hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kgfb: az MNB nem hagyta szó nélkül az Union Biztosító szerződéskötési politikáját

  • adozona.hu

Az Magyar Nemzeti Bank (MNB) tízmillió forintos felügyeleti bírságot szabott ki az Union Biztosítóra, illetve kötelezte kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díjtarifájának újbóli meghirdetésére. A júliustól alkalmazandó díjtarifa alapján a biztosító ötnél több gépjármű esetén a nem természetes személy ügyfeleinek egyedi szerződésekként nem, csak flottás kötvénnyel teszi lehetővé a kgfb megkötését, amely megoldás jogszabálysértő, olvasható a jegybank honlapján.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) folyamatos felügyelése során ellenőrizte az UNION Vienna Insurance Group Biztosító Zrt. (Union) 2023. július 1-jétől kezdődő kockázatviselésekre vonatkozó kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjtarifáját.

A jegybank ennek során megállapította, hogy a díjtarifa bevezető, általános rendelkezései olyan kikötést tartalmaznak, amely szerint egy jogi személy, egyéni vállalkozó vagy egyéni cég üzemben tartó részéről azonos kockázatviselési kezdetre, öt gépjárművet meghaladó járműcsoportnál a kgfb-szerződés kizárólag flottaszerződésként köthető meg. A kifogásolt kikötés alapján az egyedi kgfb-szerződés megkötését célzó ajánlatok a biztosító részéről – a díjtarifától való eltérésre hivatkozással – elutasíthatóvá válnának.

A kgfb-t nyújtó biztosítók azonban nem korlátozhatják az üzembentartó törvény általi szerződéskötési lehetőségeit, s nem szűkíthetik saját ajánlatbefogadási és szerződéskötési kötelezettségüket sem. Szerződési feltételeikben (díjtarifa-hirdetésükben) nem teremthetnek lehetőséget arra, hogy egyedi szerződésekre irányuló ajánlatok adott csoportját ne fogadják be, elvárva, hogy az üzemben tartók azokat flottaszerződési ajánlatként nyújtsák be.

A jogszabály ugyanis lehetőséget biztosít az ügyfél számára egyedi kgfb-szerződések megkötésére akkor is, ha az általa biztosítandó gépjárművek csoportja megfelel a gépjárműflotta törvényi definíciójának. Az üzemben tartónak a kétféle – egyedi vagy flotta- – szerződés közötti választásához pedig olyan lényeges következmények is fűződnek, mint például, hogy a biztosított gépjárművek részt vesznek-e a bónusz-málusz rendszerben, avagy sem, miután csak az egyedi szerződések kerülnek besorolásra és nyilvántartásra a rendszerben.

Az MNB a feltárt jogsértés miatt 10 millió forint felügyeleti bírságot rótt ki az Union biztosítóra, kötelezte a jogsértő kikötés törlésére és a kgfb-díjtarifa újbóli meghirdetésére. A bírságösszeg mértékénél súlyosító körülménynek minősült, hogy a biztosító a meghirdetett díjtarifa útján a kgfb kapcsán hangsúlyos ajánlatbefogadási kötelezettsége szűkítésére teremtett – nem jogszerű – lehetőséget. Az MNB a szankció kapcsán figyelembe vette az Union jelentős szerepét is a kgfb piacon.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Utazási iroda számlázás

Nagy Norbert

adószakértő

Átalányadózó – csed, gyed

Czeglédi Bernadett

munkajogi és társadalombiztosítási szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink