adozona.hu
Tovább emelkedhetnek a céges autók havi díjai, érdemes optimalizálni a flottákat
//adozona.hu/altalanos/Tovabb_emelkedhetnek_a_ceges_autok_havi_dij_8CKVRH
Tovább emelkedhetnek a céges autók havi díjai, érdemes optimalizálni a flottákat
Az adók emelkedése, az árfolyamingadozás, a kínálat erőltetett formálása, az infláció, a recessziós környezet és most már a vámháborúk is mind az árak és a havi díjak további emelkedését vetíti előre. Mindezek szükségessé teszik a cégek átgondolják autóflottájuk hatékony üzemeltetését – hívja fel a figyelmet Hegedűs Viktor, az Ayvens Magyarország flottakezelő cég kereskedelmi igazgatója.
A költségoptimalizálás kora
Bár az ellátási láncokkal kapcsolatos problémák helyreálltak, és a kamatkörnyezet is stabilabb lett 2024-re, az évek óta tartó gazdasági bizonytalanság miatt egyre több vállalat igyekszik optimalizálni a költségeit. Míg korábban a nagyobb méretű, D-szegmensben volt meghatározó mind a kínálat, mind pedig a kereslet, 2025-ben már jellemzően az alacsonyabb költségvonzatú autókat keresik a vállalatok. Az újautó-rendelésekben már jelentős volument képviselnek a kisebb és alacsonyabb felszereltségű, összességében kedvezőbben üzemeltethető autók.
Egyre nagyobb a kereslet a rövidtávú bérletre, a rugalmas cégautóbérlésre is. Az is gyakoribb, hogy a cégek újautó-rendelés helyett meghosszabbítják a lízingszerződéseket; a jelenlegi átlagos futamidő 50 hónap felett jár.
A szigorodó európai uniós szén-dioxid-kibocsátási szabályok miatt egyre inkább a kínálat formálja az autópiacot, amihez nagyon lassan igazodik a kereslet. Az utóbbi hónapokban egyre inkább érezhető, hogy a szabályozók is kezdik belátni, nem lehet végrehajtani ilyen drasztikus piacformálást. Erre utal a közelmúltban bejelentett módosítás a CAFE (Corporate Average Fuel Economy) szabályozások terén, amely további 3 év haladékot ad a gyártóknak a szén-dioxid-kibocsátási célszámok elérésére.
Elektromos átállás: szorul a hurok
Továbbra is fennállnak a tisztán elektromos autózás gyors elterjedését gátló tényezők, úgymint a töltési infrastruktúra fejletlensége és az autóhasználók hatótáv miatti aggodalma, valamint a töltéssel járó procedúrától való félelme. Emiatt 2025-ben nem számítanak a szakértők intenzív volumennövekedésre. a A vállalati szegmensben ugyanakkor folyamatosan nő az alternatív meghajtású gépjárművek részaránya. Ennek oka, hogy a szigorúbb fenntarthatósági szabályok és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére vonatkozó célszámok egyre több vállalatra helyeznek nyomást – magyarázza Hegedűs Viktor.
2024-ben a hibrid meghajtású gépjárművek, azon belül is a plug-in hibridek vezették a hazai értékesítési listákat, és folytatódott a dízelautók visszaszorulása. A 2024 szeptemberétől forgalomba helyezett plug-in hibrid autók viszont már nem kaphatnak zöld rendszámot, 2025 januárjától pedig ezek az autók kikerültek az adómentes kategóriából is. Mindezek ellenére a technológia – az alacsony emissziós értékek és a kedvező maradványérték miatt – továbbra is keresettnek számít a cégautók világában.
2025-ben átírják a piacot a szabályozások
A flottapiacot azok a tavaly elfogadott új, hazai szabályozások is érintik, amelyek 2025-ben éreztetik majd a hatásukat. Január 1-jével lépett hatályba az a törvényjavaslat, amely szerint a cégautóadó mértéke jelentősen, a teljesítménytől és a környezetvédelmi besorolástól függő mértékben növekszik. Ez a diverzifikált cégautóadó szintén az alacsony TCO-jú (TCO: total cost of ownership, azaz teljes életútköltség, amely nem csak a beszerzési értéket, de az üzemeltetéssel járó összes költséget is magában foglalja) autók elterjedésének kedvez, azaz jobban megéri kisebb teljesítményű, alacsony fogyasztású és szén-dioxid-kibocsátású járműveket választani a flottába.
Ráadásul már a 2025-ben forgalomba helyezett plug-in hibridek sem mentesülnek a cégautóadó alól. A cégautóadó, illetve a nem csak a vállalatokat, de minden gépjárműhasználót érintő regisztrációs adó és gépjárműadó inflációkövető növelése pedig tovább nehezíti a céges flottát üzemeltető vállalatok költséghatékonyságát.
Tovább emelkedhetnek a havidíjak?
Az adók emelkedése, az árfolyam-ingadozás, a kínálat erőltetett formálása, az infláció, a recessziós környezet és most már a vámháborúk is mind az árak és a havi díjak további emelkedését vetíti előre. Mindezek még inkább szükségessé teszik a céges flotta hatékony üzemeltetését – mutat rá Hegedűs Viktor. A vállalatoknak érdemes a valódi felhasználói igényekhez igazítani a flottastratégiát, a right sizing elv mentén – ez azt jelenti, hogy mindenkinek akkora és olyan felszereltségű autót adjanak, amilyenre valóban szükségük van. Így csökkenthetik az autóüzemeltetéssel járó kiadásokat és optimalizálhatják a CO2 kibocsátást is.
A kiadások optimalizálásában segítséget jelent, hogy további 3 évre meghosszabbították azt a lehetőséget, hogy a vállalkozások részletes útnyilvántartás vezetése nélkül visszaigényelhetik a cégautók után fizetendő operatív lízing havidíjai áfájának 50 százalékát. Ez az operatív lízing egyik legjelentősebb pénzügyi előnye, hiszen a cégek ezzel a megoldással csökkenthetik költségeiket, és megkönnyíthetik az adminisztrációt – emelte ki a kereskedelmi igazgató.
Hozzászólások (0)