hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ez vár a kamionosokra, ha nem lesz Brexit-megállapodás

  • MTI

Csaknem egyhetes torlódásokat okozhatna a legforgalmasabb angliai kompkikötőbe, Doverbe vezető utakon már az is, ha a brit EU-tagság megállapodás nélküli megszűnése esetén egy percnél alig hosszabb ideig tartó vámvizsgálatnak vetnék alá a kontinensre átkelő teherjárműveket – állapítja meg a legfrissebb hatástanulmány.

A patinás University College London (UCL) egyetem által a brit közlekedési minisztérium számára összeállított hatásvizsgálati jelentés szerint járművenként 40 másodpercnyi átlagos vámvizsgálati idő még nem befolyásolná a doveri várakozási időt. Egypercnyi vizsgálat azonban már 6-8 órás torlódást okozna kedden, szerdán és csütörtökön, a legforgalmasabb három napon, 70 másodperces vámellenőrzés esetén pedig 1200-2724 közé lenne tehető a feltorlódó kamionok száma, és ez már hatnapos várakozást jelentene.

A Financial Times által megszerzett, a londoni gazdasági napilap online kiadásán ma ismertetett tanulmány szerint az a kamionos, aki ebbe a sorba hétfőn beáll, szombat délután jutna át a kontinensre.

Nem ez az első figyelmeztetés arra, hogy ha a brit EU-tagság a Brexit feltételeiről szóló megállapodás nélkül szűnik meg, és emiatt tételes vámvizsgálatok kezdődnének az EU-val folytatott kereskedelemben, az komoly forgalmi fennakadásokkal járhat.

A patinás Imperial College London egyetem nemrégiben elvégzett vizsgálata kimutatta, hogy ha a francia oldalon minden egyes teherjárművet négypercnyi vámvizsgálatnak vetnek alá, az a brit oldalon, a Dover kikötőjébe vezető autópályán csúcsidőben 47 kilométeres torlódást okozna.

A brit kormány hatásvizsgálatai azt mutatják, hogy a vámellenőrzések hirtelen bevezetése okozta fennakadások akár hat hónapig is jelentősen korlátozhatnák a két legnagyobb angliai exportkikötő, Dover és a közeli Folkestone kapacitásait.

A brit üzleti szektor szereplői a beérkező szállítmányok esetleges késedelme okozta komoly veszteségek kockázataira is felhívták már a figyelmet.

A japán Honda autóipari konglomerátum brit érdekeltségének szakértői a londoni alsóház nemrégiben tartott meghallgatásán elmondták: a cég angliai üzeméhez hétpercenként érkeznek a kamionok az uniós beszállítóktól származó részegységekkel, és a raktárakban mindössze egynapi termeléshez szükséges készlet van. Becslésük szerint, ha a kontinensről érkező részegység-behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat ebből eredő minden negyedórányi késedelme 850 ezer font (305 millió forint) halmozott éves veszteséget okozna a cégnek a tovagyűrűző fennakadások miatt.

A brit kormány a múlt év végén bejelentette, hogy kompkapacitásokat bérelt arra az esetre, ha nem lépne érvénybe a Brexit feltételrendszeréről szóló megállapodás, és emiatt fennakadások keletkeznének a nagy-britanniai áruellátásban.

A közlekedési minisztérium 107,7 millió font (több mint 38 milliárd forint) értékben a francia Brittany Ferries, a dán DFDS és a brit Seaborne Freight hajózási társaságokkal kötött szerződést havi félmillió tonna pótlólagos kapacitás biztosítására. Ez heti négyezer kamion szállítására elegendő pótkapacitást jelent.

A cél az, hogy ha a megállapodás nélküli Brexit miatt Doverben fennakadások támadnának, legyen készenlétben elegendő kapacitás a forgalom átirányítására más nagy-britanniai kikötőkbe.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Könyvvizsgáló megválasztása 2.

Gyüre Ferenc

adótanácsadó

Közterület-használat könyvelése

Gyüre Ferenc

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink