adozona.hu
GVH: a Wizz Air tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott – a légitársaság elismerte ezt, és fizet az utasoknak
//adozona.hu/altalanos/GVH_Wizz_Air_utasfelvetel_tisztessegtelen_k_XIRV6G
GVH: a Wizz Air tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott – a légitársaság elismerte ezt, és fizet az utasoknak
Lényeges információt hallgatott el az ingyenes online utasfelvétellel kapcsolatban a Wizz Air, ezzel plusz költségeket okozva az utasoknak – tárta fel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A légitársaság elismerte a történteket és vállalta, hogy több ezer fogyasztónak fizet pénzben is lehívható kompenzációt, amelynek összértéke meghaladja a 80 millió forintot.
Egy évvel ezelőtt indított versenyfelügyeleti eljárást a Gazdasági Versenyhivatal a Wizz Air Hungary Zrt.-vel szemben, mert a gyanú szerint a légitársaság a honlapján – 2022. december és 2023. május között – elhallgatta azt a jelentős információt, hogy a retúrjeggyel rendelkező és visszafelé utazó utasok az ingyenes online utasfelvételt a mobiltelefonjuk böngészőjéből megnyitva – a honlap mobiltelefonos nézetének sajátosságai miatt – nem tudják elvégezni. Ennek következtében az érintett fogyasztóknak később reptéri utasfelvételi díjat (további 40 eurót) kellett fizetniük.
Az eljárás során a GVH feltárta, hogy a Wizz Air Hungary Zrt. ezzel a gyakorlattal tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósított meg. A cég elismerte az érintett időszakban fennálló műszaki hibát, a nemzeti versenyhatóság által feltárt és vizsgált tényállást nem vitatta. A légitársaság már az eljárást megelőzően, illetve annak során megkezdte az érintett utasok kompenzálását, majd végeredményben azt vállalta, hogy kredit formájában több ezer fogyasztónak írja jóvá az utasfelvételi díj 120 százalékát, amelynek 100 százaléka egy éven belül pénzben is lehívható. A GVH eljárásának köszönhetően a pénzben is lehívható visszatérítés így összességében meghaladja a 80 millió forintot.
A GVH Versenytanácsa az eljárás során számos körülményt mérlegelt, majd arra jutott, hogy a feltárt jogsértés következményeként kiszabható bírság összege alacsonyabb lenne, mint a cég által vállalt kompenzáció, és a további együttműködési lépések összértéke. Mindemellett a GVH törekszik arra, hogy eljárásai eredményeként lehetőség szerint a jogsértést elszenvedett fogyasztók részesülhessenek közvetlen, pénzbeli visszatérítésben, kártalanításban.
A GVH Versenytanácsa a jogsértés megállapítása mellett kötelezte a Wizz Air-t, hogy a vállalt megfelelési fejlesztéseit valósítsa meg és igazolja is azokat. Továbbá a jóváírás tényéről és felhasználhatóságáról e-mailben, illetve mobilapplikációján keresztül is értesítse az érintetteket, valamint magyar nyelvű honlapján és applikációjában is tegyen közzé ezekről egy általános, objektív és közérthető tájékoztatást. A GVH utóvizsgálat keretében fogja ellenőrizni az előírtak pontos végrehajtását és amennyiben azokat a vállalkozás nem teljesíti, akkor bírságot szabhat ki.
Az ügy kapcsán a nemzeti versenyhatóság ezúton felhívja a légitársaságok figyelmét arra, hogy a jegyeladással kapcsolatos információikat minden esetben átláthatóan tegyék közzé, valamint könnyen érthetően és értelmezhetően fogalmazzák meg azokat a fogyasztók számára. (Az ügy hivatali nyilvántartási száma: VJ/4/2024.)
Hozzászólások (0)