hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Magas árak mellett sem érdemes halogatni az autóvásárlást?

  • adozona.hu

Az elmúlt évek viharai után is gyökeres változásokat hozhat a következő időszak az autópiacon. A témáról Kiss Norbert, a Lízingszövetség Autóbizottságának vezetője nyilatkozott – írja a Bankmonitor.

A hazai autóimportőrök és a Lízingszövetség tagjainak kapcsolatát alapvetően meghatározza, hogy az EU-s emissziós kvóta bevezetése óta gyökeres átalakulások indultak el az autógyártók körében, amelyek hosszútávú változásokat indukálnak – mondta el a szakember az interjúban.

Az átalakulás egyben óriási üzleti lehetőség is

Ez az átalakulási folyamat még jelenleg is tart, a lízingcégek, így a Lízingszövetség tagjai is alkalmazkodnak az új helyzethez, amely egyben óriási üzleti lehetőséget is rejt számukra, akár hazai, akár nemzetközi hátterű szereplőről van szó – emelte ki Kiss Norbert. A gyártókkal és a megbízott, regionális importőrökkel kialakított stratégiai együttműködések során a pénzügyi szolgáltatók faktor-, és lízingfinanszírozási megoldásokon keresztül látják el azok teljes régiós és hazai, nagykereskedői, illetve kiskereskedői hálózatát is.

Ezek a változások lényegében teljesen átrajzolják majd a szakember véleménye szerint a hazai autófinanszírozási piac szereplőinek viszonyrendszerét a korábbi évtizedekhez képest.

Hiány és jelentős áremelkedések

A korábbi piaci túlkínálattal szemben az elmúlt időszakban elfogytak az autók. Az új autók szállítási határideje jelentősen megnőtt, amely hatással van a használt autók iránti keresletet növekedésére is, így a megfelelő utánpótlás hiányában ott is vákuum alakult ki. A hiánygazdaság drasztikusan, egyes modelleknél akár 50 százalékkal is megemelte az árakat. Nagyon sokat romlott a kiszámíthatóság, így már inkább bizonytalanságról beszélhetünk, hiszen a járművek megrendeléskor a kereskedők gyakran sem az árat, sem az átadási időpontot nem tudják pontosan megadni a vevőknek – értékelte a helyzetet a szakember.

Mindezek hatására 2022 első félévében csökkent a kiskereskedelmi forgalom személy- és kishaszongépjármű eladások terén is. Az egy ügyletre eső kölcsönösszegek az árak növekedésével ugyan jelentősen nőttek, ám a 2021-es kihelyezési eredményeket így sem sikerült megismételni, összességben 4 százalékos a visszaesés, ami ügyletdarabszámban 21 százalékos csökkenéssel párosult.

Sajnos több importőr is jelezte már, hogy ezzel még nem értük el a mélypontot, amit az alkatrész-, és chiphiány, illetve a technológiai átállás együttes hatásai váltanak ki. A prognózisok szerint erre az év második felében kerülhet sor, és várhatóan csak 2023-tól javulhat már kissé a helyzet a kínálati oldalon, bár ez nem jelenti automatikusan azt, hogy az árak is ezzel arányosan csökkennek majd.

Tovább nő a hazai utakon futó autók átlagéletkora

A hiányból és az egyéb tényezők miatti drasztikus áremelkedésből fakadóan a lakossági vásárlók egy része rövidtávon valószínűleg nem tud új autót vásárolni vagy lízingelni, így kénytelen tovább használni a régi járművét. A cégek eddig ugyan még megvették, esetleg lízingelték az új autóikat, de az utóbbi időben rájuk nehezedő drasztikus energia- és egyéb költségemelkedések okán az látható, hogy ők is jóval ritkábban fognak cserélni, illetve sok esetben 1-2 évvel is meghosszabbítják a bérletet.

A kielégítetlen kereslet korábban nem tapasztalt folyamatokat indított be, amely a használt autó árakat is drámaian növelte, így fokozatosan növekvő átlagéletkorú hazai gépjárműállomány alakult ki. 2022-ben az átlagéletkor már elérte a 15 évet, ezzel jóval meghaladva az Európai Unióban jellemző átlagot (11,8 év). Hasonló folyamatok zajlanak Nyugat-Európában is. Nem véletlen, hogy az importált használt autók átlagéletkora is megnövekedett.

Nem érdemes halogatni az autóvásárlást

Ha egy cég racionális döntést akar hozni, akkor még a mostani magas árak mellett sem érdemes halogatnia a gépkocsivásárlást, egyrészt, mert a régebbi autók fenntartási költségei is drasztikusan emelkednek, másrészt az újautós beszerzési árak 1-2 év múlva minden valószínűség szerint még további 15-20 százalékot fognak emelkedni. Emiatt a vállalkozások a rövidtávú beszerzési döntésükkel a várható tőkére vetített költségeiket alacsonyabban tarthatják, mint az előttünk álló vételár-növekedésből fakadó költségek. Ez még akkor is igaz, ha valamiért csak kisebb arányban tudják a társasági adójukból jóváírni a kamatköltségeket.

Kiemelték: a Széchenyi Kártya Program Max keretében még elérhető kedvezményes kamatozással lízingfinanszírozás is. Fontos azonban figyelni arra, hogy erre csak az év végéig van mód, minél előbb el kell tehát indítani a folyamatot. Emellett lényeges, hogy a program keretében személygépjármű nem finanszírozható.

A lakossági ügyfelek esetében hazai sajátosság, hogy kifejezetten tulajdonolni szeretik az autót, szemben Nyugat-Európával, ahol inkább a használati érték nagyobb jelentőségű. Ez is magyarázza, hogy a magyar lízingpiacnak körülbelül csak egynegyedét teszik ki a magánszemélyek, ráadásul az elmúlt években és napjainkban is folyamatosan csökkenő arányban.

Új innovatív finanszírozási megoldások

Ezen az attitűdön a szakember szerint rövidtávon aligha lehet változtatni, ez egy hosszú, edukációs folyamat része lesz. Ennek felgyorsítása érdekben számos márka esetén már elérhetőek innovatív lízingtermékek. Például egy új személyautóbeszerzés esetén a konstrukcióba történő magasabb maradványérték beállításával csökkenthető a havi törlesztőrészlet, ahol a rövidebb futamidő hozzásegíti az ügyfelet a kedvezőbb és gyorsabb autócseréhez is.  A gyártók komolyan dolgoznak ezeknek a termékeknek a sikerén, hiszen így visszatérő és elégedett ügyfeleket fognak tudni generálni és középtávon hozzájárulhatnak a hazai járműpark fiatalításához is.

A haszonjármű üzletágban pedig a gyártók elsősorban az új, elektromos eszközök beszerzését, a régebbi járművek cseréjét próbálják új megoldások segítségével ösztönözni. Például az Egyesült Királyságban egy teljes szolgáltatási csomagot értékesítenek az ügyfeleknek a finanszírozón keresztül. A havi díj az elektromos járművek mellett tartalmazza a napelemet, a töltőt, az elektromos rendszerre történő csatlakozást és ennek lebonyolítását, valamint a hálózat fejlesztését is.

Akár a kamat 100 százaléka is leírható a társasági adóból

A Magyar Lízingszövetség szerepéről szólva Kiss Norbert elmondta, hogy a jelenlegi, turbulens piaci körülmények között a szövetség és az Autó Bizottság legfőbb szerepe nem a volumenépítésben, hanem inkább a finanszírozott piac megvédésében, az iránta való érdeklődés fenntartásában határozható meg, hiszen az látszik, hogy a lízingre történő vásárlások aránya és ezen keresztül a megkötött lízingszerződések darabszáma az utóbbi időben csökkenő tendenciát mutat.

Bár maga a lízing, mint fogalom, már természetesen széles körben ismert, viszont a jelenlegi gazdasági környezetben egyre több vállalkozás riad meg a növekvő kamatoktól. Tapasztalataik szerint – legalább a KKV-k szintjéig – ennek egyik oka az, hogy sok esetben nem csak az ügyvezetők, de még a könyvelők sem tudnak arról, hogy egy eredményesen működő cég a beruházásra fordított kamatoknak akár a 100 százalékát is jóváírhatja a társasági adójából, a társasági adó 70 százalékáig. Sokszor előfordul az is, hogy a könyvelők keverik az operatív-, a nyílt végű- és a zárt végű pénzügyi lízing fogalmakat, így nincsenek teljesen tisztában ezek elszámolhatósági lehetőségeivel sem – olvasható a bankmonitor.hu-n.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Fordított áfa

Nagy Norbert

adószakértő

Bérleti díj számlázása EU-ba

Nagy Norbert

adószakértő

Kft., kata

Adózóna  szerkesztőség

kérdések és válaszok

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 október
H K Sze Cs P Sz V
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Együttműködő partnereink