissítések, kevesebb manuális beavatkozás.
- Kevesebb jogi akadály – az elhunytak jogainak automatikus törlése.
- Egyszerűbb, átláthatóbb rendszer – naprakész és pontos tulajdoni lap adatok.
„A változások nemcsak a jogbiztonságot növelik, hanem gyorsabbá és egyszerűbbé teszik az ingatlan-nyilvántartási eljárásokat is” – véli Szűcs Bence Zsolt a Lajos Law Firm partnere:
Hozzászólások (0)