adozona.hu
Az elektronikus ügyintézést bírálja a könyvelői egyesület
//adozona.hu/altalanos/Az_elektronikus_ugyintezest_biralja_a_konyv_8JWUX9
Az elektronikus ügyintézést bírálja a könyvelői egyesület
Sokat romlott az elektronikus ügyintézés színvonala, de levélszemét kiküldésére van kapacitás, kézbesítés vélelmekkel hányja tele az ügyfélkaput az adóhatóság – szögezi le az Országos Sajtószolgálathoz eljuttatott közleményében a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete (MKOE).
Az adóhatóság 2018 decemberében kikapcsolta a fájlnevekben a cégneveket, így a letöltött PDF fájlneve kizárólag számokat tartalmaz. A bagatellnek tűnő változtatás nagyon komoly ügyviteli túlterhelést okoz, hiszen a fájlnevek nélkül nagyon nehéz tájékozódni, hogy mely adózó, milyen témájú küldeményéről van szó. Az adóhatóság vezetői márciusban tettek ígéretet egy rendezvény során, hogy visszaállnak a cégnevek feltüntetésére. Az ígéret azóta se teljesült – írja közleményében az MKOE.
A NISZ Zrt ígéretet tett arra, hogy a félkész cégkapu alapvető hiányosságait pótolják. Erre se került még sor.
Voltak azonban pozitív fejlemények is. Például az adóhatóság a hónap vége előtt tájékoztatást adott a köztartozásmentességet érintő tartozásról, vagy bevallási teendőkről. Miután elsőre ez kudarcba fulladt, abbahagyták.
Eközben - MKOE - a NAV Központi Irányítása és az Igazságügyi Minisztérium a levélszemét szintű tájékoztatásokba kezdett a hivatalos közlésekre való tárhelyen, amit így is hosszabb-rövidebb üzemszünetek tesznek gyakran használhatatlanná.
A NAV azzal is tetézte az üzenet-káoszt, hogy a legutóbbi társasági adóbevallásról szóló értesítésében arra célozgatott, hogy a könyvelő korábban már késett ezzel a bevallással, amit rendre számon is kérnek az ügyfelek, munkáltatók a könyvelőiken, akik akkor is magyarázkodhattak, ha egyáltalán nem volt késés. Sajnos ki kell mondani, hogy ez hitelrontás – olvasható a közleményben.
A NAV az összes felhívásra, értesítőre bekapcsolta a kézbesítési vélelem rendszerét. Ha nincs lekattintva az üzenet, akkor az felkerül egy szégyenlistára, amiből bárki csemegézhet (https://nav.gov.hu/nav/adatbazisok/kezbesitesi_fikcioval_erintett_e-iratok). Ez ezért problémás, mert sok lényegtelen – kizárólag számokat tartalmazó fáljnévvel érkező – küldeményt is küld a hivatal, ami miatt átláthatatlan az ügyfélkapu forgalma már a kisebb könyvelőirodáknál is.
A nagy számú bevallás esetén nehéz elfogadni, hogy a „hibátlan bevallás”-ról is értesítő jön, azonban minden ilyen értesítőt megelőz egy hibajavító felhívás, pedig általában nincs is valódi hiba. Ha egyetlenegy bevallásról van szó, akkor még érthető, hogy jöjjön az az értesítő, hogy feldolgozták, de már néhány bevallástól kezdve terhelő lehet egy ilyen üzenetfolyamot követni! Ezért az MKOE kérte, hogy ki lehessen kapcsolni egyes üzenettípusokat, de a NAV eddig nem reagált erre a fejlesztési igényre, sőt, az összes felhívásra bekapcsolta a kézbesítés figyelését.
A könyvelők számára MKOE facebook oldalán további tanácsokat ad az egyesületk a tárhelyi üzenet okozta káosz megfelelő kezelésére, azonban a cégkapu és annak hivatali használata most már olyan sok hibát eredményez és annyi kívánnivalót nem teljesít, hogy az ronthatja Magyarország versenyképességét – összegzi a közlemény.
Hozzászólások (0)