hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Figyelmeztetés Magyarországnak Brüsszelből

  • BruxInfo

Magyarországnak valószínűleg újabb költségvetési kiigazításra lesz szüksége ahhoz, hogy elkerülhesse a túlzottdeficit-eljárás 2015 tavaszi újbóli megindítását – figyelmeztetett az Európai Bizottság azt követően, hogy szakértői június végén Budapesten áttekintették a friss gazdasági fejleményeket és szakpolitikai kezdeményezéseket.

Az Európai Bizottság szakértői a 2008 és 2010 közötti magyar fizetésimérleg-támogatási program “utókezelése” kapcsán ötödik alkalommal látogattak június utolsó napjaiban Budapestre, ahol górcső alá vették a hazai gazdaságpolitikai folyamatokat.

A látogatás eredményéről kedden tett közzé közleményt az Európai Bizottság, ami nagyjából-egészében összecseng a testület utóbbi két hónapban ismertetett értékeléseivel. A közlemény talán legsarkosabb megállapítása arra hívja fel a figyelmet, hogy “a Bizottság 2014 tavaszi előrejelzése alapján úgy tűnik, hogy az ország megsértheti a Stabilitási és Növekedési Paktum előírásait”.

A testület szakértői szerint az adósság csökkentésére vonatkozó referenciaérték teljesítéséhez (ezt a referenciaértéket nem említi a szöveg) valószínűleg újabb költségvetési konszolidációs erőfeszítésekre lesz szükség, hogy “így el lehessen kerülni a túlzottdeficit-eljárás 2015 tavaszi újbóli megindítását, amit az adósságcsökkentés nem kielégíthető üteme válthat ki”.

Emlékezetes, hogy az Európai Bizottság országspecifikus ajánlásaiban a GDP majdnem 1 százalékára becsülte az általa szükségesnek vélt költségvetési kiigazítás mértékét, ám ez a szám végül kikerült a pénzügyminiszteri tanács által véglegesen jövő héten elfogadandó országspecifikus ajánlásokból. A magyar adósságcsökkentés uniós szabályoknak való megfelelését először elvileg 2016-ban a 2015-ös helyzet alapján veheti szemügyre az Európai Bizottság, ekkor jár le ugyanis az a hároméves időszak, ameddig átmeneti könnyítés van érvényben az adósságcsökkentési szabály alól. Bizottsági források ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy ennek ellenére a testület már korábban is közbeléphet, ha úgy látja, hogy egy ország távolodik a középtávú költségvetési céltól és az adósság csökkentésének üteme is elmarad az elvárható szinttől. Utóbbi mindazonáltal csak a három év után van számszerűsítve.

A Bizottság küldöttsége üdvözölte a magyar makrogazdasági helyzetben a közelmúltban bekövetkezett javulásokat, aminek jeleként az elmúlt fél évben egyaránt erősödött a kivitel és a belföldi kereslet. A növekedési alapdinamika értékelésénél ugyanakkor szerintük óvatosságra int, hogy a bővülést jelentős részben különféle gazdaságösztönző intézkedések vezérlik (a jegybank növekedési hitelprogramja, a közszolgáltatások szabályozott árainak csökkentése, a közfoglalkoztatási program kiterjesztése és az uniós források fokozott felhasználása). A tisztviselők úgy látják, hogy a gazdasági növekedés üteme 2015-re várhatóan valamelyest lassulni fog, ami az ösztönző intézkedések hatásának elhalványulását is tükrözi.

A közlemény megállapítja, hogy a folyó fizetési mérleg és a tőkemérleg folyamatos többlete csökkentette a külső adósságot, az állampapírok iránt mutatkozó erőteljes keresletnek és a rekord alacsony hozamoknak köszönhetően pedig gördülékenyen zajlott az állami finanszírozás. Mégis megmaradt számos sérülékeny pont, éspedig az államadósság és a külső adósság továbbra is magas szintje, a magas refinanszírozási igény és az alacsony növekedési potenciál.

A Bizottság és a magyar hatóságok között széles körű egyetértés mutatkozott abban, hogy a 2014-es és 2015-ös költségvetési hiánycélok elérhetőek. Ugyanakkor a bizottsági delegáció rámutatott arra, hogy az államadósság – a GDP arányában rendre a 3 százalékos küszöbérték alatt tartott államháztartási hiánymutató ellenére – nem állt szilárdan csökkenő pályára.

A testület szakértői az ország növekedési potenciáljának erősítése végett a szerkezeti reformok határozott felgyorsítására sürgetik a magyar kormányt, az Európai Tanács által június 27-én jóváhagyott 2014-es országspecifikus ajánlásokkal összhangban. Ennek megfelelően egy olyan, kiszámítható és a jelenleginél kiegyensúlyozottabb vállalati adórendszer megteremtését szorgalmazták, amely magába foglalná az egyes kiválasztott ágazatokat terhelő torzító különadók kivezetését is, illetve hangsúlyozták, hogy a foglalkoztatás növelése érdekében csökkenteni kellene az alacsony keresetűekre alkalmazott adóéket.

A Bizottság munkatársai a rendes hitelezés helyreállítását szorgalmazzák a gazdaságban, ami véleményük szerint gyorsabb portfóliótisztítást és a bankok működési környezetének javítását, továbbá az adóterhelésük csökkentését igényli. Ezzel összefüggésben a Bizottság tisztviselői üdvözölték a magyar hatóságok azon szándékát, hogy ösztönözzék a portfóliótisztítást.

A szakértők egyúttal arra figyelmeztettek, hogy a „rossz bankot” létrehozó kezdeményezésnek megfelelően figyelembe kell vennie a bankok állami segítségnyújtására vonatkozó uniós szabályokat.

A brüsszeli delegáció nyugtázta a devizaalapon eladósodott háztartások segítését célzó kormányzati erőfeszítéseket, „de az erkölcsi kockázat és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetésének elkerülése érdekében nyomatékosan javasolta a konzultációs megközelítést és az érintett felek közötti megfelelő tehermegosztást”.

A szakértők az üzleti környezet javítását is sürgették a magyar hatóságoknál, emellett szorgalmazták a szabályozói keretek stabilizálását, valamint a piaci verseny ösztönzését, különös tekintettel a piacra lépés akadályainak felszámolására a szolgáltató szektorban.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kapcsolt vállalkozás

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Anya kapcsolt vállalkozása a leány kapcsolt vállalkozásának minősül-e?

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Új lakás bérbeadása, értékesítése

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink