adozona.hu
Új EGYKE adatlapot jelentetett meg a NAV
//adozona.hu/altalanos/Uj_EGYKE_adatlapot_jelentetett_meg_a_NAV_OKJA5E
Új EGYKE adatlapot jelentetett meg a NAV
Megjelent az állandó képviseleti jogosultság bejelentésére szolgáló 2019-es EGYKE adatlap – közölte honlapján a NAV.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) rendszeresítette a 2019-ben használatos EGYKE adatlapot, amin a NAV előtti állandó meghatalmazás vagy törvényen alapuló képviseleti jogosultság jelenthető be. Az EGYKE adatlap 2019. február 7-étől tölthető le.
Mivel az elektronikus kapcsolattartás vált az általánossá és az adatlap is több szolgáltatást kínál, módosult a korábbi években használt EGYKE adatlap – indokolja a döntést a NAV.
Az adatlap változásai:
♦ Az adattartalom csökkent, egyes korábbi rovatok megszűntek, így a kapcsolattartásra szolgáló e-mail címet, a képviselő szervezet székhely címét, valamint az állandó meghatalmazás keltét már nem kell megadni az adatlap kitöltésekor. Azt sem kell külön rovatban jelölni, ha változás miatt tesz bejelentést a kitöltő.
♦ Az elektronikus kapcsolattartás alapértelmezett, ezért, valamint egyes ügyfelek, illetve képviselőik elektronikus kapcsolattartási kötelezettsége miatt szükségtelenné vált az elektronikus, a papíros és a személyes képviseleti jogosultságok megkülönböztetése.
♦ A papíralapú adatlapot csak az azt benyújtónak kell aláírnia.
♦ Az azonosító és a képviseleti alapadatok megadása után az adatlap 1-es lapján jelölhető, ha az állandó meghatalmazott képviselő valamennyi, a NAV-nál intézhető ügy intézésére jogosult. A NAV hatáskörébe tartozó minden üggyel kapcsolatban biztosítható a teljes körű képviseleti jogosultság egyetlen kódkocka (1-es lap E/1. rovat) jelölésével. A gyűjtőkategóriák használatakor a többi lapot már nem kell kitölteni.
♦ Az adatlapon külön-külön jelölhető ügyekben (ha az állandó meghatalmazottnak nincs teljes körű képviseleti joga) az egyes ügycsoportok a jobb átláthatóságért külön-külön lapokra kerültek, amik egymással nem keverednek. Az egyes ügycsoportok színükben is különböznek egymástól.
Ügycsoportok:
♦ adóügyi szolgáltatások, lekérdezések és egyéb űrlappal nem támogatott adóügyek (2es lap);
♦ adóügyi űrlapok benyújtása (3-as lap);
♦ végrehajtási ügyek (4-es lap);
♦ vámszakmai ügyek (5-ös lap);
♦ rendészeti ügyek (6-os lap);
♦ jövedéki ügyek (7-es lap);
♦ telefonon intézhető ügyek (8-as lap).
♦ Az adatlapon az is megjelölhető, hogy az azonos ügycsoportban lévő képviselők közül ki kapja a NAV által küldött iratokat.
♦ Az adatlap együttes jóváhagyásra szolgáló 9-es lapján csak akkor kell egyes ügyeket külön jelölni, ha az együttes jóváhagyó a főlapon szereplő képviselőnél szűkebb ügykörben jogosult az együttes jóváhagyásra.
Az állandó meghatalmazott által benyújtott elektronikus űrlapok jóváhagyásra csak akkor van szükség, ha az űrlapot nem az adózó saját cégkapujáról vagy hivatali tárhelyéről nyújtják be. Cégkapu és hivatali tárhely esetében ugyanis nincs jelentősége annak, hogy azt az adott tárhelyről az adózó nevében ki nyújtotta be és kinek lenne lehetősége azt jóváhagyni.
További információk találhatók „A cégkapu nyitásra kötelezett adózók kapcsolattartása a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal 2019. január 1-jét követően” című tájékoztatóban.
Az új EGYKE adatlap megjelenésével párhuzamosan megújult az eBEV portálon a „Képviseletek / Meghatalmazás” menüpontban elérhető, az állandó meghatalmazás webes felületen történő bejelentésére szolgáló szolgáltatás is. Az eBEV felületen az új EGYKE adatlap kitöltéséhez továbbra sincs szükség az ÁNYK nyomtatványkitöltő alkalmazás és az űrlap letöltésére és telepítésére. Az eBEV-es felületen 2019. február 7-étől az állandó meghatalmazást a meghatalmazott természetes személy is bejelentheti. Ehhez a meghatalmazó külön jóváhagyása szükséges, amelyről az érintett vagy érintettek elektronikus értesítést kapnak.
Az adatlap benyújtásával kapcsolatban a NAV honlapján további információk találhatók „A NAV által rendszeresített ÁNYK űrlapok elektronikus úton történő benyújtásának módja, valamint a képviselet bejelentése 2019” című tájékoztatóban.
A NAV kéri ügyfeleit, hogy 2019. február 7-étől az új verziójú EGYKE adatlapot használják. Az adatlap korábbi verziója ettől az időponttól már nem használható, de az ezt megelőzően már benyújtott korábbi verziójú adatlapokat nem kell megismételni.
Segítségre lenne szüksége a cégkapu használatával kapcsolatban?
Rendelje meg kedvezményesen a CÉGKAPU A GYAKORLATBAN 2019 című segédanyag-csomagot.
A segédanyagok a problémás kérdésekre fókuszálva, tömören, gyakorlatiasan mutatják be a cégkapu kezelésének legfontosabb tudnivalóit.
Részletek >>
Hozzászólások (0)