hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Figyelje ügyfélkapus, cégkapus tárhelyét! Pórul járhat, ha nem teszi

  • dr. Juhász Péter jogász, adószakértő, HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.
2

Idén január 1-jétől a Nemzeti Adó- és Vámhivatal előtt intézhető ügyek (ideértve az adóval, illetékkel, jövedékkel és vámmal kapcsolatos ügyeket) valamennyi adózó, illetve ügyfél számára teljes egészében, a teljes eljárási folyamatban elektronikus úton intézhetővé váltak. Ez azonban nemcsak könnyebbséget jelent az adózók számára, hanem kellemetlen meglepetéseket is tartogat.

Egyrészt bizonyos esetekben az elektronikus kapcsolattartás kötelezővé vált, másrészt elektronikus kapcsolattartás esetén nemcsak az adózó küldi elektronikus úton az iratait, de az adóhatóság is, ezért fokozott figyelmet kell fordítani az elektronikus kapcsolattartással érintett tárhelyekre érkező küldeményekre, tekintettel arra, hogy ezek kézbesítése éppúgy kötelezettséget válthat ki, mint a postástól átvett levél.

Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (Air.) a korábbi szabályozásnál tágabb adózói kör számára teszi kötelezővé az elektronikus kapcsolattartás alkalmazását. A hatályos jogszabály négy adózói kört nevesít: a havi adó- és járulékbevallás benyújtására, az áfatörvény szerinti összesítő nyilatkozat, illetve összesítő jelentés benyújtására, vagy az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (Eüsztv.) alapján elektronikus ügyintézésre köteles adózókat.

Utóbbi jogszabály január elsejétől alkalmazandó rendelkezése értelmében főszabály szerint elektronikus ügyintézésre köteles az ügyfélként eljáró belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet, mely kategóriába összesen harminc szervezettípust sorol a jogszabály értelmező rendelkezésében hivatkozott polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény, így egyebek között a gazdasági társaságokat, az ügyvédi irodákat, az egyéni vállalkozókat, alapítványokat. Fontos továbbá, hogy az ügyfél jogi képviselője is elektronikusan adhatja be az ügyfél nevében előterjesztendő beadványait.

Az Eüsztv.-ben meghatározott gazdálkodó szervezetek úgynevezett cégkapu nyitására kötelezettek. A cégkapu biztonságos kézbesítési szolgáltatási címnek minősülő, elektronikus tárhely. A cégkapu tekintetében az adóügyek vonatkozásában a jogalkotó – felismerve a szabályozás generálta új ügyintézési szokások kialakításához szükséges időigényt, valamint az adóügyek számosságát és nagyságrendjét (és talán az adóhatóság cégkapus küldemények fogadásával, feldolgozásával kapcsolatos felkészültségét is) – a gazdálkodó szervezetek számára átmeneti időszakot biztosít, így 2018. december 31-éig még ügyfélkapus tárhelyüket is használhatják az elektronikus kapcsolattartásban.

„Az adózás rendjének 2018-as változásairól, és annak az adóellenőrzésre gyakorolt hatásáról bővebben olvashat a 2018. februárjában megjelent kiadványunkban, amelyet a HVG Kiadó webshopjában kiadói kedvezménnyel vásárolhat meg.”


OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyből megtudhatja, mit jelent ez a gyakorlatban, s mire kell különösen figyelniük az adózóknak.

A teljes cikkhez előfizetőink, illetve 14 napos próba-előfizetőink férnek hozzá, ha e-mail-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (2)
Ruszin Zsolt

A Magyar Államkincstár szintet lépett, már önhibán kívüli akadályozottság hatálya alatt álló szerv. (http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=199341.346972 , 3. sz. melléklet)

A cikkben állítottakat elég nehéz elhinni, a tárhelyi kézbesítés, illetve az EBEV portálon való lekérdezés is hibátlanul működik. Vélhetően, aki megnézte, az nem volt címzettje a határozatnak, vagy valamilyen más, informatikai jellegű tévedésről lehet szó.

Az értesítő emaileket meg célszerű elkülöníteni a levelezésből cimkézéssel, vagy üzenetszabályokkal, amiben elő lehet írni, hogy a "határozat" kifejezést tartalmazó email maradjon szépen a fő üzenetfolyamban, hogy üsse ki a szemét az olvasónak, majd ösztönözze, hogy lépjen be a tárhelyre és töltse azt le.

A papíralapú kézbesítésekről egészen hihetetlen, közigazgatási horrorba fordult történeteim vannak. Remélhetőleg az utókor a papíralapú kézbesítési sztorikat ósdi ijesztgetős poénnak fogja tartani a tárhelyi kézbesítéssel szemben.

hómaró

Miközben január óta úgymond kötelező az elektronikus ügyintézés, erre mindenki felkészült, csak a magyar állam nem. Egyenként regisztrálni kell a hatóságoknál, a cégkapun beküldött beadványokat nem fogadják el. Így működik pl. az Államkincstár (táppénz igénylés), a Fővárosi Önkormányzat (helyi adók), de ezt "javasolja" a NAV is.
Digitalizáció magyar módra...

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Bt. kültag alkalmi munkavállalóként

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink