adozona.hu
Friss hír a NAV-tól! Nem kell M30-ast kiadni az év közben kilépett dolgozóknak!
//adozona.hu/altalanos/Friss_hir_Nem_kell_M30ast_kiadni_az_ev_kozb_6KGV5R
Friss hír a NAV-tól! Nem kell M30-ast kiadni az év közben kilépett dolgozóknak!
Eltekint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a 13M30 jelű összesített igazolás kiadásától az év közben megszűnt munkaviszonyosok részére akkor, ha a kilépő adatlapot (Adatlap2013) a volt munkavállaló a kilépéskor megkapta – tette közzé honlapján szűkszavú közleményben az adóhatóság.
"Az adminisztrációs terhek további csökkentése érdekében eltekintünk a 13M30 jelű összesített igazolás kiadásától az év közben megszűnt munkaviszonyosok részére akkor, ha a kilépő adatlapot (Adatlap 2013) a volt munkavállaló a kilépéskor megkapta. A kilépő adatlapot elfogadjuk a 2013. évi személyi jövedelemadó bevallási kötelezettség teljesítéséhez szükséges igazolásként" – tette közzé honlapján a NAV.
Mint ismeretes, a NAV által rendszeresített 13M30-as nyomtatvány kitöltési útmutatójában a NAV előírta, hogy a munkáltatóknak nemcsak az év végén meglévő dolgozóik számára, hanem az év közben kilépett (volt) alkalmazottaiknak is összesítő igazolást kell adni január 31-éig, a náluk kapott jövedelemről, a levont adóról. A NAV kitöltési útmutatója azt is elrendeli, hogy ennek halmozva tartalmaznia kell az előző munkáltató(k)tól kapott bért is, annak ellenére, hogy a törvényből ez nem következik.
A NAV törvényértelmezése ellen közleményben tiltakozott az Adótanácsadók Országos Egyesülete.
KATTINTSON! Zavar a köbön: brutális pluszterhet varrt a NAV a munkáltatók nyakába!
Az Adózóna.hu január 17-én kért hivatalos tájékoztatást az adóhatóságól, amelyben választ vártunk arra a kérdésre, milyen törvényi előírás kötelezi a munkáltatókat, kifizetőket arra, hogy abban az esetben is kötelesek összesített igazolást adni, ha az adóévi kifizetéseknél állítottak ki igazolást, vagy ha a kilépő munkavállalónak átadták az Adatlap2013 elnevezésű jövedelemigazolást?
Az Art. a következőkről rendelkezik:
46. § 1. bekezdése szerint… A munkáltató, a kifizető és az adóköteles társadalombiztosítási ellátást teljesítő társadalombiztosítási kifizetőhely a magánszemélynek - a vállalkozó részére e minőségében teljesített kifizetések kivételével - az előzőekben említettekről, továbbá a kifizetéskor figyelembe vett bevételcsökkentő tételekről, valamint az adót, adóelőleget csökkentő tételekről az elszámolási évet követő év január 31-éig összesített igazolást (a továbbiakban: összesített igazolás) ad….
(5) Ha a magánszemély munkaviszonya év közben megszűnik, a munkáltató az adóévben általa kifizetett jövedelemről és a levont adóelőlegekről szóló bizonylatot (igazolást, adatlapot) a munkaviszony megszűnésének időpontjában köteles a magánszemély részére kiadni. Az igazolásnak tartalmaznia kell az adóéven belüli előző munkáltató által közölt adatokat is.
Az adóhatóság kérdésünkre nem adott hivatalos választ. Helyette a fent idézett nyúlfarknyi közleményt tette közzé a honlapján "adminisztrációs tehercsökkentésnek" titulálva egy olyan intézkedést, amelyet törvényileg vitathatóan varrt a NAV a munkáltatók nyakába.
Szakmai berkekből származó információk szerint azért tette volna kötelezővé a NAV az M30-as összesített igazolás kiállítását az év közben kilépő dolgozók számára, mert az Adatlap2013 nyomtatványt csupán olyan évközi bizonylatnak tekinti, amelynek egy példányát a további adóelőleg helyes megállapítása érdekében a következő munkahelynek kell átadni. Abból azonban nem derül ki, hogy a munkavállaló tehet-e adónyilatkozatot, vagyis benyújthat-e úgynevezett söralátét adóbevallást a „normál” adóbevallás helyett. A plusz adminisztráció elrendelése azt a célt szolgálta volna, hogy minél többen válasszák a söralátét adóbevallást.
Hozzászólások (0)