Csaknem 20 ezer autóipari munkahely szűnt meg a németeknél tavaly

  • MTI

Tavaly mintegy 19 ezer munkahely szűnt meg a német autóiparban az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég friss elemzése szerint: 2024 végén még valamivel több mint 761 ezer alkalmazottat foglalkoztatott az ágazat, egy évvel korábban pedig még mintegy 780 ezret. A leépítések az idén is folytatódnak.

Az EY a német szövetségi statisztikai hivatal és a szövetségi munkaügyi hivatal aktuális adatait elemezte a Németországban működő, 50 vagy annál több alkalmazottat foglalkoztató vállalatokra vonatkozóan. „A német autóipar masszív és mindenre kiterjedő válságban van” – kommentálta Constantin Gall, az EY autóipari szakértője a jelentést.

Elmondása szerint problémát jelent a folyamatos gazdasági válság miatti gyenge kereslet, a túlzott költségek, valamint a belső égésű motorok és az elektromos autók drága egymás mellett élése, miközben az elektromobilitásba történő beruházások nagy összegeket emésztettek fel anélkül, hogy meghozták volna a kívánt piaci eredményt. Ehhez társul még a kínai piac beszűkülése is a német gyártók előtt. A gyártóknak jelenleg kihívások sokaságával kell szembenézniük, és ezek egy részét csak saját erőből tudják megoldani. „Idén ezért azt fogjuk látni, hogy az autógyártók masszívan meghúzzák a nadrágszíjat, hogy növeljék ellenállóképességüket. Ez elkerülhetetlenül a foglalkoztatás jelentős csökkentéséhez fog vezetni” – mondta Gall.

A tavalyi, "viszonylag kis számú létszámleépítés" csak a kezdete volt egy fájdalmas, de elkerülhetetlen zsugorodási folyamatnak. A legutóbbi geopolitikai fejlemények fényében nagy valószínűséggel nagyobb léptékű termelésáthelyezésekre kerül sor az Egyesült Államokba vagy Kínába. „Ez ismét jelentősen felgyorsítaná a munkahelyek megszűnését ebben az országban” – mondta Gall. Rámutatott, hogy a vállalatok mostanra egyértelműen felismerték a problémákat. Ezért van remény arra, hogy az autógyártók középtávon ismét magasabb árrést érjenek el. Pusztán költségcsökkentő intézkedések azonban ehhez nem lesznek elegendők.

Tekintettel a beszállítók közelmúltbeli igen gyenge teljesítményére, a szakértő további jelentős létszámleépítéseket jósolt. „Sok beszállító számára egyre ritkább a levegő, és különösen az elektromobilitás megtorpanó lendülete szűkíti jelentős mértékben az árrést” – mondta Gall.

A tanulmány szerint a németországi autóipar forgalma tavaly 5 százalékkal zsugorodott, miután az előző három évben folyamatosan nőtt. A forgalom 2024-ben 536 milliárd eurót tett ki. A közelmúltban számos neves németországi gyártó és beszállító jelentett be költségcsökkentő programokat. Az elkövetkező években több tízezer munkahelyet kell megszüntetni – legyen szó olyan gyártókról, mint a Mercedes-Benz, a Porsche vagy a Volkswagen fő márkája, a VW. Vagy olyan beszállítóknál, mint a Bosch, a ZF, a Schaeffler vagy a Continental.

 

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

PET-palack EPR-díja

Tüske Zsuzsanna

vámszakértő

Kisvállalkozás adókedvezménye

Pölöskei Pálné

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 március
H K Sze Cs P Sz V
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Együttműködő partnereink