hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

5 százalékos áfa: bővült a kedvezményes adókulcsú szolgáltatások köre

  • dr. Kelemen László adószakértő, jogász

Öt százalékos áfakulcs alá sorolt a kormány egyes buszos személyszállítási szolgáltatásokat, de két fontos korlátozással.

A május 8-ai Magyar Közlönyben megjelent 165/2023. kormányrendelet az 5 százalékos, kedvezményes áfakulcs alkalmazását írta elő a hop on hop off jellegű szolgáltatásokra, meghatározott feltételek megléte esetén.

A jogszabály egy másik kormányrendeletre (a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló törvény végrehajtásáról szóló 235/2019. kormányrendeletre) utalva, annak 3. melléklet IV. pont b) alpontja szerinti szolgáltatást határozza meg, mint kedvezményes adókulcs alá sorolható szolgáltatást. Ezen szolgáltatás a „TEÁOR ’08 49.39 M.n.s. egyéb szárazföldi személyszállítás tevékenység közül a „hop on hop off” jellegű menetrend szerinti buszos városnéző turisztikai szolgáltatás”. Azaz a szabályozás szerint nem általánosságban vonatkozik a kedvezményes kulcs a személyszállításra, csakis a hop on hop off jellegű szolgáltatások kerülnek át az 5 százalékos áfakulcs alá.

Az EU-szabály megengedőbb

Az Európai Unió áfairányelve (2006/112/EK Irányelv) egyébként ilyen korlátozás nélkül is megengedné a tagállamoknak a kedvezményes adókulcs alkalmazását. A héa-irányelv III. mellékletének 5. pontja alapján kedvezményes adókulcsot lehet alkalmazni a „személyszállítás, valamint az utasokat kísérő tárgyak – például poggyász, kerékpár, beleértve az elektromos kerékpárt is, illetve gépjármű vagy egyéb jármű – szállítása, vagy a személyszállítással összefüggő szolgáltatások nyújtására”.

Kedvezményes áfakulcs, kötelező elektronikus fizetési lehetőség

A kedvezményes adókulcs alkalmazására alkalmazandó másik fontos korlátozást a kormányrendelet 4. paragrafusa tartalmazza. Eszerint a kedvezményes adókulcsot csak azok a szolgáltatók alkalmazhatják, amelyek biztosítják az elektronikus fizetés lehetőségét és annak folyamatos rendelkezésre állását.

Az elektronikus fizetés lehetőségének kötelező előírását a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény tartalmazza (5/F §). Ezen jogszabályhely szerint „a pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. NGM rendelet 1. paragrafusa szerinti kereskedő köteles biztosítani a fogyasztó számára az elektronikus fizetés lehetőségét és annak folyamatos rendelkezésre állását”. A hivatkozott pénztárgéprendelet 1. melléklete határozza meg azon tevékenységeket, amelyek esetén pénztárgéphasználatra kötelezettek a szolgáltatók.

A hatályos szabályok szerint a buszos személyszállítási szolgáltatások nyújtása nem tartozik a pénztárgéphasználatra kötelezett tevékenységek körébe, és fontos azt is kiemelni, hogy a legújabb kormányrendelet sem kötelezi ezen tevékenységet végző adóalanyokat arra, hogy online pénztárgépet üzemeltessenek, sem pedig arra, hogy az elektronikus fizetés lehetőségét biztosítsák (azaz POS-t üzemeltessenek). Ugyanakkor a kedvezményes adókulcs csak akkor illeti meg a szolgáltatókat, ha elektronikus fizetési lehetőséget biztosítanak. Tehát lehetséges online pénztárgép nélkül is alkalmazni az 5 százalékos adókulcsot, mivel a jogszabály kizárólag a POS üzemeltetéséhez és nem az online pénztárgép üzemeltetéséhez köti az 5 százalékos áfakulcs alkalmazását.

Turizmusfejlesztési hozzájárulási kötelezettség

A szabályozáshoz kapcsolódóan érdemes még megemlíteni, hogy a kormányrendelet 2. paragrafusa alapján a kedvezményes áfamérték alkalmazása alá tartozó szolgáltatások után turizmusfejlesztési hozzájárulást kell fizetni. Az adóhatóság tájékoztatása alapján a hozzájárulást a 23TFEJLH jelű nyomtatványon kell bevallani. „A NAV a költségvetés és a tisztességes adózók védelméért, a turizmus-vendéglátás ágazat fehérítéséért folyamatosan figyelemmel kíséri a szálláshely-szolgáltatók, vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók üzemeltetőinek a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (NTAK) továbbított forgalmi adatait. A hivatal kockázatelemző munkája során összeveti az NTAK-adatokat a bevallások adataival, és ha eltérést tapasztal, intézkedik” – olvasható az adóhatóságnak a turizmusfejlesztési hozzájárulás újbóli fizetési kötelezettségére figyelmeztető tájékoztatójában.

A rendelet a kihirdetését követő 15. napon, azaz május 23-án lép hatályba, és  (egyelőre) a veszélyhelyzet fennmaradásáig alkalmazandó.

Összefoglalva tehát, május végétől a hop on hop off szolgáltatást nyújtók 5 százalékos kedvezményes adókulcsot alkalmazhatnak, ha biztosítják (és fenntartják) az elektronikus fizetés lehetőségét. Ez esetben turizmusfejlesztési hozzájárulási kötelezettség is vonatkozik a szolgáltatókra. Ha a szolgáltatók nem üzemeltetnek POS terminált, nem alkalmazhatják a kedvezményes áfakulcsot, viszont nem kell turizmusfejlesztési hozzájárulást sem fizetniük.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Tagi kölcsön elengedése

Pölöskei Pálné

adószakértő

Negatív kötelezettségek átsorolása

Pölöskei Pálné

adószakértő

Mezőgazdasági területhez kötött támogatás

Pölöskei Pálné

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink