hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Dagad a dízelbotrány! A Mercedes is fekete bárány lehet?

  • MTI

Házkutatást tartottak ma a Daimler német autógyártó társaság több németországi telephelyén a Volkswagen csoport (VW) dízelbotrányában leleplezett csaláshoz hasonló jogsértés gyanúja miatt.

A stuttgarti ügyészség és a Baden-Württemberg tartományi bűnügyi hivatal közös közleménye szerint 230 rendőr és 23 ügyész részvételével országszerte 11 helyszínen tartottak házkutatást. Az eljárást dízelüzemű autók károsanyag-kibocsátásával kapcsolatos manipuláció és jogsértő reklám gyanúja miatt indították a Daimlernél dolgozó "ismert és ismeretlen" személyek ellen.

A közleményben kiemelték, hogy az eljárás érdekeire tekintettel nem közölhetnek további részleteket. A Daimler sem hozott nyilvánosságra részleteket az ügyről, a stuttgarti központú társaság csupán annyit közölt, hogy teljes mértékben együttműködnek a hatóságokkal.

A Stuttgarter Zeitung című lap felidézte, hogy a szövetségi közlekedési hivatal (KBA) vizsgálatai feltűnően magas nitrogén-oxid-kibocsátást mutattak ki egyes Mercedes-modelleknél, amelyekben egy szerkezet a külső hőmérséklet függvényében – hideg időben – csökkentheti a kipufogógáz tisztítását végző berendezés teljesítményét.

A Daimler indoklása szerint ez a megoldás a motor károsodásának elkerülését szolgálja. Az ügy végül megegyezéssel zárult, a gyártó abban állapodott meg a KBA-val, hogy önként visszahív 274 ezer autót, és módosítja a káros anyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait.

A motor károsanyag-kibocsátását befolyásoló technológia az Egyesült Államokban is gondokat okozhat a Daimlernek. A társaság a 2016-os és a 2017. első negyedévi üzleti beszámolójában jelezte, hogy hátrányosan befolyásolhatja pénzügyi helyzetét, ha az illetékes amerikai hatóságok esetleg szabályellenesnek minősítik a technológiát. Vizsgálatot ugyan nem folytatnak a cég ellen, de a Fiat-Chrysler csoport ellen már zajlik eljárás egy hasonló megoldással kapcsolatban, és nem lehet kizárni, hogy a Mercedes dízelautókban alkalmazott technológia is sorra kerül.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) elsőként VW-gyártmányoknál mutatott ki rendellenességet, 2015 szeptemberében megvádolta a német vállalatcsoportot – a legnagyobb európai autógyártót –, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Időszakos orvosi vizsgálatok

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink