hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Szigorítás a szociális segélyeknél: az önkormányzatokon a sor 2015-ben

  • Széles Imre, társadalombiztosítási szakértő

Jelentősen felülírná a rászorultság alapján járó vagy adható segélyek rendszerét az Országgyűlés előtt lévő két törvénymódosítási javaslatcsomag. Egyebek mellett megszűnne a rendszeres szociális segély, illetve a lakásfenntartási támogatás. A rászorulóknál kieső forrásokat az egyes önkormányzatok pótolhatnák ki települési támogatásokkal.

Jelentősen felülírná a rászorultság alapján járó vagy adható segélyek rendszerét az Országgyűlés előtt lévő két törvénymódosítási javaslatcsomag. Egyebek mellett megszűnne a rendszeres szociális segély, illetve a lakásfenntartási támogatás. A rászorulóknál kieső forrásokat az egyes önkormányzatok pótolhatnák ki települési támogatásokkal.

Kettő törvényjavaslat is fekszik az Országgyűlés előtt, amely számos pontban érinti a szociális ellátásokkal kapcsolatos szabályokat. Az egyik a Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról T/2141. számú törvényjavaslat. A másik pedig a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (Szoc. tv.), a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (Gyvt.), a sportról szóló 2004. évi I. törvény, valamint egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló T/2089. számú törvényjavaslat.

Nevezett két törvényjavaslat jelentősen felülírná a rászorultság alapján járó vagy adható segélyek rendszerét.

A tervezet szerint a Szoc. tv. (25. § (3) bekezdés) szerinti rászorultság alapján járó pénzbeli ellátásai közül megszűnne

– a rendszeres szociális segély,

– a lakásfenntartási támogatás, míg

– a rászorultság alapján járó természetben nyújtott ellátások közül a Szoc.tv. 55. §-a szerinti adósságkezelési szolgáltatás azzal, hogy a módosítás hatálybalépésekor már megállapított ellátásokat a módosítás hatálybalépése előtti szabályok szerint kell nyújtani, illetve a 2015. január 1-jét követően már csak 2015. február 28-áig állapítható meg lakásfenntartási támogatás.

Jövő év szeptember 1-jétől ugyancsak megszűnne a Gyvt. 20/C. §-a alapján nyújtható óvodáztatási támogatás arra hivatkozásul, hogy 2015. szeptemberétől bevezetik gyermekek hároméves korától kötelező óvodáztatást.

Továbbra is megmaradna:

– az időkorúk járadéka,

– a foglalkoztatást helyettesítő támogatás,

– az ápolási díj.

Új ellátási formaként jelenik meg az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás. Az az aktív korúak ellátására jogosult személy részesülhet majd ebben a támogatásban, aki az ellátásra való jogosultság kezdő napján

– egészségkárosodott személynek minősül, vagy

– 14 éven aluli kiskorú gyermeket nevel – feltéve, hogy a családban élő gyermekek valamelyikére tekintettel más személy nem részesül a családok támogatásáról szóló törvény (Cst.) szerinti gyermekgondozási támogatásban, vagy gyermekgondozási díjban, csecsemőgondozási díjban – és a gyermek ellátását napközbeni ellátást biztosító intézményben [Gyvt. 41. § (3) bekezdés], illetve nyári napközis otthonban, óvodában vagy iskolai napköziben nem tudják biztosítani.

További tervezett változás, hogy míg a korábban említett pénzbeli ellátásokra vonatkozó igényt a jövőben a járási hivatal bírálhatná el, addig a képviselő-testület – a Szoc. törvényben, illetve az önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek szerint – a szociális törvény alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként települési támogatást állapíthatna meg.

A kötelező segélyek körén kívüli további támogatásokról, segélyekről tehát az önkormányzat szabadon dönthet majd. A Szoc. törvény tervezett 45. szakasza példaszerűen sorolja fel azokat az területeket, amikor „különösen” javasolja a támogatást a krízishelyzetbe került személyek számára. Eszerint települési támogatás nyújtható majd:

– a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez,

– a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére,

– a gyógyszer-kiadások viseléséhez,

– a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére.

Ezen túlmenően a törvény leszögezi: a képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani.

A pénzbeli ellátásokon kívül a járási hivatal természetbeni ellátásként

– alanyi közgyógyellátást, illetve normatív közgyógyellátást, valamint

– egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságot is megállapíthat.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Áfa-önellenőrzés adószámváltozással

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

Használt ruha értékesítése külföldre II.

Adózóna  szerkesztőség

kérdések és válaszok

Gyesről visszatérő szabadságának kiszámítása felmondáskor

Czeglédi Bernadett

munkajogi és társadalombiztosítási szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink