adozona.hu
Csaknem 20 ezer autóipari munkahely szűnt meg a németeknél tavaly
//adozona.hu/altalanos/Csaknem_huszezer_autoipari_munkahely_szunt__X12KL3
Csaknem 20 ezer autóipari munkahely szűnt meg a németeknél tavaly
Tavaly mintegy 19 ezer munkahely szűnt meg a német autóiparban az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég friss elemzése szerint: 2024 végén még valamivel több mint 761 ezer alkalmazottat foglalkoztatott az ágazat, egy évvel korábban pedig még mintegy 780 ezret. A leépítések az idén is folytatódnak.
Elmondása szerint problémát jelent a folyamatos gazdasági válság miatti gyenge kereslet, a túlzott költségek, valamint a belső égésű motorok és az elektromos autók drága egymás mellett élése, miközben az elektromobilitásba történő beruházások nagy összegeket emésztettek fel anélkül, hogy meghozták volna a kívánt piaci eredményt. Ehhez társul még a kínai piac beszűkülése is a német gyártók előtt. A gyártóknak jelenleg kihívások sokaságával kell szembenézniük, és ezek egy részét csak saját erőből tudják megoldani. „Idén ezért azt fogjuk látni, hogy az autógyártók masszívan meghúzzák a nadrágszíjat, hogy növeljék ellenállóképességüket. Ez elkerülhetetlenül a foglalkoztatás jelentős csökkentéséhez fog vezetni” – mondta Gall.
A tavalyi, "viszonylag kis számú létszámleépítés" csak a kezdete volt egy fájdalmas, de elkerülhetetlen zsugorodási folyamatnak. A legutóbbi geopolitikai fejlemények fényében nagy valószínűséggel nagyobb léptékű termelésáthelyezésekre kerül sor az Egyesült Államokba vagy Kínába. „Ez ismét jelentősen felgyorsítaná a munkahelyek megszűnését ebben az országban” – mondta Gall. Rámutatott, hogy a vállalatok mostanra egyértelműen felismerték a problémákat. Ezért van remény arra, hogy az autógyártók középtávon ismét magasabb árrést érjenek el. Pusztán költségcsökkentő intézkedések azonban ehhez nem lesznek elegendők.
Tekintettel a beszállítók közelmúltbeli igen gyenge teljesítményére, a szakértő további jelentős létszámleépítéseket jósolt. „Sok beszállító számára egyre ritkább a levegő, és különösen az elektromobilitás megtorpanó lendülete szűkíti jelentős mértékben az árrést” – mondta Gall.
A tanulmány szerint a németországi autóipar forgalma tavaly 5 százalékkal zsugorodott, miután az előző három évben folyamatosan nőtt. A forgalom 2024-ben 536 milliárd eurót tett ki. A közelmúltban számos neves németországi gyártó és beszállító jelentett be költségcsökkentő programokat. Az elkövetkező években több tízezer munkahelyet kell megszüntetni – legyen szó olyan gyártókról, mint a Mercedes-Benz, a Porsche vagy a Volkswagen fő márkája, a VW. Vagy olyan beszállítóknál, mint a Bosch, a ZF, a Schaeffler vagy a Continental.
Hozzászólások (0)