Változások a digitális államhoz kapcsolódó jogszabályokban

  • dr. Seregély Barbara ügyvédjelölt, CLV Partners Csabai és Papp Ügyvédi Iroda
1

A digitális fejlődés hatására, természetszerűen alakult ki az igény arra az állampolgárokban, hogy hivatalos ügyeiket kényelmesen, online tudják elintézni. Ezen igény kielégítése érdekében a Kormányzat 2024-ben megindította a Digitális Állampolgárság Programját (DÁP). A Magyar Közlöny 64. számában megjelent a digitális államhoz kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2025. évi XXXII. törvény (Módosítás), melynek célja a digitális állam működésének hatékonyabbá tétele, valamint Magyarország uniós jogból fakadó kötelezettségének teljesítése. Cikkünkben a Módosítás fontosabb rendelkezéseit foglaljuk össze, amelyek részben már alkalmazandók, részben pedig fokozatosan lépnek hatályba.

Adatbázisokhoz való hozzáférés bővítése

A Módosítás értelmében kibővül a különféle szervezetek és személyek köre, akik közvetlenül tudnak adatot igényelni a polgárok személyi- és lakcímadatait tartalmazó nyilvántartásból. Így például a kormányhivatalok a tűzvédelmi, iparbiztonsági és vízügyi hatáskörük vonatkozásában, az állatvédelmi hatóság, valamint a kisajátításokért felelős hatóság is jogosulttá vált arra, hogy a feladatellátásukhoz szükséges adatokat lehívják a nyilvántartásból.

Az Adózóna 2025-ös változásokkal foglalkozó írásait itt olvashatja el.

Tekintettel arra, hogy a DÁP keretében kifejlesztett mobilalkalmazásban (DÁP-alkalmazás) fokozatosan egyre több úgynevezett „életeseményalapú” szolgáltatás jelenik meg, a Módosítás biztosítja, hogy a nyilvántartott, illetve módosított adatok a digitálisállampolgár-szolgáltató részére átadásra kerüljenek, ezáltal elősegítve a gyorsabb és hatékonyabb ügyintézést.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja, milyen további változásokat tartaltalmaz a digitális államhoz kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló törvény!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (1)
Ruszin Zsolt

Sokkal fontosabb lett volna kitárgyalni a cikkben, hogy meghosszabbították 1 évvel az ügyfélkapu+ kivezetését azoknál, akik DÁP-pal is rendelkeznek (Dáptv. 119.§ (6)).

A magyar szabályozás továbbra is ütközik az EU rendelettel, amely tiltja az digitális tárca (DÁP) kötelezővé tételét és ez arra a közel másfél millió magyar állampolgárra is igaz, akik kötelesek az elektronikus ügyintézésre. A módosítás suttyomban lépett hatályba, indoklásként azt hazudták, hogy az "szövegpontosítás" (lásd 51.§).

Miért van ennek a 2025 vége helyett 2026 végéről szóló módosításnak jelentősége?

A hozzáférések terén még a legnagyobb könyvelőirodákban sem osztanak mindenkinek hozzáférést, ezt már többször, több előadásomban is elmagyaráztam. Még az ... Zrt-nél és a ... Kft-nél is a csoportvezetők birtokolják a jogosultságokat és a QR kód alapú hitelesítő-alkalmazásos belépést használnak (az emailes lassú).

Nekem van DÁP-om és nagyon sokunknak van DÁP-ja és a nevemet fut a FairConto Zrt. összes jogosultsága. Korábban úgy volt, hogy állambácsi kiszorítja az ügyfélkapu+ alkalmazását 2025 végén, a DÁP viszont már nem oldható meg úgy, mint egy QR kód átadása.

A DÁP profil törlése - az ügyfélkapu+ fenntartása érdekében - nem is olyan egyszerű, de nem lenne lehetetlen, azonban a törvényes az lenne, ha az állam szabadon hagyná az ÜK+ használatát és nem fenyegetne a DÁPosokat, hogy azt kivezeti.

Most ezt a kivezetést hosszabbították meg 2025.12.31 helyett 2026.12.31-ig.

Egy másik kormányt szinte biztosan meg lehet majd győzni, hogy az elektronikus ügyintézés terén hagyja abba a könyvelők szívatását és vegye figyelembe végre - bő 2 évtized után - a javaslatainkat, érdemben.

UI1: azon könyvelőket is üdvözlöm, akik az ügyfelek ügyfélkapujával lépdesnek be mindenhova és még mindig nem regisztráltak UJEGYKE, RNY, cégkapu és KSH jogosultságokat. A javaslatainkban majd rájuk is gondolunk, mert ők általában zugkönyvelés okán tesznek így.

UI2: hamarosan lesz az egyéni vállalkozások létrehozására, adatainak módosítására, szüneteltetésére és a megszüntetésére olyan felület, amin meghatalmazott is eljárhat. Jelenleg a webes ügysegéden nincs meghatalmazásra lehetőség, így az egy orbitális és aljas, évtizedes múltú jogszabálysértés, ami hivatali visszaélésnek számítana, ha Magyarország jogállam lenne.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Nyugdíj utalása Revolut számlára

Winkler Róbert

nyugdíjszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 augusztus
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Együttműködő partnereink