adozona.hu
Mi lesz a betétesekkel? Kérdések és válaszok az Orgovány Takarékról
//adozona.hu/altalanos/Mi_lesz_a_betetesekkel_Kerdesek_es_valaszok_3JC69I
Mi lesz a betétesekkel? Kérdések és válaszok az Orgovány Takarékról
Mire számíthatnak a visszavont engedélyű Orgovány és Vidéke Takarékszövetkezet betétesei és ügyfelei? Többek között erre ad választ az MNB összeállítása.
A Magyar Nemzeti Bank tizenhárom, a becsődölt Orgovány és Vidéke Takarékszövetkezetnél kialakult helyzet okait és további sorsát firtató kérdésre adott választ. Ezek a következők:
1. Milyen intézkedést hozott a Magyar Nemzeti Bank az Orgovány és Vidéke Takarékszövetkezettel (Orgovány Tksz) szemben?
A Magyar Nemzeti Banknak (MNB) 2014. július 4-én visszavonta az Orgovány Tksz. tevékenységi engedélyét. E határozat legkorábban a takarékszövetkezettel való közlést követő 8 nap múlva válhat hatályossá a szövetkezeti integrációról rendelkező törvény előírása szerint.A jegybank ezzel párhuzamosan 2014. július 4-től felügyeleti biztosok kirendeléséről is döntött, illetve betét- és forráskifizetési tilalmat rendelt el. Az MNB egyúttal megtiltotta a takarékszövetkezetnek újabb kötelezettségek vállalását, a hitel- és pénzkölcsönnyújtás végzését, illetve a tulajdonosok és a takarékszövetkezet közötti ügyleteket. A felügyeleti biztosok 2014. július 4-én átvették a szövetkezeti hitelintézet irányítását annak igazgatóságától, s gondoskodnak a megfelelő működésről.
2. Miért volt szükség a tevékenységi engedély visszavonására?
A Takarékbank Zrt. vizsgálata olyan súlyos hiányosságokat tárt fel a takarékszövetkezetnél, hogy a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Szervezete a betétesek biztonsága érdekében kizárta a takarékszövetkezetet integrációs rendszeréből. A szövetkezeti integrációról rendelkező törvény alapján a törvényi feltételek beállása esetében az MNB-nek vissza kell vonnia a kizárt takarékszövetkezet engedélyét.A Takarékbank Zrt. és a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Szervezete részletes közleményt tett közzé az Orgovány Tksz-nél feltárt problémákról, amelynek elérhetősége: http://szhisz.hu/ és www.takarekbank.hu.
3. Miért a Takarékbank Zrt. és nem az MNB folytatott le vizsgálatot az Orgovány Tksz-nél?
A szövetkezeti integrációról rendelkező, 2013 év nyarán megjelent törvény előírta a szövetkezeti hitelintézetek átvilágítását, melyet a törvény szerint a Takarékbanknak kellett elvégeznie. Ennek a vizsgálatnak a lezárása történt meg most az Orgovány Tksz. vonatkozásában.
4. Miért nevezett ki felügyeleti biztosokat, s hozott egyéb intézkedéseket is az MNB az Orgovány Tksz-nél, ha egyszer már visszavonta annak tevékenységi engedélyét?
Azért, mert tevékenységi engedély visszavonása legkorábban a takarékszövetkezettel való közlést követő 8 nap múlva válhat hatályossá a szövetkezeti integrációról rendelkező törvény előírása szerint. Az átmeneti időszakban is gondoskodni kell az Orgovány Tksz. biztonságos működéséről, ezt célozzák a jegybanki intézkedések.
5. Az MNB a formálódó jogszabályok szerint a felügyeleti biztosok kirendelése, engedély-visszavonás (végelszámolás, felszámolás kezdeményezése) eszközök mellett korai válságmegelőző, illetve úgynevezett szanálási lehetőséget is kap majd a jövőben. Miért nem lehetett ezt az eszközt használni az Orgovány Tksz. megmentésére?
A hatályos jogszabályok ezt a lehetőséget még nem tartalmazzák, és a jövőbeni magyar szabályozás alapját jelentő uniós rendelkezéseket is csak nemrég véglegesítették. Az MNB így a jelenlegi jogszabályok alapján rendelkezésre álló eszközei alapján intézkedhetett.
6. Tagja-e az Orgoványi Tksz. a szövetkezeti integrációnak, s így a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Alapjának?
Már nem tagja, hiszen az a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Szervezete kizárta a takarékszövetkezetet integrációs rendszeréből.
7. Mekkora az Orgovány Tksz. piaci súlya?
Az Orgovány és Vidéke Takarékszövetkezet mintegy 28 ezer betétessel rendelkezik, működési területe Bács-Kiskun megye egy régióját öleli fel. A takarékszövetkezet mérlegfőösszeg szerint piaci részesedése ugyanakkor 2014. május 31-én a hitelintézeti szektorban nem érte el a 3 ezreléket sem.
8. Van-e esély arra, hogy az Orgovány Tksz. problémái miatt bármely más takarékszövetkezet vagy pénzügyi piaci szereplő nehéz helyzetbe kerülhet Magyarországon? Van-e tehát „fertőzésveszély”?
Az MNB nem tart fertőzésveszélytől. Az Orgovány Tksz. piaci súlya a hazai hitelintézeti piachoz képest csekély, s nem országos, hanem egy kisebb régióban tevékenykedő intézményről van szó.
9. Számíthatnak-e, s ha igen, mely intézménytől a betétesek az Orgovány Tksz.-nél meglévő betéteik kifizetésére? Jogosultak-e ők az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) kifizetésére? Mit kell tenniük, hogy hozzájussanak a garantált betétjükhöz?
Az MNB engedély-visszavonó határozatának hatályossá válását követően az Orgovány és Vidéke Takarékszövetkezetnél még meglévő likvid eszközök mértékéig a betétállományt állomány-átruházással a Takarékbank Zrt. veszi át, illetve igény esetén kifizeti a betéteseknek a szövetkezeti integrációs törvény alapján. Az ezen felüli betétösszegeknél az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) a jogszabályok adta határidőn belül akár 100 ezer eurós összeghatárig (több mint 30 millió forintig) kártalanítja a biztosított követeléssel bíró betéteseket a hitelintézeti törvény alapján.A betéteseknek semmit sem kell tenniük, a Takarékbank Zrt. és az OBA minden szükséges tájékoztatást meg fog adni, illetve rendelkezik majd a megfelelő ügyféladatokkal.
10. Lesz-e elég pénze a Takarékbank Zrt.-nek és az OBA-nak a betétesek kártalanítására?
Igen, a törvény által előírt mértékig sor fog kerülni a betétesek kártalanítására. A Takarékbank Zrt. e forrásait az Orgovány Tksz.-nél még meglévő likvid eszközök adják, az OBA pedig tagintézményeinek befizetéséből több tízmilliárd forintnyi tőkével rendelkezik szükség esetén e célra.
11. Mi történik az Orgovány Tksz-szel azt követően, hogy hatályossá vált az MNB-nek a tevékenységi engedély visszavonására vonatkozó határozata?
Ha hatályba lép az engedély-visszavonás, a felügyeleti biztosok a Takarékbank Zrt. számára történő betétállomány átruházását követően javaslatot tesznek az MNB-nek az Orgovány Tksz. végelszámolására vagy felszámolására. A végelszámolás vagy felszámolás megindulását követően kerül sor a betétesek kártalanítására.
12. Ki lehet az Orgovány Tksz. felszámolója vagy végelszámolója?
A törvényi előírások alapján kizárólag a Pénzügyi Stabilitási és Felszámoló Nonprofit Kft lehet a takarékszövetkezet felszámolója vagy végelszámolója.
13. Meg lehet-e a továbbiakban szabályozói, illetve integrációs lépésekkel előzni az Orgovány Tksz. megrendüléséhez hasonló eseteket az MNB véleménye szerint?
A magyar állam már 2013-ban olyan jogszabályokat alkotott, amelyek érdemben erősítették a szövetkezeti hitelintézetek működésének biztonságát.
A mostanihoz hasonló kedvezőtlen jelenségek elkerülése és az uniós tőkeszabályozásban rejlő kedvezmények teljes körű kihasználása érdekében történt meg az egyes intézmények kötelező integrációs tagságának bevezetése, a működés egységes alapokra helyezése, illetve a szövetkezeti integráció szilárdabbá tételét biztosító kötelező és egységes intézményvédelmi szervezet kialakítása.
Az MNB bízik abban, hogy az új szabályozás keretei között a mainál szorosabban együttműködő, a gazdasági fejlődést jobban szolgálni képes szövetkezeti struktúra jöhet létre, amely érdemben képes lesz piaci súlyát növelni úgy, hogy közben az egyes intézmények sérülékenysége is jelentősen csökken.
Olvassa el az ügy előzményeit is!
Kifizetési tilalom egy takarékszövetkezetnél – a betétesek kártalanítása
Hozzászólások (1)
Érdeklődéssel várom a kártalanítás részleteit, ugyanis az OBA "vagyona" jelenleg 32 milliárd forint míg a Tksz. betétállomány 60 milliárd forintot tett ki! De még ha - ahogy azt az OBA működési szabályzata tartalmazza is - hitel felvételével igyekszik pótolni a 28 milliárdos különbséget. Akkor is marad egy igen csak lényeges kérdés, üres kasszával és több tíz milliárdos hitellel a feje fölött mit ér az OBA???