hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

ÁSZ: van még mit javítani az elektronikus közigazgatásban

  • adozona.hu

Nagy lépés történt a digitális állampolgárság kiteljesedése felé, viszont hiányosságok is tapasztalhatók a stratégiai tervezésben és a felhasználóbarát szempontok egységes érvényesülésében – állapította meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elektronikus közigazgatási ügyintézés fejlesztése érdekében tett intézkedések értékelését célzó ellenőrzést követően. A számvevőszéki megállapítások egy része már az ellenőrzés folyamatában hasznosult.

Az ÁSZ ellenőrzése során a magyarorszag.hu portált és az Ügyfélkaput működtető NISZ Zrt., illetve a digitális állampolgárság megteremtését koordináló kulcsszereplő, a DMÜ Zrt. tevékenységét, az általuk felügyelt rendszerek működését, az elektronikus közigazgatási ügyintézéshez való eredményes hozzájárulását, valamint a kialakított elektronikus ügyintézési felületek ügyfélbarát jellegét értékelte.

A felhasználói élmény értékelése a közérdeklődésre leginkább számot tartó közigazgatási ügyek kezelését biztosító alkalmazások felhasználói felületeinek tesztelésével történt. Az ügyintézés egyszerűségére és egyértelműségére fókuszáló tesztelés a magyarorszag.hu, mint központi portál 25 ügytípusára, valamint azon alkalmazásokra terjedt ki, amelyek ugyanezen ügytípusok ügyintézését tették lehetővé. Ennek keretében az ÁSZ értékelte a hozzáférhetőséget, az ügyintézési cél megfelelőségének felismerhetőségét, a felhasználói hibavédelmet, a működőképességet, a felhasználói felület esztétikáját és a tanulhatóságot is.

Az ellenőrzés során a számvevőszék megállapította, hogy a stratégiai keretrendszer kialakításában, a releváns informatikai rendszerek fejlesztési irányainak meghatározásában és a kapcsolódó tevékenységek részletes kidolgozásában összességében érvényesültek az ügyfélbarát szempontok, ami megfelelő alapot szolgáltatott az elektronikus közigazgatás fejlesztéséhez. Ugyanakkor az ellenőrzött időszakban a stratégiai célok visszamérési rendszerét maradéktalanul nem alakították ki, továbbá elmaradt a felhasználók igényeinek teljes körű felmérése és közvetlen bevonása a szolgáltatások fejlesztésébe, valamint az elektronikus közigazgatási ügyintézést biztosító alkalmazások ügyfélbarát jelleg szempontjaira irányuló tesztelése.

A tesztelés alapján az ÁSZ rámutatott, hogy a felhasználói élmény javítása, illetve az elektronikus ügyintézés eredményessége érdekében törekedni kell a rendelkezésre állás elvárt szintjének elérésére, valamint a magyarorszag.hu portálon és az ellenőrzött alkalmazások felületein a felhasználóbarát szempontok maradéktalan érvényesítésére, így különösen azonos struktúra, nyelvezet és vizuális megjelenés biztosítására minden alkalmazásban.

Pozitív tapasztalat, hogy az ÁSZ megállapításai már az ellenőrzés során hasznosultak, a DMÜ Zrt. és a NISZ Zrt. a számvevőszéki jelentéstervezet véleményezése során arról tájékoztatták az ÁSZ-t, hogy intézkedéseket tettek a felmerült hiányosságok megszüntetése érdekében.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Ingatlan szerzésének időpontja

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink