adozona.hu
Véleményvezérekkel és hirdető cégekkel szemben indított eljárást a GVH
//adozona.hu/altalanos/Velemenyvezerekkel_es_hirdeto_cegekkel_szem_O2VP58
Véleményvezérekkel és hirdető cégekkel szemben indított eljárást a GVH
Az influenszereket követő fogyasztók és a tiszta piaci verseny elősegítése érdekében hat magyar véleményvezérrel, számos hirdető céggel, közreműködő reklámügynökséggel szemben indított versenyfelügyeleti eljárásokat a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt – közölte a hatóság.
A GVH 2023 novemberében online ellenőrzés (sweep) keretében áttekintette a magyar influenszerek reklámozási gyakorlatát, amely során 28 magyar véleményvezért vizsgált különböző közösségi platformokon (Instagram, YouTube, Facebook, TikTok).
A versenyhivatal feltárta, hogy az influenszerek mindössze 20 százaléka tartja be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, 54 százalékuk általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig, míg a véleményvezérek mintegy negyede soha, vagy csak nagyon ritkán tesz közzé bárminemű tájékoztatást. A vizsgált tartalmak fizetett jellegének feltüntetési módjában is feltárt hiányosságokat a GVH.
A tájékoztatás szerint a gyorselemzés tapasztalatai, az észlelt, valószínűsíthetően jogsértő kereskedelmi gyakorlatok miatt a versenyfelügyeleti eljárások Dancsó Pétert ("Videómánia"), Forstner Csengét, Fördős Zoltánt ("Fördős Zé"), Halmi Bencét, Kása Rolandot ("Rolix"), Strenner Antalt ("Whisper Ton") érintik.
A GVH közölte, az influenszerek mellett a valószínűsíthető közreműködői szerep miatt több reklámügynökséget, megrendelőt, hirdető vállalkozást is eljárás alá vontak.
A hatóság hangsúlyozta, a versenyfelügyeleti eljárások megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy az eljárásokban érintett személyek, vállalkozások jogsértést követtek el. Az eljárás a tények és a felelősség tisztázására, a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárások lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
A GVH – egyebek mellett – a véleményvezérek figyelmébe ajánlja a 2022 végén frissített influenszer marketingtájékoztatót, amely gyakorlatközpontúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak. A GVH podcast csatornáján elérhető beszélgetésben is hasznos tanácsokat kapnak a vállalkozások, véleményvezérek arról, hogyan tudnak jogszerűen reklámozni a közösségimédia-felületeken.
Hozzászólások (0)