hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Egyre többet várnak a dolgozók, bizonytalan a munkaerő-piaci helyzet

  • adozona.hu

A hazai szolgáltató központok negyede 20 százaléknál is magasabb fluktuációról számol be, a vezetők fele tart a bizonytalan munkaerőpiaci helyzettől – derül ki a PwC felméréséből.

A hazai szolgáltató központok (SSC) a tranzakciós, ismétlődő tevékenységek elvégzésétől egyre inkább elmozdulnak a globális üzleti szolgáltatói lét felé. A válaszadók mintegy negyedénél nem okozott jelentős, stratégiai változást a vírushelyzet, 8 százalék pedig még feladatkör-bővítést is tervez. A fő kihívásokat a magyarországi SSC-k vezetői leginkább a munkaerő kapcsán látják, ugyanis a megkérdezettek fele tart a bizonytalan munkaerőpiaci helyzettől – összegzi a felmérés.

A PwC negyedik alkalommal készítette el a szolgáltató központokat vizsgáló globális felmérését, amelyben a magyar szervezetek működését is elemezték a tanácsadócég szakértői. Magyarország az SSC-k népszerű helyszíne: 2020-ban az ágazat megközelítőleg 64 ezer embert foglalkoztatott 131 vállalatnál, jelentősen növelve a foglalkoztatottak számát 2016-hoz képest. Az ágazatot vizsgáló 2020-as felmérésben a pandémia, a digitalizáció és a HR terület kapott kulcsszerepet.

Hosszabb toborzás, magasabb fluktuáció

A felmérés eredményei szerint a szolgáltató központok számára a legnagyobb kihívás a munkaerőhöz kapcsolódik: a magyarországi SSC-k vezetőinek fele tart a bizonytalan munkaerőpiaci helyzettől és a magas fluktuációtól, 42 százalék pedig az egyre növekvő munkavállalói elvárásoktól.

A pályakezdők toborzása 7-8 hetet vesz igénybe Magyarországon, vezetői szinten azonban 4 hónapnál is hosszabb ideig tart a megfelelő kollégák kiválasztása. A magyar eredmények a fluktuáció kapcsán érdekes dinamikát mutattak: a megkérdezett vállalatok negyede 20 százaléknál is magasabb elvándorlást tapasztalt évente, ami a négy évvel ezelőtti magyar, valamint az idei globális eredményekhez képest is növekedést jelent.

A megkérdezett vállalatok csaknem felénél jelentős változások történtek a munkavállalók elvárásaiban és munkahelyi preferenciáiban. Az alapbér és a rugalmasság továbbra is fontos tényezők maradtak a munkahely kiválasztásakor, azonban új tényezők is felkerültek a listára – például a biztonság, valószínűsíthetően a világjárvány hatására. Az egyre nagyobb verseny a tehetségekért arra ösztönzi a magyar SSC-ket, hogy vonzó munkaadóként pozícionáljak magukat a piacon – mondta Selmeci Péter, a PwC Magyarország stratégiai és működési tanácsadási szolgáltatásának igazgatója.

Ha a munkaerőmegtartás ösztönzőit vizsgáljuk, a nemzetközi felmérésben résztvevőkhöz képest a magyar válaszadó cégek nagyobb arányban kínálnak személyes fejlesztési és képzési programokat a munkavállalóknak. Itthon azonban ritka az egyéni karrierutak kialakítását, amit világszerte közel a válaszadó vállalatok fele használ ösztönzőként.

Automatizálás és digitalizáció

A munkaerővel kapcsolatos kihívásokat azonban nem kizárólag a munkavállalói elégedettség növelésével lehet megoldani. A PwC szakértője hozzátette: a felmérés alapján az SSC-k egyre inkább a folyamatok sztenderdizálására és digitalizálására összpontosítanak. Ezek önmagukban nem tudják megoldani a munkaerőpiaci kihívásokat, de csökkenthetik az emberierőforrás-szükségletet és segíthetnek az izgalmasabb feladatokat előtérbe helyezni – ez pedig hozzájárulhat a munkaerő megtartásához.

Habár a digitalizáció, a sztenderdizáció és az automatizáció mind jelentős stratégiai célokká váltak a magyar válaszadók körében, e téren még hosszú út vezet a globális átlag eléréséig. A hatékonyság javításában jó első lépés lehet a munkavállalói feladatkezelő (ETM – Employee Task Management) eszközök megjelenése. Az ETM eszközök a digitális lábnyom követésén, az egyes alkalmazások használati adatainak rögzítésén és elemzésén alapulnak. A felhasználói tevékenységek automatikusan összekapcsolhatók a megfelelő feladattal, munkafolyamattal vagy projekttel, így a felhasználói adatok egy kattintással feltérképezhetők és elemezhetők.

Az ETM mellett számos olyan eszköz van, amellyel az SSC-k hatékonysága javítható. Selmeci Péter szerint az RPA (robotizált folyamatautomatizálás) használata szinte már kötelező a hatékony működéshez. Az egyszerűbb technológiák mellett az SSC-k kezdenek rátalálni az összetettebb megoldásokra is: folyamatbányászat és -automatizálás, chatbotok, hangfelismerés vagy mesterséges intelligencia - ezek mind jövőbe mutató megoldások, amik előbb-utóbb a magyar piacot is elérik. Sőt ezek az eszközök a hatékonyság növelése mellett a nagyobb hozzáadott értékkel rendelkező feladatokra fordítják a munkavállalói energiákat, így hozzájárulnak a munkavállalói élmény növeléséhez is.

A Covid után még több tevékenység kerülhet a szolgáltató központokhoz

A digitalizációs törekvéseket a home office térnyerésével a járvány is felerősítette. A pandémia hatása szoros kapcsolatban állt a szolgáltató központok iparágával, így jelentős eltéréseket mutat: a válaszadók mintegy negyedénél nem okozott jelentős változást a vírushelyzet, 8 százalék pedig még a feladatkör bővítését is tervezte, összhangban a globális szolgáltatások nyújtására való törekvéssel.

A járványhelyzet megmutatta, hogy a távmunka nem feltétlenül hátráltatja vagy lassítja a működést, így valószínű, hogy a vállalatok több tevékenységet fognak áthelyezni meglévő központjaikba a közeljövőben. Erre Magyarországon minden lehetőség adott, a toborzás kiterjedhet a vidéki városokra is. A másik oldalon a pandémia által súlyosan érintett iparágakban a költségek csökkentésének igénye további motiváló tényező lehet a feladatok kiszervezéséhez – teszi hozzá Selmeci Péter.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Ingatlan szerzésének időpontja

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink