hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Magyar-amerikai adóügyi információcsere: az NGM benyújtotta a törvényjavaslatot

  • adozona.hu

A Nemzetgazdasági Minisztérium benyújtotta az Országgyűlésnek azt a törvényjavaslatot, amely lehetővé teszi, hogy Magyarország és az Amerikai Egyesült Államok között meginduljon az automatikus adóügyi információcsere.

Az Amerikai Egyesült Államok Kongresszusa által 2010-ben törvénybe iktatott FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) a külföldön bankszámlát fenntartó, amerikai egyesült államokbeli adófizetők adóelkerülése ellen lép fel.

Magyarország 2014 február 4-én elsőként írta alá a térségben az Amerikai Egyesült Államokkal az offshore adóelkerülés elleni harcról szóló megállapodást, amely megteremti a pénzügyi intézmények számára a FATCA hatékony végrehajtásához szükséges jogi kereteket – hangsúlyozza az NGM közleménye.

A törvényjavaslat indokolása emlékeztet arra, hogy a nemzetközi adócsalás és adóelkerülés megakadályozása egyik leghatékonyabb eszközének a hatóságok közötti együttműködés erősítését és az adóügyi információcserét tartják. Így az adóterületen is tevékenykedő nemzetközi szervezetek egyik fő témájává vált az elmúlt évtizedekben a nemzetközi adóelkerülés elleni küzdelem. A sztenderdek kidolgozásában az adóterületen igen aktív, fejlett államokat tömörítő OECD jutott a legmesszebb. A problémára sajátos megoldást kínált az amerikaiak által bevezetett FATCA szabályozás.

Az amerikai kormányzat 2010-ben fogadta el a külföldi számlák adómegfeleléséről szóló törvény, a FATCA  szabályait, amely az adóelkerülés felderítése érdekében komoly kötelezettségeket ró a törvény hatálya alá tartozó kifizetésekre az amerikai adózók külföldi számlákon elhelyezett befektetéseivel kapcsolatban. A törvény szerint amennyiben a külföldi pénzügyi intézmények (bankok, biztosítók, befektetési alapok stb.) nem kötnek megállapodást az amerikai adóhatósággal ügyfél-azonosítási és– az amerikai számlatulajdonosokra kiterjedő – jelentéstételi, meghatározott esetekben forrásadó-levonási kötelezettségről, az amerikai forrású jövedelmeken 30 százalékot le kell vonni.  A törvény végrehajtási szabályait az amerikai kormányzat 2013 februárjában fogadta el, a szabályozás 2014. július 1-jétől fokozatosan lép hatályba.

Mivel a FATCA szabályainak történő megfelelés nagy anyagi és adminisztrációs teherrel jár az Európai Unió területén működő gazdasági szereplőkre, továbbá a pénzügyi intézmények amerikai adóhatósággal történő megállapodása és az ez alapján történő információküldés (FATCA-megfelelés) a nemzeti szabályozással ütközhet, ezért számos állam arra az álláspontra helyezkedett, hogy az adóhatóságok közötti automatikus információcserével is megvalósíthatóak a FATCA célkitűzései. A kormányközi megállapodás keretében nem a pénzügyi intézmények, hanem az adott állam illetékes hatósága továbbítja automatikus információcsere keretében az intézményektől beérkezett adatokat az amerikai adóhatóság felé. Mára minden európai uniós tagállam elkötelezte magát a kormányközi megállapodás kötése mellett, számos állam már aláírt egyezménnyel rendelkezik, az Amerikai Egyesült Államok közel száz állammal folytat párbeszédet.

A megállapodások alapja az amerikai adóhatóság honlapján közzétett egyezményminta, amelyet az eredeti amerikai FATCA szabályozás alapulvételével az Európai Unió Bizottsága, Németország, Franciaország, Spanyolország, Nagy-Britannia, Olaszország és az Amerikai Egyesült Államok képviselői közösen alakítottak ki.

Az amerikai FATCA szabályozás közzétételét követően az európai államok reakcióinak figyelemmel kísérése mellett Magyarországon szakmai egyeztetések lefolytatását követően az az álláspont alakult ki, hogy Magyarország érdekeit is egy kormányközi megállapodás szolgálja. Ennek hiányában ugyanis 2014. július 1-jétől a hazai szereplők részére fizetett, amerikai forrású jövedelmekből 30 százalékot visszatartanának az Amerikai Egyesült Államokban, emellett jelentős befektetői bizalomcsökkenést eredményezne az ország FATCA-t érintő bizonytalan megítélése.

A megállapodásban foglaltak alapján az első információszolgáltatásra 2015-ben kerül sor a 2014. évre vonatkozóan.

A törvényjavaslat a megállapodás és a belső jog összhangjának biztosítása érdekében a következő törvények módosítását is tartalmazza:
- a tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvény,
- a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény,
- a biztosítókról és a biztosítási tevékenységről szóló 2003. évi LX. törvény,
- az egyes fizetési szolgáltatókról szóló 2013. évi CCXXXV. törvény,
- a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény,
- az adó és egyéb közterhekkel kapcsolatos nemzetközi közigazgatási együttműködés egyes szabályairól szóló 2013. évi XXXVII. törvény.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Közhasznú tevékenység adómentessége

Pölöskei Pálné

adószakértő

Unión belüli jövedelem adózása, árfolyama II.

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink