hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Vásárolj most, fizess később! – a BNPL veszélyei

  • adozona.hu

Aggódik az MNB a „vásárolj most, fizess később konstrukciók” kockázatossága miatt. A jellemzően fintech cégek által nyújtott szolgáltatást gyakran veszik igénybe hitelképtelen emberek, a fogyasztók tájékoztatása pedig hiányos, olvasható a Bank360.hu oldalán.

Nagy a kockázat, hiányos az ügyféltájékoztatás, szabályozatlan a panaszkezelés – egyebek között ezt kifogásolja a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a buy-now-pay-later (BNPL) konstrukciók kapcsán a most megjelent Makroprudenciális jelentésében. A BNPL (a „vásárolj most, fizess később” rövidítése) egy olyan rövid futamidejű kereskedelmi kölcsön, amely lehetővé teszi, hogy a fogyasztók több kamatmentes részletre osszák fel a vásárlásaikat.

A részletekben történő vásárlási megoldások már eddig is léteztek áruhitel vagy részletre történő vásárlás esetén. Áruhitelnél a kölcsönt folyósító intézmény (jellemzően egy bank), míg részletre történő vételnél a kereskedő viselte a felmerülő kockázatokat, és ennek megfelelően mérték fel a vevő fizetőképességét. A BNPL-szolgáltatók ugyanakkor jellemzően olyan fintech vállalatok, amelyek számos kereskedővel állnak kapcsolatban, és díj, illetve jutalék ellenében, engedményezés (faktoring ügylet) útján átveszik a kereskedők vásárlókkal kötött kereskedelmi kölcsöneit, és ennek megfelelően viselik a kockázatokat, írják a Bank360.hu szakértői.

Az adósságfék-szabályok nem vonatkoznak rá

A BNPL-szolgáltatók (közülük a hazai és nemzetközi piacon egyik leginkább elterjedt a Klarna) bevétele a hagyományos áruhitelpiaci szereplőktől eltérően nem a hitelkamatokból, hanem a kereskedők által fizetett közvetítői díjból és jutalékból, valamint az ügyféladatok elemzéséből és értékesítéséből származik.

Az MNB-t az is aggasztja, hogy a BNPL kölcsönök adósságfék-előírásokkal való szabályozása aktuálisan jogi nehézségekbe ütközik. A BNPL-konstrukciók sajátossága, hogy jellemzően nem minősülnek prudenciális előírásokkal szabályozott hitel- és pénzkölcsönnyújtási tevékenységnek, valamint nem tartoznak a fogyasztónak nyújtott hitelről szóló törvény hatálya alá sem, amiből kifolyólag ezekre a konstrukciókra általában nem vonatkoznak az adósságfék-jellegű és a fogyasztóvédelmi előírások.

Emellett ezek a hitelregiszterekben sem jelennek meg, valamint tovább szűkíti a szabályozási mozgásteret, hogy gyakran határon átnyúló tevékenységet végeznek a BNPL-szolgáltatók. A BNPL-konstrukciók így egyenlőtlen versenyelőnyt biztosíthatnak az egyéb áruhitelt nyújtó szolgáltatókkal szemben.

Hitelképtelen fiatalok használják ki a lehetőséget

A rendelkezésre álló adatok alapján az igénybe vett BNPL-konstrukciók hitelkockázata jelentős lehet. A nemzetközi adatok alapján a BNPL-t nagyobb arányban használják olyan fiatal felnőttek, akik jellemzően erősen eladósodottak és alacsony hitelképességűek, ezért a hagyományos fogyasztási hitelekhez képest magasabb a késedelmi arány.

Emellett a BNPL-konstrukciókra vonatkozó szigorú fogyasztóvédelmi és prudenciális előírások hiányában jelentős lehet az elégtelen fogyasztói tájékoztatás, a szabályozatlan panaszkezelés, illetve a túlzott és átláthatatlan díjak és költségek alkalmazásának kockázata, amelyek együttesen a túlzott eladósodás kockázatát is növelhetik.

Tovább növeli a rizikót, hogy a vásárlást megelőzően az ügyfél fizetőképességéről semmilyen előzetes információja sincs a BNPL-szolgáltatónak, az esetlegesen az ügyfélnek később hitelt nyújtó bank pedig szintén nem lát rá az ügyfél BNPL-szolgáltatásból eredő fizetési kötelezettségeire, emelik ki a Bank360.hu szakértői.

Rendszerszinten nem lesz probléma, de a fogyasztóra veszélyes lehet

Aktuálisan a hazai BNPL-finanszírozási konstrukciók megjelenése az alacsony hitelösszegek és az egyelőre korlátozott kínálat és kereslet okán pénzügyi stabilitási kockázatot nem jelent, de fogyasztóvédelmi kockázatokat hordozhat. A BNPL-hitelkonstrukciók az áruhitelt felvevő adósokat érhetik el leginkább. Áruhitelből évente 30–40 milliárd forintot folyósítanak, ez a teljes lakossági hitelkihelyezésen belül pedig mintegy 1,5–2 százalékot jelent.

Ez alapján, az MNB úgy látja, hogy ha a BNPL -konstrukciók az áruhitelekhez hasonló piaci részesedést érnének el, az sem vezetne túlzott lakossági eladósodáshoz és jelentős pénzügyi stabilitási rendszerkockázathoz. Az esetlegesen elégtelen fogyasztói tájékoztatás, a kevésbé szigorú jövedelemellenőrzés, valamint a potenciálisan jelentős késedelmi költségek azonban egyéni szinten jelenthetnek fogyasztóvédelmi kockázatot. Emiatt indokoltnak látja az MNB a BNPL térnyerésének fokozott ellenőrzését és a szolgáltatás jogi kezelési lehetőségeinek feltérképezését.

EU-direktíva van, de csak két év múlva kell alkalmazni

A szabályozási hiányosságból eredő fogyasztóvédelmi jellegű kockázatokat mérsékli az egy évvel ezelőtt elfogadott, fogyasztói hitelmegállapodásokról szóló, 2026. november 20-ától alkalmazandó EU-irányelv. Ennek hatálya ugyanis ki fog terjedni az olyan BNPL-konstrukciókra is, amelyeknél a hitelező kizárólag az értékesítő által nyújtott termékek vagy szolgáltatások megvásárlásának céljából nyújt hitelt a fogyasztónak, és amelyek olyan új digitális pénzügyi eszközök, amelyek lehetővé teszik a fogyasztók számára a vásárlást és a megvásárolt tételek időben elnyújtott kifizetését, gyakran kamatmentesen és bármely egyéb díj nélkül.

Olyan tervek is vannak a világban – például Ausztráliában –, amelyek alapján a BNPL-szolgáltatóknak hitelezési tevékenységre vonatkozó engedélyt kell szerezniük a tevékenységükhöz – írják.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Italautomatakártya-feltöltés

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Alapítvány kapott adomány

Pölöskei Pálné

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 május
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Együttműködő partnereink