adozona.hu
A fogyasztóknak kétmilliárdot, a központi költségvetésnek további 3,7 milliárd forintot hozott a versenyhivatal 2022-ben
//adozona.hu/altalanos/fogyaszto_koltsegvetes_GVH_panasz_reklamaci_H1DQD9
A fogyasztóknak kétmilliárdot, a központi költségvetésnek további 3,7 milliárd forintot hozott a versenyhivatal 2022-ben
Összesen 2 milliárd forint fogyasztói jóvátételt hajtott be, valamint mintegy 3,7 milliárd forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2022-ben. A nemzeti versenyhatóság idén 101 vállalkozást vont eljárás alá, ebből 57-et bírságolt meg, amelyek közül csak 5 élt a jogorvoslat lehetőségével, ami a GVH új stratégiájának eredménye – olvasható a hivatal honlapján.
A Gazdasági Versenyhivatal 2022-ben három nagy kartellügyet zárt le, az építőipar, az altató- és lélegeztetőgép beszerzések, valamint a hangszerkereskedelem területén, amelyek következtében a GVH Versenytanácsa összesen több mint 800 millió forint bírságot szabott ki. Idén 64 összefonódás-bejelentés érkezett a Gazdasági Versenyhivatalhoz, amelyek több mint 80 százalékban hatósági bizonyítvány kiadásával, átlagosan négy napos ügyintézési határidővel intézte el a GVH. Ez Európában az egyik leggyorsabb fúziókontrollnak számít.
A nemzeti versenyhatóság legfőbb célja 2022-ben is a magyar emberek védelme és a jogkövetésre törekvő vállalkozások segítése volt. A GVH kiemelt feladatának tekintette a családok jogvédelmének biztosítását, valamint a családokat érintő fogyasztóvédelmi fellépés erősítését. 2022-ben az élelmiszer-infláció megfékezése sürgető feladattá vált, amelyből a versenyhivatal is kiveszi a részét: a GVH szakemberei piaci konzultációba kezdtek, melyet 2023-ban is folytatnak. A beszerzett adatok ismeretében elemzik az élelmiszerek drágulásának okait, és vizsgálatot készítenek elő az infláció mögött álló – a versenyjogot érintő - okok feltárása érdekében.
2022-ben a versenyhivatalhoz több mint 1200 jelzés érkezett, amelyek, mintegy 20 százaléka tartozott ténylegesen a GVH hatáskörébe, ugyanakkor az ügyfélmegkeresések további mintegy 70 százalékban a GVH segítséget nyújtott, illetve az ügyet továbbította a hatáskörrel rendelkező hatóságok részére. Az ügyfelektől érkező nagyszámú megkeresésből az látszik, hogy a magyar emberek bíznak a nemzeti versenyhatóságban, s olyan ügyekben is a versenyhivataltól várják a segítséget, amelyben nincs hatásköre.
Hozzászólások (0)