hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

NAV-megállapítások: mennyi folyhat vissza valójában a költségvetésbe?

  • Angyal József (okleveles adószakértő)

Az adóhatóság tájékoztatót tett közzé, miszerint a Közép-magyarországi Regionális Adó Főigazgatóság revizorai átlagosan 139 millió forintot tereltek vissza a költségvetésbe. De mit is jelent ez a gyakorlatban?

A revizoronkénti 139 millió forint – ahogy az Adózónának a Közép-magyarországi Regionális Adó Főigazgatóságnál megerősítették – a határozattal megállapított nettó adókülönbözet. Vagyis nem az az összeg, amely valóban befolyik a költségvetésbe. Azt, hogy miért nem, azt alábbiakban sorra vesszük.

A revizorok által megállapított összeg a jegyzőkönyvben szereplő összeg. Az eljárások során azonban nem ritka, hogy lassan elkezd olvadni a revizorok által faragott „jégszobor”. Az adózó észrevételt tehet ugyanis a jegyzőkönyvre. Ennek alapján megtörténhet, hogy a hatóság engedni kényszerül a megállapításokból. Gyakran kiegészítő jegyzőkönyv készül. Erre újabb észrevételt tehet az érintett adózó.

Az ellenőrzési eljárást követően megindul a hatósági eljárás is. Az adóhatóság határozatban állapítja meg az adóhiányt, amelyik itt tovább csökkenhet. A határozattal szemben fellebbezni lehet, aminek következtében még tovább csökkenhet a revizori megállapítás. A másodfokon hozott határozat már jogerős és végrehajtható. Ekkor azonban kiderülhet az is, hogy a megállapított adóhiány és bírság köszönőviszonyban sincs az adózó teherbíró képességével.

A revizori megállapítások között – tapasztalataim szerint – nem ritkák az alább sorolt, kevéssé komolyan vehetők:

•    Ugyanaz a számla hiteles, ha fizetni kell az áfát, de nem hiteles, ha levonandó áfáról van szó.
•    A magánszemély adóalany, ha fizetendő áfáról van szó, de nem adóalany, ha levonandó áfáról van szó.
•    A képviselő a fellebbezésben a bevétel törvényi fogalmára hivatkozik, de az adóhatóság a köznapi fogalmat használja.
•    A magánszemély nem bizonyította hitelt érdemlően, hogy akitől kölcsönt kapott, annak volt elegendő adózott jövedelme a kölcsönadáshoz.
•    Az adóhatóság az szja törvény hatályban nem lévő 2004-es szabályozását alkalmazza az üzletszerűség fogalmára.
•    A revizoroknak csak a készpénz egyenleget kell (!) vizsgálni annak ellenére, hogy a törvények csak a pénzforgalmi szemléletet ismerik. A készpénzforgalmi szemlélet adóhatósági kitaláció.


Hosszan lehetne még sorolni a revizori (és persze az adózói) kreativitás példáit. Jó lenne, ha ez a kreativitás valóban a költségvetési bevételek növelésére irányulna. Ehhez persze át kellene alakítani az adóhatósági dolgozók munkájának minősítését. Akkor dolgoznak-e jól, ha egyre nagyobb adóhiány megállapításokat tesznek a revizorok, vagy akkor, ha olyan, a törvényeknek megfelelő, reális mértékű megállapításokat tesznek, amelyek nagy része azután beterelhető a költségvetésbe.  

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Mulasztási bírság jogkövetkezménye

Adózóna  szerkesztőség

kérdések és válaszok

Ösztöndíj/versenykiírás és díjazás

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Kft. ingatlan (iroda) megvétele tulajdonos által

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink