hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Egykulcsos helyett négykulcsos adó kellene a szuperbruttó megszüntetéséhez

  • adozona.hu

Az önkormányzati választások előtt egymásnak ellentmondó nyilatkozatok jelentek meg a tervezett 16 százalékos egykulcsos adó bevezetésével kapcsolatban. Az mindenki számára egyértelmű, hogy az adójóváírást és a szuperbruttó meg kell szüntetni, mert szükségtelenül torzítja az adórendszert. A végcél az egykulcsos adó, de ahhoz, hogy ne legyenek kárvallottjai az átállásnak négykulcsos adótáblára van szükség. Hogy nézne ki mindez a gyakorlatban?

Jelenleg a 73 500 forintos minimálbérhez 60 235 forint nettó kereset tartozik. Ugyanez a nettó összeg a javasolt 2011-es adótábla mellett (60 224 Ft), 82 500 forint minimálbér esetén. A minimálbért  tehát 12,2 százalékkal kellene megemelni ahhoz, hogy a nettó jövedelem ne csökkenjen. Az ismertetett matematikai modell mellett azonban a minimálbéremelés nem okoz bérfeszültséget a magasabb jövedelmeknél. Havi 100 ezer forintos (2010-es) bérjövedelemnél a nettó összeg 76 510 forint. Ezzel megegyező nettót (76 650 forint) kapunk 2011-ben 105 ezer forintos bruttó mellett. A 100 ezer forint körüli havi jövedelmeknél tehát már 5 százalékos bruttó béremeléssel kompenzálni lehet az adójóváírás kivezetését. Havi 125 ezer forintos jövedelemhez 2010-ben 91 862 forint nettó tartozik, míg 2011-ben ezer forinttal magasabb 126 ezer forinthoz 91 880 forintos nettó bér társul. Körülbelól 125 ezer forintos havi jövedelemnél az adójóváírás megszűnése ellenére sem kell többet adózniuk a bérből és fizetésből élőknek.

A négykulcsos adótábla az alábbiak szerint biztosítja az adójóváírás és a szuperbruttó zökkenőmentes kivezetését:

               0 –  1 500 000 forintig                                                                          10% adó
1 500 001 – 3 000 000 forintig 150 000 és a 1,5 milliót meghaladó rész  20%-a
3 000 001 – 4 500 000 forintig 450 000 és a 3,0 milliót meghaladó rész  30%-a
4 500 001 –                                  900 000 és a 4,5 milliót meghaladó rész  40%-a

Az alsó 10 százalékos kulcs mellett teljes egészében ki lehetne vezetni az adójóváírást már 2011-ben.

Havi 200 ezer forintos „átlagjövedelem”-hez 2010-ben 137 920 forint, míg 2011-ben 138 500 forint nettó tartozna, tehát az átlagjövedelem környékén az adójóváírás kivezetése ellenére 580 forinttal több nettó marad a magánszemélyek zsebében. Négyszázezer forintos havi jövedelemhez 2010-ben 231 940 forint nettó, míg 2011-ben 247 500 forint nettó tartozna.  Ekkora havi a jövedelemre már 2010-ben sem lehet adójóváírást érvényesíteni. Náluk a négykulcsos adótábla alsó kulcsainak csökkenése miatt 15 560 forinttal több nettó marad a zsebükben. Mivel a felső adókulcs jelenleg is 40,64 százalék (jövedelemre vetítve), ezért a 40 százalékos felső kulcs mellett 0,64 százalék adómegtakarítás jelentkezik, tehát a nettó jövedelem 2010-hez képest kis mértékben emelkedik a magasabb jövedelem kategóriákban is. A javasolt megoldás, túl azon, hogy egyszerűsíti az adórendszert az adójóváírás és a szuperbruttó bonyolult számításának kivezetésével, lehetővé tenné az ekho megszüntetését is.

Jelenleg ugyanarra a munkára, például havi 200 ezer forint jövedelemhez, eltérő nettó kifizetés társul attól függően, hogy valaki bérjövedelmet kap (137 920 forint), megbízásos jogviszonyban dolgozik (122 820 forint), vagy ekho -s jövedelme van (167 761 forint). Ez lenne egységesen 2011-ben 138 500 forint. Jól látni, hogy mind a bérjövedelmet kapók, mind a megbízásos jogviszonyban keresőknél (vállalkozói kivét is) nettó béremelkedés következik be, viszont megszűnik egy kivételezett csoport, az ekho-sok kedvezménye. A kedvezmények kivezetése is az egyik feltétele az egykulcsos adónak, ugyanis az egykulcsos rendszer előnye első sorban nem az egy kulcsban, hanem a kivételmentesség miatti egyszerűségében rejlik.

Az ismertetett matematikai modell előnye még, hogy bár lépéseket tesz az egykulcsos adó feltételeinek megteremtéséhez a szuperbruttó, adójóváírás és ekho megszüntetésével, nem zárja ki a családi adózást sem és nem kötelezi el magát az egykulcsos adó mellett sem. Az elmúlt héten mindenki azt találgatta, hogy mi lesz a szuperbruttóval és az adójóváírással. Nem ok nélkül. Ha ugyanis először a 16 százalékos egykulcsos adót vezetjük be és csak ezt követi az adójóváírás három lépésben történő megszüntetése, és a szuperbruttó késleltetett kivezetése, akkor a minimálbért 3 év alatt 103 ezer forintra kellene emelni. Ez hatalmas bérfeszültséget eredményezne. Az adójóváírás kivezetése miatt nettó kereset csökkenés állna be a minimálbér és átlagjövedelmet keresők között. Például havi 200 ezer forintos jövedelemnél a szuperbruttós 16 százalék 2 540 forint adómegtakarítást jelent. Ezzel szemben az adójóváírás 3 lépésben történő kivezetése miatt első évben 2 500 forint, majd a következő két évben 5-5 ezer forintos nettó bér csökkenés következik be. Ha a szuperbruttó kivezetésre kerül 2013-ra, akkor a mostani 21,59 százalékos alsó kulcs ténylegesen 16 százalék lenne. Ez havi 200 ezer forintnál 11 180 forint adómegtakarítást jelent, ami nem fedezi a 15 100 forintos adójóváírás kiesését. Tehát egy olyan egyenlet megoldását keressük, aminek nincs megoldása. Az egykulcsos adót 2011-ben még nem lehet bevezetni a kommunikált feltételek mellett.

Mi a költségvetési vonzata ezeknek a módosításoknak? 

Vámosi Nagy Szabolcs szerint a 16 százalékos egykulcsos adó a szuperbruttó kivezetése mellett 300-400 milliárd kiadással jár, az adójóváírás kivezetése 300-400 milliárd forint megtakarítás, így a szuperbruttó kivezetése az adójóváírás megszűnésével szerinte  nullszaldós. A Világgazdaságban indokolta is számítását: a 18,5 százalék átlagadó kulcs 16 százalékra csökkentése 300-400 milliárd forint. Csakhogy az átlagadókulcs már tartalmazza az adókedvezményeket, így az adójóváírást is, ezért azt még egyszer nem lehet levonni, mert halmozódást eredményez.

Oszkó Péter még pénzügyminiszterként kiszámolta, hogy a szuperbruttó kiiktatása 400 milliárd forint bevétel kieséssel jár. A 2011-re már megszavazott, 15 milliós adóalapig növelt sávhatár 200 milliárd forintba kerülne. Ezt követően a 17 százalék 16 százalékra csökkentése újabb 150 milliárd lenne. Eszerint a szuperbruttó kivezetése és az egykulcsos adó bevezetése 750 milliárd forintos költségvetési kiadással, az adójóváírás kivezetése pedig 450 milliárd forint megtakarítással járna. Több szakértő tévesen a 2009-es számokkal, azaz a 277 milliárd forinttal számol. Figyelmen kívül hagyják, hogy 2010-re drasztikusan emelkedett a jogosultsági határ és az adójóváírás havi maximális összege is.

Békesi László volt pénzügyminiszter már közelebb járt az igazsághoz, amikor az ATV egyik műsorában 500 milliárdos bevételkiesésről írt. A legközelebb az igazsághoz a Magyar Nemzet múlt héten megjelent becslése járt, amelyik kijavítja Vámosi Nagy Szabolcs számításában lévő halmozódást és közel 700 milliárd forintra teszi a költségvetési kihatást. A számokból egyértelműen következik, hogy a 16 százalékos egykulcsos adó 2011-es bevezetésének nincsenek és nem is lesznek meg a költségvetési forrásai.  Az általam javasolt négykulcsos progresszív adótábla melletti szuperbruttó, adójóváírás kivezetésének és az ekho megszüntetésének költségvetési kihatása becslésem szerint körülbelül 100 milliárd forint lenne. Ennek az elképzelésnek van realitása, minden más a jövő zenéje.
Angyal József okleveles adószakértő, okleveles matematikus
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Időszakos orvosi vizsgálatok

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink