adozona.hu
Kevesebb adóellenőrzés, több feltárt hiány, sokan fellebbeznek
//adozona.hu/afa/Kevesebb_adoellenorzes_tobb_feltart_hiany_s_7YSE6J
Kevesebb adóellenőrzés, több feltárt hiány, sokan fellebbeznek
A NAV évkönyveit elemezve érdekes összefüggések rajzolódnak ki az adóellenőrzésekről. Ezeket a változásokat mutatja be a Niveus Consulting Group, illetve megpróbálja feltárni, mi vezethetett oda, hogy a NAV sokkal kevesebb ellenőrzést folytat le, azok során mégis nagyobb adóhiányt tárt fel.
Az ellenőrzések főbb adatainak változása
Amíg az ellenőrzések száma hat év alatt kevesebb mint a negyedére esett vissza, addig az egy ellenőrzés során feltárt adóhiány közel a duplájára emelkedett. Talán meglepő, hogy a trendet a COVID sem befolyásolta érdemben, a 2020-as ellenőrzések száma megközelítőleg azonos a 2019-essel.
„A NAV láthatóan sokkal hatékonyabban választja ki az adózókat, hiszen egyre inkább olyanokat ellenőriznek, ahol okkal merült fel a gyanú, hogy meg kell vizsgálni a bevallásokat. Ez jó hír a tisztességes adózóknak, hiszen egyre kevesebb felesleges adminisztrációval szembesülnek” – tette hozzá Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group jogi partnere.
Hogyan javult ekkorát a kiválasztás hatékonysága?
A Niveus Consulting Group feltételezése szerint több körülmény együttes hatása hozhatta el a változást. Egyrészt az ekáer, online pénztárgép, online számla és hasonló adatszolgáltatási kötelezettségeknek köszönhetően hatalmas adatmennyiség áll a NAV rendelkezésére, ráadásul egyre inkább valós időben. Megfelelő informatikai háttérrel és kockázatelemzési eszközökkel ezekből sokkal pontosabb kép nyerhető ki az adózói magatartásról már azelőtt, hogy ténylegesen ellenőrzésre kerül sor. Az említett adatszolgáltatások azért is bírnak nagy súllyal, mert mind az áfafizetéshez kapcsolódnak, és változatlanul az áfa területét érinti az adómegállapítások többsége, 2020-ban a megállapítások 87,35 százaléka kapcsolódott áfához.
Másrészt az adatokból is megismerhető a NAV ügyfélbarát megközelítése. A 2015-ben lefolytatott közel 50 ezer adóellenőrzésre „mindössze” 123 364 jogkövetési vizsgálat (akkori nevén egyes adókötelezettségek teljesítésére irányuló ellenőrzés) jutott, azaz az ellenőrzések 27,8 százaléka volt tényleges ellenőrzés. Ugyanez az arány 2020-ban már csak 8,2 százalék – 11 253 adóellenőrzés és 126 672 jogkövetési vizsgálat. Egyre inkább eltolódott tehát az ellenőrzések aránya a jogkövetési vizsgálatok felé, amelyek során az adózók önként, bírság és más jogkövetkezmény nélkül javíthatják az esetleges bevallási problémákat.
Az elemzők azt sem tartják elképzelhetetlennek, hogy a kevesebb ellenőrzés miatt egy-egy ellenőrzésre jóval nagyobb figyelem és energia jut, így több visszásságot van lehetőségük a revizoroknak kiszúrni egy-egy eljárás során.
A határozatokat változatlan arányban támadják meg az adózók
Érdekes ugyanakkor megfigyelni, hogy nem volt érdemi változás abban, hogy az adózók milyen arányban nyújtanak be fellebbezést, illetve keresetet a határozatokkal szemben. Kisebb-nagyobb ingadozással az elsőfokú határozatok 10-15 százalékát, a másodfokú határozatok kb. 50 százalékát támadják meg az érintett adózók.
Hiába korlátozzák az új eljárási szabályok a jogorvoslati lehetőségeket azzal, hogy új tényre, körülményre már nem mindig lehet a fellebbezésben és a keresetben hivatkozni, továbbá a fellebbezési jogról való lemondással felezhető a kiszabott adóbírság (ezzel anyagilag is érdekeltté váltak az adózók az elsőfokú határozat elfogadásában), mégsem csökkent érdemben a jogorvoslat mellett döntő adózók aránya. Természetesen az arány változatlansága a csökkenő számú ellenőrzések miatt nominálisan jóval kevesebb fellebbezést és keresetet jelent, érdemben csökkentve ezzel a másodfokú adóhatóság és a közigazgatási bíróságok ügyterhét.
Hozzászólások (0)