adozona.hu
Reklámadó: újabb „unortodox” adó a láthatáron?
//adozona.hu/altalanos/Reklamado_ujabb_unortodox_ado_a_lathataron_YXZUY8
Reklámadó: újabb „unortodox” adó a láthatáron?
A nemzetgazdasági tárca újabb adóintézkedést helyezett kilátásba, melyet a tervek szerint május 29-én tárgyal a kormány. A törvényjavaslat címe: „A túlzottdeficit-eljárás lezárása érdekében meghozandó intézkedések”. A javaslat egy erősen progresszív adót vetne ki a reklámokra, amelynek előlegét már júliusban be is kellene vallani, illetve augusztusban befizetni. A 120 milliárd forint körüli bevételre becsült piactól kb. 8 milliárd forint körüli reklámadót szedne be a törvényjavaslat, aminek 75-80 százaléka két cégre koncentrálódna. A kabinet várhatóan a kormányülést követően nyújtja be a végleges változatot az Országgyűlésnek.
Az elmúlt években számos olyan új adónem jelent meg a költségvetésben, (pénzügyi különadók, tranzakciós illeték, biztosítási adó, távközlési, kiskereskedelmi különadó, energiaellátók különadója, „Robin Hood” adó, közművezeték adója, gyógyszer-gyártók adói stb.), amelyek új utat keresve a minden szférára semleges adók helyett egy-egy kiemelt ágazatra, tevékenységre fókuszáltak. Ezeknek az a különlegessége, hogy a döntés értékpreferencián alapszik, amelyet az állami és politikai szféra hoz meg, ettől sokszor nehezen kiszámítható előre. A döntésnél jelentős szereppel bír, hogy olyan adóalanyokat keres, amelyek lehetőleg húzó ágazatokban különleges extra-nyereséget termelnek, vagy legalábbis növekedési potenciállal rendelkezik, vagy stratégiai jelentőségűnek ítéltetnek, és kevés számú adózótól relatíve nagy tömegű adó, kis eljárási költséggel szedhető be.
Fontos megvizsgálni, hogy mit is adóztatna a „reklámadó”. Reklámnak minősül e szerint a gazdasági reklám, illetve a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvény szerinti támogatás, valamint televíziós vásárlás. Ugyanakkor nem minősülne reklámnak a politikai reklám, illetve a társadalmi célú reklám, tehát ez után nem kellene adózni. A reklámközlők az idén július 20-áig kötelesek megállapítani és bevallani a reklámadót, továbbá két egyenlő részletben, 2013. augusztus 20-áig, illetve 2013. november 20-áig kötelesek azt megfizetni. Az átmeneti 2013. év után, a későbbiekben a reklámközlőknek május végéig kell az adót bevallaniuk, és július, illetve október 20-áig két részben kell megfizetniük az adóelőleget.
Ha a reklámadó (kb. 8 milliárd forint) hatásait vizsgáljuk, akkor országos szinten azt lehet mondani, hogy nem valószínű, hogy a költségvetési hiány nagyságrendjén ez fog segíteni. Ugyanakkor a szektort súlyosan érintené, különösen, ha mellé tesszük, hogy évek óta lejtmenetben van, és a szektor az utóbbi öt évben reklámbevételeinek több mint harmadát elveszítette, de az sem elhanyagolható szempont, hogy nagy szerepet tölt be a véleményformálásban és a véleménynyilvánításban. Talán egy ilyen típusú adó az olyan internetes cégeket erősíti, akik bár a reklámban jelentős szerepet töltenek be, de megfoghatatlanságuk, külföldi tulajdoni szerkezetük miatt relatíve kevés adót fizetnek és kisebb árbevételt mutatnak ki.
Érdemes lehet még utalni néhány külföldi példára is. A magyar tervezet szerinti nagyságrendben és kiterjedtséggel sehol sem találunk ilyen példát (hasonlóan a tranzakciós illetékhez). Az egyetlen általános reklámadóval rendelkező ország Ausztria, azonban ott a 2000-ben bevezetett adó „csak” a reklámbevételek 5 százalékára rúg, és a televíziókra nem vonatkozik, csak a sajtóra és a plakátcégekre, s a bevétel főleg a helyi hatóságoké. Franciaországban egy százalékos reklámadó vonatkozik a nyomtatott hirdetési anyagokra és ingyenes újságokra, valamint külön „tévéadót” kell fizetni az előfizetők száma alapján a reklámbevétel után, de ez is 1,2-5,5 százalék közötti, és a bevételt a filmalap kapja. Belgiumban a plakátadó a plakát mérete szerint változik. Görögországban vezettek be külön drasztikus „tv-adót”, ami 30 százalékra rúg, de ha médiaügynökségen keresztül kapják a megrendelést, akkor csak 10 százalék a teher mértéke.
Hozzászólások (1)
talán kevesebb lesz a hülye reklám, csak sajna ott fogják behozni az összeget, hogy elbocsátanak pár alkalmazottat. itt olvastam még a részletekről http://mediapedia.hu/reklamado