hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kellékszavatosság hibás teljesítésnél: hogyan, meddig, kivel szemben érvényesíthető?

  • dr. Nagy András ügyvéd

Mindannyiunk életében előfordult, hogy olyan terméket vásároltunk meg vagy olyan szolgáltatást vettünk igénybe, melyről később kiderült, hogy hibás vagy nem felel meg a szerződésben foglalt, illetve a jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Éppen ezért nem árt tisztában lenni azzal, hogy minőségi kifogásunk kapcsán milyen jogok illetnek meg bennünket.

A polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) a hibás teljesítést az alábbiak szerint szabályozza:

A kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Nem teljesít hibásan a kötelezett, ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett (Ptk. 6:157. §).

A Ptk. a hibás teljesítés kapcsán mindenféle szerződéstípusra, így például tevékenység kifejtésére, tulajdonátruházási, valamint használati szerződésekre általánosan alkalmazható közös rendelkezéseket tartalmaz.

A hibás teljesítés jogkövetkezménye

A hibás teljesítés jogkövetkezményei visszterhes (vagyis ellenszolgáltatással járó, mindkét fél részéről való vagyoni juttatást, illetve kötelezettség vállalását kikötő) szerződések esetén a kellékszavatosság, a jótállás, a kártérítés, továbbá a termékszavatosság, termékfelelősség a gyártó (forgalmazó) vonatkozásában, valamint jogi hiba esetén a jogszavatosság.

Jelen cikkben a hibás teljesítés egyik legfontosabb jogkövetkezményére, a kellékszavatosságra vonatkozó főbb előírásokat foglaljuk össze.

A Ptk. a hibás teljesítésre vonatkozó rendelkezések között kellékszavatosság néven szabályozza a köznyelvben szavatosságnak nevezett intézményt, ami nem egy önként vállalt garancia (mint bizonyos esetben a jótállás), hanem a Ptk. alapján kötelező.

Olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett (a termék eladója/a szolgáltatást nyújtó) a hibás teljesítésért kellékszavatossággal tartozik, vagyis az eladó/szolgáltatást nyújtó fél szavatol azért, hogy a termék vagy a szolgáltatás pontosan olyan, amilyennek ő leírja, és nincsen tudomása semmilyen (látható vagy láthatatlan) hibáról, amely már a szerződés pillanatában fennáll [Ptk. 6:159. § (1)].

Itt kell megjegyezni, hogy ingyenes szerződés hibás teljesítése miatt a jogosult nem érvényesíthet kellékszavatossági igényt. Kellékszavatossági helytállás csak visszterhes szerződéshez kapcsolódhat. Vagyis, ha ajándékba kapunk például egy karórát és az elromlik, akkor kellékszavatossági igényünket nem tudjuk az ajándékozóval szemben érvényesíteni. 

A kellékszavatosság tehát gyakorlatilag egy helytállási kötelezettség, azon tulajdonságok összességéért való felelősséget jelenti, amelyekkel a teljesítés időpontjában rendelkeznie kell a szolgáltatott dolognak, függetlenül annak vételárától, új vagy használt voltától.

Mint már említettük, a kellékszavatosság intézménye olyan hibákra vonatkozik, amelyek már a szerződéskötéskor fennálltak, azaz a hiba oka már megvan a termékben a vásárlás pillanatában is, csak akkor még nem felismerhető.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja, mit kell bizonyítania a jogosultnak kellékszavatosság esetén, kivel szemben és hogyan érvényesíthető az ilyen igény, valamint, hogy milyen külön előírások vonatkoznak a használt termék és az ingatlan tekintetében fennálló kellékszavatosságra!

A teljes cikkhez előfizetőink, illetve 14 napos próba-előfizetőink férnek hozzá, ha e-mail-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Üzemi baleset

Széles Imre

tb-szakértő

Gyógytorna

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink