hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Társasházak figyelem! Május 1-jétől a közös képviselők nem képviselhetik a társasházakat földhivatali bejegyzés nélkül

  • adozona.hu

A társasházi közös képviselőknek és intézőbizottsági elnököknek 2025. május 1. napjáig van idejük e tisztségüket bejegyeztetni az ingatlan-nyilvántartásba. A regisztráció elmaradása komolyan akadályozhatja a társasház működését – derül ki az Illés és Szabó Ügyvédi Társulás sajtóközleményéből.

Újabb adminisztratív teher vagy fontos biztonsági garancia?

2024. október 1. napjával módosult a társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény: a társasházi közgyűlés által megválasztott közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke köteles e minőségét 2025. május 1. napjáig az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni. A kötelezettség minden hatlakásosnál nagyobb társasházat érint – függetlenül a közös képviselő tulajdonosi minőségétől.

Miért volt szükség az új szabályozásra?

A törvénymódosítás elsődleges célja, hogy megkönnyítse a közös képviselők hatóságokkal való kapcsolattartását és a jegyzők társasházak feletti törvényességi felügyeletének hatékony gyakorlását. A lakásvásárlók is örülhetnek, hiszen nekik is hasznos lehet, ha pár kattintással kideríthetik, hogy ki a kiszemelt lakás közös képviselője. A regisztrációval a közös képviselők nem szereznek többletjogokat, pusztán a kilétük és az elérhetőségeik megállapítása válik könnyebbé a kívülállók számára.

A jogszabály alapján a Lechner Tudásközpont ugyanis a jövőben közzéteszi a társasházi tisztségviselők adatait, sőt a társasházak számviteli szabályok szerinti beszámolóit is. Ilyen felület jelenleg nem érhető el a Lechner Tudásközpont oldalán. Jó hír azonban, hogy a földhivatalok az úgynevezett társasház törzslapra jegyzik be a kérdéses adatokat – ezek pedig a tulajdoni lapokhoz hasonlóan könnyen és gyorsan lekérhetőek online (egyelőre évente 2 alkalommal ingyenesen).

„A változás elsőre felesleges adminisztratív tehernek tűnhet, de hosszú távon csökkentheti a társasházak működési kockázatait, és segítheti a közös képviselőket abban, hogy hatékonyabban lássák el feladataikat.” – mondta dr. Kárpáti Zsófia, ügyvéd, az Illés és Szabó Ügyvédi Társulás társasházi szakértője.

Milyen következményei lehetnek a bejegyzés elmaradásának?

A közös képviselő (vagy az intézőbizottság elnöke) regisztráció hiányában május után sem veszíti el a megbízatását, de ebben az esetben a közös képviselő nem intézhet hivatalos ügyeket a társasház nevében. A földhivatali bejegyzés hiánya komoly problémát okozhat, ha a közös képviselő közüzemi számlákat vitatna, a bankban azonosítaná magát, vagy éppen postai küldeményeket venne át – nem is beszélve arról, hogy a közös költséggel kapcsolatos elmaradás miatt sem lenne jogosult eljárni.

Fontos tudni, hogy a közös képviselő felelősségre vonható, ha kárt okoz a társasháznak a mulasztás miatt.

A nyilvántartásba vétel folyamata

A nyilvántartásba vételt kizárólag jogi képviselő, vagyis tipikusan ügyvéd kezdeményezheti – méghozzá a közös képviselő megbízásából és a társasház költségviselése mellett.

A tipikus forgatókönyv a következő:

1. A közös képviselőnek / intézőbizottság elnökének eredetiben be kell mutatnia az ügyvédnek a megválasztását igazoló közgyűlési jegyzőkönyvet, annak valamennyi mellékletével (jelenléti ív, meghatalmazások stb.) együtt, - ez lehet egy évekkel korábban szabályosan összehívott és lebonyolított közgyűlés jegyzőkönyve is. A jegyzőkönyv másolatának benyújtását nem minden földhivatal követeli meg.

2. A jegyzőkönyvről ügyvéd kivonatot készít, amelyet a közös képviselő ír alá, majd az ügyvéd ellenjegyez. A tulajdonostársak azonosítása nem szükséges.

3. Az ügyvéd benyújtja a nyilvántartásba vétel iránti kérelmet a földhivatalba.

4. A földhivatal bejegyzi a közös képviselőt a társasházi törzslapra.

Mennyibe kerül a közös képviselő bejegyzése?

Az ingatlan-nyilvántartási regisztráció díjmentes, azonban a társasházaknak ügyvédi költséggel mindenképpen kell számolniuk, mivel az eljárás során a jogi képviselet kötelező.

További fontos tudnivalók

Az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett közös képviselő később a bejegyzéshez hasonló eljárással törölhető a társasház törzslapról.

Ha a közös képviselő minősített elektronikus aláírással (DÁP, e-szignó, netlock stb.) rendelkezik, a kérelmet papírmentesen, elektronikus úton is be lehet nyújtani.

A lakásszövetkezetekre nem vonatkozik a kötelezettség, mert az ilyen formában működő lakóközösségeket a cégbíróság tartja nyilván.

Ha egy helyrajzi számon több épület is áll és más-más közös képviselővel működnek a társasházak, akkor minden egyes épületnek (albetétnek) külön kell regisztrálnia a saját képviselőjét.

További információ: https://e-ingatlanugyvedek.hu/blog/kozos-kepviseloi-tisztseg-bejegyzese-az-ingatlan-nyilvantartasba – derül ki az Illés és Szabó Ügyvédi Társulás sajtóközleményéből.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Cégautóadó n1 kategória

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Iskolarendszerű képzés tandíjának adózása

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 április
H K Sze Cs P Sz V
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Együttműködő partnereink