hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Papírmentes bérszámfejtés? Ma már nem lehetetlen

  • BrandContent

A bér- és különösen a társadalombiztosítási (tb) számfejtés hagyományosan nagy papírfogyasztó. Ezért is érdekes kérdés, vajon hogyan tud működni a pandémia miatt távmunkára kényszerült világban, hol tart a digitalizációban, mennyire életszerű elvárni tőle a papírmentességet 2022-ben a bér és a tb vállalati adminisztrációban.

Sokunkkal előfordul, hogy nem emlékszünk arra, mit is csináltunk egy vagy két hete, vannak azonban napok, amelyek történéseit évtizedekre visszamenően tűélesen fel tudjuk idézni. Ilyen volt például a New York-i ikertornyok elleni 2001. szeptember 11-ei merénylet. S bizonyára ilyen lesz 2020. március 13-a.

Amely történetesen éppen péntekre esett, ami a babonásoknak nem jó ómen. Viszont ami ennél is lényegesebb, akkor hirdették ki Magyarországon a koronavírus miatti szigorításokat, válaszul a globális veszélyhelyzet két nappal korábbi elrendelésére. Attól kezdve mintegy két hónapra „bezárt” az ország, szinte mindenki otthoni munkavégzésre (az azóta szállóigévé vált angol megfelelőjén: home office-ra) kényszerült, és csak május közepén lazított a kormány az egészségügyi óvintézkedéseken.

„Pont a havi zárást (12-ét – a szerk.) követően jött az utasítás, hogy a szolgáltatásunk biztonságos nyújtásának és a kollégáink egészségének a megóvása érdekében haza kell költöznünk. Azonnal belém hasított, vajon hogyan fogjuk a teendőinket elvégezni?” – idézi fel Kardos Zoltánné, aki annak az L-SOFT outsourcing divíziójának az igazgatója, mely cég jelenleg több másik vállalat összesen 26 ezer alkalmazottjának bérét számfejti.

Két éve úgy ítélte meg az igazgató, a bérszámfejtést még úgy-ahogy meg tudják oldani otthonról is, a társadalombiztosítási (tb)-számfejtés azonban alapvetően annyira papíralapon történik – gondoljunk csak arra, hogy a tb-tasakokat manuálisan kell vezetni –, hogy tartott tőle, az már nem fog menni. Még szerencse, hogy a következő havi zárás kezdő napjáig, március 25-éig még volt csaknem két hetük.

Persze igazából az nyomott sokat a latba, hogy a cégnél már korábban is tettek digitalizációs lépéseket. Például a kifizetési utalványt már 2020-at megelőzően is elektronikusan tárolták, amivel, mondhatni, megelőzték a korukat, hiszen ezt két évvel ezelőttig még kötelező volt kinyomtatni.

Szükség is volt erre, hiszen az első „hazaköltözésnél” a tb-kifizetőhelyi feladatok amúgy is rengeteg többletmunkát okoztak. De legalább a cég munkatársainak volt idejük arra, hogy megtanulják, hogyan kellene másképp csinálni a dolgokat, hogy utólagosan ne kelljen annyi mindent pótolni. Erre az alapra tudták meghozni a második, 2020 novemberi „hazaköltözésnél” azt a döntést, miszerint minden tb-ügyintéző másoljon elegendő mennyiséget a segélyezési lapból, és arra vezesse fel majd a home office-ban a keresőképtelenségeket, amit utólag csak elhelyeztek a segélyezési tasakban.

Persze a home office-t technikai oldalról is meg kellett támogatni. Az irodai környezet otthoni „mutálását” az L-SOFT azzal segítette, hogy egy sor eszközt adott a kényszerűen hazulról dolgozó munkatársaknak. Ezek voltak a:

  • kétmonitoros munkaállomás,
  • kamera,
  • fejhallgató,
  • Microsoft Teams-hozzáférés,
  • irodai szék,
  • IP-telefon.

És hogy hogyan tudtak a kialakult helyzethez igazodni az L-SOFT dolgozói? „Az elején elég rosszul viselték a megváltozott körülményeket, de mostanra már próbálják elfogadni a helyzetet és pozitívan állnak a dolgokhoz” – mondja Kardos Zoltánné. Hozzátéve: kollégái rugalmasabbak lettek, és folyamatosan azon ötletelnek, hogyan lehet teljeskörűen és minél jobban ellátni a feladataikat.

PIRAMIS IGAZOLÁSaim az L-SOFT új webalapú szoftvere, melyből a munkavállaló lekérheti a számára kiállított igazolásokat, akár a mobiltelefonján is. Az IGAZOLÁSaim-ban a megrendelő igénye szerint lehetőség van e-aláírással hitelesítve, illetve anélkül is publikálni a munkavállaló felé az igazolásokat. Az e-aláírás folyamatában a hitelesítéshez kötegelten, „csomagban” juttathatóak el az igazolások.

A papírmentesség felé vezető úton az e-aláírás lehetővé tétele is fontos állomás. 2020-tól már a munkavállalók is ingyenesen, online regisztrálhatnak az e-aláírás szolgáltatóknál. Így hamarosan akár egy munkaszerződést elektronikusan írhat alá a munkáltató és a munkavállaló, de a fizetésemelés már most is megoldható ezen a módon.

Most már csak az a kérdés, milyen területen ragaszkodnak még a jogalkotók a papíros nyilvántartáshoz – például a tb-tasakoknál. Persze a körülmények folyamatosan változnak, de az elmúlt évek bebizonyították, hogy a technológia mindig megfelelő támogatást fog tudni nyújtani a nehezebb helyzetekben, illetve az egyes feladatok rugalmasabb, gördülékenyebb elvégzésében.

Az oldalon elhelyezett tartalom az L-SOFT Zrt. közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében az Adózóna.hu szerkesztősége nem vett részt.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Többutas göngyöleg termékminta adózása

Tüske Zsuzsanna

vámszakértő

Svájci tulajdonos részére fizetett osztalék adózása

Adózóna  szerkesztőség

kérdések és válaszok

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink