Vásárolj most, fizess később! – a BNPL veszélyei

  • adozona.hu

Aggódik az MNB a „vásárolj most, fizess később konstrukciók” kockázatossága miatt. A jellemzően fintech cégek által nyújtott szolgáltatást gyakran veszik igénybe hitelképtelen emberek, a fogyasztók tájékoztatása pedig hiányos, olvasható a Bank360.hu oldalán.

Nagy a kockázat, hiányos az ügyféltájékoztatás, szabályozatlan a panaszkezelés – egyebek között ezt kifogásolja a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a buy-now-pay-later (BNPL) konstrukciók kapcsán a most megjelent Makroprudenciális jelentésében. A BNPL (a „vásárolj most, fizess később” rövidítése) egy olyan rövid futamidejű kereskedelmi kölcsön, amely lehetővé teszi, hogy a fogyasztók több kamatmentes részletre osszák fel a vásárlásaikat.

A részletekben történő vásárlási megoldások már eddig is léteztek áruhitel vagy részletre történő vásárlás esetén. Áruhitelnél a kölcsönt folyósító intézmény (jellemzően egy bank), míg részletre történő vételnél a kereskedő viselte a felmerülő kockázatokat, és ennek megfelelően mérték fel a vevő fizetőképességét. A BNPL-szolgáltatók ugyanakkor jellemzően olyan fintech vállalatok, amelyek számos kereskedővel állnak kapcsolatban, és díj, illetve jutalék ellenében, engedményezés (faktoring ügylet) útján átveszik a kereskedők vásárlókkal kötött kereskedelmi kölcsöneit, és ennek megfelelően viselik a kockázatokat, írják a Bank360.hu szakértői.

Az adósságfék-szabályok nem vonatkoznak rá

A BNPL-szolgáltatók (közülük a hazai és nemzetközi piacon egyik leginkább elterjedt a Klarna) bevétele a hagyományos áruhitelpiaci szereplőktől eltérően nem a hitelkamatokból, hanem a kereskedők által fizetett közvetítői díjból és jutalékból, valamint az ügyféladatok elemzéséből és értékesítéséből származik.

Az MNB-t az is aggasztja, hogy a BNPL kölcsönök adósságfék-előírásokkal való szabályozása aktuálisan jogi nehézségekbe ütközik. A BNPL-konstrukciók sajátossága, hogy jellemzően nem minősülnek prudenciális előírásokkal szabályozott hitel- és pénzkölcsönnyújtási tevékenységnek, valamint nem tartoznak a fogyasztónak nyújtott hitelről szóló törvény hatálya alá sem, amiből kifolyólag ezekre a konstrukciókra általában nem vonatkoznak az adósságfék-jellegű és a fogyasztóvédelmi előírások.

Emellett ezek a hitelregiszterekben sem jelennek meg, valamint tovább szűkíti a szabályozási mozgásteret, hogy gyakran határon átnyúló tevékenységet végeznek a BNPL-szolgáltatók. A BNPL-konstrukciók így egyenlőtlen versenyelőnyt biztosíthatnak az egyéb áruhitelt nyújtó szolgáltatókkal szemben.

Hitelképtelen fiatalok használják ki a lehetőséget

A rendelkezésre álló adatok alapján az igénybe vett BNPL-konstrukciók hitelkockázata jelentős lehet. A nemzetközi adatok alapján a BNPL-t nagyobb arányban használják olyan fiatal felnőttek, akik jellemzően erősen eladósodottak és alacsony hitelképességűek, ezért a hagyományos fogyasztási hitelekhez képest magasabb a késedelmi arány.

Emellett a BNPL-konstrukciókra vonatkozó szigorú fogyasztóvédelmi és prudenciális előírások hiányában jelentős lehet az elégtelen fogyasztói tájékoztatás, a szabályozatlan panaszkezelés, illetve a túlzott és átláthatatlan díjak és költségek alkalmazásának kockázata, amelyek együttesen a túlzott eladósodás kockázatát is növelhetik.

Tovább növeli a rizikót, hogy a vásárlást megelőzően az ügyfél fizetőképességéről semmilyen előzetes információja sincs a BNPL-szolgáltatónak, az esetlegesen az ügyfélnek később hitelt nyújtó bank pedig szintén nem lát rá az ügyfél BNPL-szolgáltatásból eredő fizetési kötelezettségeire, emelik ki a Bank360.hu szakértői.

Rendszerszinten nem lesz probléma, de a fogyasztóra veszélyes lehet

Aktuálisan a hazai BNPL-finanszírozási konstrukciók megjelenése az alacsony hitelösszegek és az egyelőre korlátozott kínálat és kereslet okán pénzügyi stabilitási kockázatot nem jelent, de fogyasztóvédelmi kockázatokat hordozhat. A BNPL-hitelkonstrukciók az áruhitelt felvevő adósokat érhetik el leginkább. Áruhitelből évente 30–40 milliárd forintot folyósítanak, ez a teljes lakossági hitelkihelyezésen belül pedig mintegy 1,5–2 százalékot jelent.

Ez alapján, az MNB úgy látja, hogy ha a BNPL -konstrukciók az áruhitelekhez hasonló piaci részesedést érnének el, az sem vezetne túlzott lakossági eladósodáshoz és jelentős pénzügyi stabilitási rendszerkockázathoz. Az esetlegesen elégtelen fogyasztói tájékoztatás, a kevésbé szigorú jövedelemellenőrzés, valamint a potenciálisan jelentős késedelmi költségek azonban egyéni szinten jelenthetnek fogyasztóvédelmi kockázatot. Emiatt indokoltnak látja az MNB a BNPL térnyerésének fokozott ellenőrzését és a szolgáltatás jogi kezelési lehetőségeinek feltérképezését.

EU-direktíva van, de csak két év múlva kell alkalmazni

A szabályozási hiányosságból eredő fogyasztóvédelmi jellegű kockázatokat mérsékli az egy évvel ezelőtt elfogadott, fogyasztói hitelmegállapodásokról szóló, 2026. november 20-ától alkalmazandó EU-irányelv. Ennek hatálya ugyanis ki fog terjedni az olyan BNPL-konstrukciókra is, amelyeknél a hitelező kizárólag az értékesítő által nyújtott termékek vagy szolgáltatások megvásárlásának céljából nyújt hitelt a fogyasztónak, és amelyek olyan új digitális pénzügyi eszközök, amelyek lehetővé teszik a fogyasztók számára a vásárlást és a megvásárolt tételek időben elnyújtott kifizetését, gyakran kamatmentesen és bármely egyéb díj nélkül.

Olyan tervek is vannak a világban – például Ausztráliában –, amelyek alapján a BNPL-szolgáltatóknak hitelezési tevékenységre vonatkozó engedélyt kell szerezniük a tevékenységükhöz – írják.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Ingatlan szerzésének időpontja

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink