hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

A teljesítés igazolása uniós értékesítéskor

  • adozona.hu

Egyszemélyes kft. gyártással foglalkozik. Az elkészült termék értéke és sérülékenysége miatt a szállítást is a gyártó végzi, magántulajdonban lévő személygépkocsijával. A vevő lengyel cég. Mindkét cég rendelkezik EU-s adószámmal. Milyen dokumentum kiállítására van szükség ahhoz, hogy a gyártó igazolja a teljesítést és adómentesen értékesíthessen az EU-ban? – kérdezte olvasónk. Bunna Erika adótanácsadó válaszolt.

Tavaly január 1-jétől változott a kiszállítás igazolására, így az adómentes számlázás alátámasztására vonatkozó európai uniós, illetve hazai szabályozás.

Eddig a konkrét dokumentumok nem voltak meghatározva, innentől azonban azokat a végrehajtási rendelet (vhr.) tartalmazza, melyet az Európai Unió Tanácsa 2020. január 1-jétől alkalmazandó új cikkel egészített ki. A rendelet a tagállamokban közvetlenül hatályos és alkalmazandó.

Termék más tagállamba történő kiszállításának igazolása közösségen belüli termékértékesítés esetén 2020-tól című tájékoztatót a NAV honlapján találjuk, amely az új szabályokat mutatja be.

A vhr. megdönthető vélelmet állít fel arra vonatkozóan, mikor kell úgy tekinteni, hogy a terméket az egyik tagállamból egy másik tagállamba feladták vagy elfuvarozták. Fontos azonban kiemelni, hogy ha az adóalany nem rendelkezik a vhr szerinti, a vélelem fennállásához szükséges igazolásokkal, az nem jelenti automatikusan azt, hogy a termék kiszállítása nem igazolt, ezáltal nem lehet adómentes. Az adóalanyoknak továbbra is lehetőségük van arra, hogy a VHR-ben meghatározottaktól eltérően igazolják azt, hogy a termék másik tagállamba történő feladása, elfuvarozása megtörtént. Utóbbira vonatkozóan a továbbiakban is irányadók A termék más tagállamába történő kiszállítása igazolásának módja közösségen belüli értékesítés esetén című, a NAV honlapján 2013. június 19-én megjelent tájékoztatóban foglaltak.

Ha a beszerző vagy megbízásából más adja fel vagy fuvarozza el a terméket:

Az eladó rendelkezik a beszerzőtől származó olyan írásbeli nyilatkozattal, amelyben kijelenti, hogy a terméket a beszerző vagy egy, a beszerző nevében eljáró harmadik személy adta fel vagy fuvarozta el, és amelyben szerepel a termék rendeltetési tagállama. Az írásbeli nyilatkozatnak tartalmaznia kell:

− a kiállítás napját;

− a beszerző nevét és címét;

− a termékek mennyiségét és jellegét;

− a termékek megérkezésének idejét és helyét;

− közlekedési eszköz értékesítése esetén a közlekedési eszköz azonosító számát;

− a beszerző nevében a termékeket átvevő személy azonosítását (erre bármilyen, e személyt egyértelműen azonosító, utólag is ellenőrizhető adat megfelelő).

A beszerzőnek a nyilatkozatot az értékesítést követő hónap 10. napjáig kell az eladó rendelkezésére bocsátania. Ez a határidő alapvetően arra szolgál, hogy a beszerző időben az eladó rendelkezésére bocsássa a nyilatkozatot. Az eladó a fentiek szerinti nyilatkozat mellett rendelkezik legalább két, egymásnak nem ellentmondó, egymástól, valamint az eladótól és a beszerzőtől is független két különböző fél által kiállított dokumentummal a következők szerint: az alábbi A pontban felsoroltak közül kettővel; vagy az A pontban és a B pontban felsoroltak közül eggyel-eggyel.

Dokumentumok

A feladás vagy fuvarozás bizonyítékaként elfogadható dokumentumok a következők:

A.) A termékek feladására vagy fuvarozására vonatkozó dokumentumok, mint például

− aláírt CMR-dokumentum vagy CMR-fuvarlevél,
− hajóraklevél,
− légi teherszállítási számla,
− az áru fuvarozója által kiállított számla.

B.)

− A termékek feladására vagy fuvarozására vonatkozó biztosítási kötvény, vagy a termékek feladásának vagy fuvarozásának kifizetését igazoló banki dokumentumok.

− Közjogi hatóság, például közjegyző által kiállított közokirat, amely igazolja a termékek rendeltetési tagállamba való megérkezését.

− A rendeltetési tagállamban a raktár üzemeltetője által kiállított átvételi elismervény, amely igazolja a termékeknek az adott tagállamban való tárolását.

A fentiekben felsorolt dokumentumok és azon értékesítés között, amelyek adómentességét e dokumentumok igazolni hivatottak, egyértelmű kapcsolatnak kell fennállnia, tehát magukból a dokumentumokból, vagy az azokhoz szorosan kapcsolódó, azokhoz egyértelműen hozzárendelhető egyéb dokumentumokból (pl. szerződés, megrendelés) egyértelműen ki kell derülnie, hogy pontosan mely közösségen belüli értékesítéshez kapcsolódnak.

Ha mégsem követi a cég a 2020-tól ajánlott igazolási rendszert, az eddigi gyakorlatnak megfelelően is eljárhat, azaz az eddigi igazolások is alkalmazhatóak. 

Az adóhatósági gyakorlat alapján a cégeknek a következő adatokat érdemes összegyűjtenie akkor, amikor az eladó, vagy a vevő elviszi az árut (fuvarozó közbeiktatása nélkül):

• a terméket kísérő okmány (erre akár a CMR fuvarokmány is alkalmas lehet, hiszen azon a termék lényegi adatai, illetve a szállítmány útja, rendeltetési helye is szerepel, még akkor is, ha magát a CMR fuvarokmányt jellemzően nem ilyen esetekben kell kiállítani);

• a menetlevél fénymásolata;

• a szállítóeszköz rendszáma, típusa;

• a feladott termékek átvételének igazolása.

A következő dokumentumok visszaküldését érdemes a vevőtől kémi az adómentesség igazolása érdekében:

• a vevő nyilatkozata a termékek bevételezéséről a vevő raktárában;

• a raktárbevételi bizonylat (amely attól függően, hogy a vevő rendelkezik-e vállalatirányítási rendszerrel, és az képes-e kezelni, kimutatni a raktárkészletmozgást, alapvetően kétféle lehet: a rendszerből letölthető adatállomány, illetve papír alapú raktári kartonok).

A fentiekben említett dokumentumokat érdemes az eladónál házon belül összevezetni, egyeztetni az adatokat, hiszen ez is a kellő körültekintés elvének történő megfelelést célozhatja.

Javasolt átgondolni, hogy a fenti dokumentumok közül melyiket tudja beszerezni/kiállítani a kft., lehetőség szerint minél többet.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Időszakos orvosi vizsgálatok

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink