hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Adóriadó: változások az adótörvényekben – a KPMG elemzése

  • adozona.hu

2023. július 4-én az Országgyűlés elfogadta A légitársaságok hozzájárulásáról és egyes adótörvények módosításáról szóló törvényt (Módosítás), melynek lényegesebb pontjait az alábbiakban foglaltuk össze – írta meg csütörtöki elemzésében a KPMG.

Személyi jövedelemadó

– Bizalmi vagyonkezelők: a bizalmi vagyonkezelőkkel (bvk) kapcsolatban a Módosítás értelmében ezentúl értékesítésnek kell tekinteni, ha a bizalmi vagyonkezelési jogviszony alapján a vagyonrendelő a tulajdonában álló vagyoni értéket vagyonkezelésbe ad (illetve magánalapítvány esetében az alapító általi tulajdonba adás). Ez azt eredményezi, hogy a vagyonátadás esetén értékesítés megy végbe, amely a vagyonrendelő oldalán adózási kötelezettséget keletkeztethet: az értékesítésből származó bevételnek ebben az esetben az átadott vagyonnak azt az értékét kell figyelembe venni, melyen azt az átvevő számviteli nyilvántartásba vette. A vagyonrendelő oldalán ezen a ponton az Szja tv. általános szabályai szerint kell a jövedelmet megállapítani. A Módosítás szerint továbbá a bvk által a kedvezményezett magánszemélynek kiadott nem pénzbeli vagyoni érték (például kft. üzletész) későbbi – a kedvezményezett általi – értékesítése során az értékesítő a bvk számviteli nyilvántartásában szereplő értékhelyesbítés nélküli értéket állíthatja a befolyt bevétellel szembe. A Módosítás pontosítja továbbá az osztalék fogalmát a bvk tekintetében: az a tartalék terhére juttatott vagyoni érték. Ezen a ponton fontos kiemelni, hogy a vagyon terhére adott juttatás adómentes, míg az osztalék a Szja törvény általános szabályai szerint adóköteles.

– Szja szerinti átalányadózás: a Módosítás kiegészíti a 80 százalékos költséghányadot alkalmazó tevekénységeket a személygépjárművezető-képzéssel (autósiskola).

– A Módosítás törvényi szintre emel számos, veszélyhelyzeti kormányrendeletben szabályozott változtatást:

  • kifizetői Ekho eltörlése;
  • SZÉP-kártya zsebek eltörlése és juttatási felső határ egységesítése (450 ezer forint)*;
  • 30 év alatti anyák kedvezménye;
  • minimálbérhez kötött egyszerűsített foglalkoztatási számítási alap.

*Fontos megjegyezni, hogy a 237/2023. (VI. 19.) kormányrendelet 2023. augusztus 1-jétől béren kívüli juttatásnak minősíti a 2023. december 31-éig a munkavállaló részére adott egyszeri, keretösszegen felüli, legfeljebb 200 ezer forint összegű SZÉP-kártyára történő juttatást.

Emellett pedig 2023. december 31-éig engedélyezik a kereskedőtől történő élelmiszervásárlást a SZÉP-kártya terhére.

Társasági adó

  • A Módosítás alapján a termőföldből átminősített ingatlanvagyont tulajdonában tartó társaság fogalma pontosításra kerül azon esettel, ha a termőföldből átminősített ingatlant a társaság a mérlegfordulónapot követően szerzi meg, majd a társaság tagja a részesedését ebben az évben értékesíti, kivezeti. Ezen szabályt majd a törvény hatálybalépését követően értékesített, kivezetett részesedésekre kell alkalmazni.
  • A Módosítás új fejlesztési adókedvezményt vezet be a nulla nettó kibocsátási célt szolgáló gazdaságra való átállás szempontjából stratégiai jelentőségű beruházások tekintetében, amely egy átmeneti jellegű adókedvezmény. Ezzel kapcsolatban a Módosítás bevezeti a nulla nettó kibocsátási célt szolgáló gazdaságra való átállás szempontjából stratégiai jelentőségű beruházás fogalmát, mely olyan beruházás, aminek célja akkumulátor, szolárpanel, szélturbina, hőszivattyú, elektrolizátor, szén-dioxid-leválasztást és -tárolást szolgáló berendezés gyártása, illetve ezek gyártásához tervezett és közvetlenül használt kulcsfontosságú berendezés gyártása és az ezek gyártásához kapcsolódó nyersanyag előállítása vagy visszanyerése. Az adókedvezmény igénybevételének feltétele, hogy az adózó a beruházás megkezdése előtt kérelmet nyújtson be az adópolitikáért felelős miniszternek, amit legkésőbb 2025. december 31-éig kell elbírálni és nyilvántartásba venni.
  • A Módosítás törvényi szintre emeli a jelenleg kormányrendelet által megfogalmazott (csődeljárás vagy felszámolási eljárási egyezségben elengedett kötelezettséggel összefüggő), veszteségelhatárolással kapcsolatos szabályt.
  • A Módosítás értelmében a Nemzeti Összefogás Számlaszáma javára adomány jogcímen adott támogatás összege a társasági adó alapjában külön igazolás nélkül is elismert ráfordításnak minősülne.
  • A nem a vállalkozási tevékenységgel kapcsolatos költségek közül a Módosítás alapján törlésre kerül a reklámköltség.
  • A Módosítás megszünteti a 2014-ben kezdődő adóév utolsó napjáig keletkezett elhatárolt, még fel nem használt veszteség felhasználására vonatkozó korábbi időbeli korlátozást (2030), azaz ezen veszteségek a továbbiakban időben korlátlanul felhasználhatók.

Pénzügyi szervezetek különadója (bankadó)

  • A Módosítás törvényi szintre emeli a pénzügyi szervezetek jelenleg az extraprofitadó-rendelet által szabályozott különadó-mentességére vonatkozó szabályokat.

Energiaellátók jövedelemadója

  • A Módosítás értelmében az adóalanyi kör kibővül a kőolajterméket értékesítő kereskedővel, aki az általa külföldről beszerzett kőolajterméket Magyarországon értékesíti. Azon adóalanyok, akik a külföldről beszerzett kőolajterméket Magyarországon értékesítik, az adóalapjukat a belföldről és a külföldről beszerzett kőolajtermék arányában osztják meg. Az ilyen kőolajtermékekről és a megosztásról a Módosítás külön nyilvántartási kötelezettséget ír elő.

Általános forgalmi adó

  • 2024. januárjától új fejezettel egészül ki az Áfa tv., amely a következő évtől bevezetendő kötelező visszaváltási díj áfavonatkozásait rendezi. A kötelező visszaváltási díjas, nem újrahasználható termékek visszaváltási díja nem része a termékértékesítés adóalapjának, a díj tehát áfakörön kívüli tételként jelenik meg. A visszaváltás és a visszaváltási díj visszatérítése folytán tehát az adó alapja utólag nem csökkenthető. Amennyiben azonban az érintett terméket nem váltják vissza, adófizetési kötelezettség keletkezik a kötelező visszaváltási díjas rendszert működtető adóalany oldalán. Az új rendszer működtetése és a vonatkozó áfaszabályok kapcsán számos gyakorlati kérdés merül fel. Nem változik a szabályozás a betétdíjas termékek tekintetében, tehát a betétdíjas termékek betétdíja továbbra is az adóalap részét képezi.
  • A Módosítás rögzíti a 2024 júliusára időzített eNyugta-koncepcióhoz szükséges kereteket, ennek érdekében az Áfa tv. mellett az Adózás rendjéről szóló törvény (Art.) rendelkezései is változnak. A részletszabályok miniszteri szintű rendeletben kerülnek meghatározásra a későbbiekben.
  • A Módosítás értelmében 2024. január 1-jétől változnak a számlakibocsátási kötelezettségre vonatkozó határidő szabályai. Ennek megfelelően a számla kibocsátásáról haladéktalanul gondoskodni kell abban az esetben, ha az ellenérték megfizetésére a teljesítésig (illetve napi gyűjtőszámlázás alkalmazása esetében a teljesítés napján) sor kerül. Az új határidőre figyelemmel kell lenni attól függetlenül, hogy milyen módon történik meg a fizetés (2024 januárjától tehát nem csak a készpénzzel vagy készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel történő fizetés esetén szükséges haladéktalanul kibocsátani a számlát, ha az a fenti határidőig megtörténik).
  • A Módosítás egyértelműsíti, hogy a csoportos adóalanyiságból történő kiválást jogutódlással való megszűnésként kell kezelni.
  • A Módosítás lehetővé teszi, hogy az állami feladatátszervezések során a feladatot átvevő adóalanyt jogutódnak lehessen tekinteni áfa szempontjából; így, ha a szerző megfelel az áfatörvényben a jogutódlásra vonatkozóan meghatározott különös feltételeknek, akkor az átadással nem keletkezik áfafizetési kötelezettség. A jogutódlásra vonatkozó szabályoknak megfelelően a szerzésig bezárólag keletkezett áfa tekintetében egyetemleges felelősség terheli az átadó és a szerző adóalanyt ilyen esetben is.
  • Jogharmonizációs célú változás, hogy a belföldön nem letelepedett adóalanyokra vonatkozó különös áfavisszatérítési eljárás keretében vissza lehet igényelni a belföldi ingatlanbeszerzések kapcsán előzetesen felszámított adót (amennyiben az adóalany egyébként minden egyéb feltételnek eleget tesz). Az új szabály a Közösségen belül letelepedett adóalanyokra és azon beszerzésekre vonatkozik, amelyek esetén 2021. december 31-ét követően szükséges a fizetendő adót megállapítani.
  • A Módosítás pontosítja a pénzforgalmi szolgáltatókra vonatkozó, a 2024. január 1-jén hatályba lépő negyedéves adatszolgáltatási kötelezettség szabályait, továbbá ezek elmulasztására vonatkozóan speciális szankciós rendelkezésekkel egészül ki az Adózás rendjéről szóló törvény (Art.).
  • Az Adózás rendjéről szóló törvény (Art.) új rendelkezése kifejezetten előírja, hogy a számlázó program fejlesztőjét az adóhatóság hivatalból tájékoztatja a hibás online adatszolgáltatás okainak feltárása és javítása érdekében a rendszer visszajelzéseiről, valamint az érintett adózók adószámáról, elősegítve ezzel az online számlaadat-szolgáltatási kötelezettség megfelelő teljesítését.
  • 2024. január 1-től a hetenként legalább négyszer megjelenő kiadványok (napilapok) tekintetében nulla százalék az adómérték.

Jövedéki adó

  • 2024. január 1-től nő az üzemanyagok adómértéke az uniós adóminimumnak megfelelően, emellett a kereskedelmi gázolaj és a mezőgazdasági gázolaj adómértéke és adókedvezménye is kiigazításra kerül.

Népegészségügyi termékadó

  • A Módosítás törvényi szintre emeli a jelenleg hatályos, kormányrendeleti szintű szabályozást (tartalmi módosítás nélkül).

Vám

  • Jelenleg az áruk kiléptetését megelőzően az árunyilatkozat módosítására technikailag nincs lehetőség (csak az érvénytelenítésre), azonban a Módosítás lehetőséget teremt arra, hogy a kiviteli árunyilatkozatok érvénytelenítése ne vonjon maga után szükségszerűen vámigazgatási bírságot.

Innovációs járulék

  • A Módosítás az innovációs járulék alapját transzferár-szempontból összhangba hozza a helyi iparűzési adó alapjával, így a járulékalap szempontjából figyelembe veendő szokásos piaci árat a későbbiekben a társasági adó törvényben előírt transzferárazási módszerszertan szerint szükséges megállapítani.
  • A Módosítás választási lehetőséget ad az innovációs járulék fizetésére kötelezett kisvállalatiadó-alanynak, amely szerint az egyszerűsített módon meghatározott helyiiparűzésiadó-alap alapján határozhatja meg az innovációs járulék alapját is. Ezen választás az adott adóévre szól és a választásról bejelentést kell tenni, amelyet legkésőbb a járulékbevallás benyújtására előírt határidőig kell megtenni. Ezen új járulékalap-meghatározást elsőnek a 2023. adóévre lehet alkalmazni.

Helyi iparűzési adó

  • A Módosítás a törvény telephely fogalmát kiegészíti, ezáltal pedig a légitársaságok esetében telephelynek számít a légijáratok indításának helyszíne és a repülőtér is. A Módosítás definiálja azt is, hogy azon vállalkozó tekinthető légi személyszállítást végzőnek, akinek a nettó árbevétele 75%-a az adóévben légi személyszállításból és azzal együtt nyújtott szolgáltatásokból áll. Emellett pontosításra kerül a külföldi székhelyű légitársaságok esetében a rájuk vonatkozó nettó árbevétel fogalma is, melybe bele kell érteni a Magyarországról induló személyszállító járatok igénybevételéért és az ehhez kapcsolódó szolgáltatásokért fizetendő ellenértéket is. Ezzel kapcsolatban a Módosítás kiegészíti a törvény mellékletét a légi személyszállítókra vonatkozóan egy sajátos adóalap-megosztási módszerrel.
  • A munkaerő-kölcsönzők telephelyfogalma is módosul, amely alapján telephelynek minősül valamennyi önkormányzat illetékességi területe, ahol a kölcsönzött munkavállalók által teljesített munkaórák száma az adóéven belül összesen legalább 21 000.

Gépjárműadó

  • A jelenleg hatályos szabályozás szerint az egyesület, illetve alapítvány a tulajdonában lévő gépjárműve után abban az évben mentes a gépjárműadó alól, amely év előtti évben nem volt társaságiadó-fizetési kötelezettsége. Ezen mentességi szabály bővítése érdekében a Módosítás a mentességet kiterjeszti azon esetekre vonatkozóan is, amikor egyesület, alapítvány vagy köztestület a gépjármű üzembentartója. Ehhez kapcsolódóan a jogszabály két feltételét kell teljesíteni.
  • A Módosítás ezen felül az egyesület, alapítvány tulajdonában álló gépjárműre vonatkozó hatályos mentességi tényállást bővíti a köztestület tulajdonában álló gépjárművel is.

Illeték

  • A Módosítás törvényi szintre emeli a veszélyhelyzet ideje alatt alkalmazandó rendelkezéseket. Tehát a gyakorlatban kiterjeszti a kedvezményes illetékkulcs (2 százalék) alkalmazásának lehetőségét arra az esetre, ha a hitelintézet reorganizációs vagy szerkezetátalakítási eljárás alatt álló adósától hitelezőként szerez ingatlant. Egyéb módosítás ezzel kapcsolatban nem történt.

Pénzügyi tranzakciós illeték

  • A Módosítás törvényi szintre emeli a vészhelyzeti szintű rendeleti szabályokat ezzel az adónemmel kapcsolatban. Tehát gyakorlatilag ugyanazon szabályok lesznek továbbra is alkalmazandóak (egy mentességi szabály kivételével), csupán azok átültetésre kerülnek a pénzügyi tranzakciós illetékről szóló törvény szövegébe.
  • A Módosítás alapján mentesül az értékpapír-tranzakciós illeték alól a pénzügyi eszköz vétele, ha az ügyfélszámla (értékpapírszámla) tulajdonosa kizárólag olyan természetes személy, jogi személy vagy egyéb jogi megállapodás (különösen a gazdasági társaság, a polgári jogi társasági szerződés, a bizalmi vagyonkezelési szerződés vagy az alapítvány), aki (amely) az Európai Unió más tagállama vagy más állam adójogszabályai értelmében más tagállambeli vagy más állambeli illetőségű.

Az adózás rendjéről szóló törvény

  • A Módosítás alapján a jövőben a gépjárműadót a jelenlegi két részlet helyett egyösszegben, április 15-ig kellene megfizetni. Azon adózók, akik ezt nem tudják egyösszegben megfizetni, bizonyos feltételekkel kérhetnek részletfizetést.
  • A jelenlegi cél szerint az online pénztárgépeket fokozatosan az elektronikus nyugta kiadására is alkalmas egyéb technikai eszköz/megoldás váltja fel. A Módosítás pedig ehhez kapcsolódóan vezet be új fogalmakat, mint az e-pénztárgép, e-nyugta, nyugtatár és a nyugtatár-szolgáltató. Továbbá, az e-pénztárgéphez kapcsolódóan vezet be adatszolgáltatási kötelezettséget a törvény az állami adó- és vámhatóság, valamint a nyugtatár-szolgáltató részére. Az e-pénztárgépre vonatkozó szabályok 2024. július 1-jén lépnek hatályba.
  • A Módosítás a feltételes adómegállapítás lehetőségét kiterjeszti a jövőben az úgynevezett típusszerződésre is, amely eljárás díja 10 millió forint lenne. Az eddigi díjtételek is módosulnak: az alapeljárás díja 8 millió forintra nő 5 millió forintról, sürgősségi eljárás esetén pedig 12 millió forintot kell fizetni 8 millió forint helyett.
  • Abban az esetben, ha az általános forgalmi adó alanyának gazdasági tevékenysége év közben úgy változik, hogy a korábbiaktól eltérően a továbbiakban kizárólag adólevonásra nem jogosító tevékenységet folytató adóalanynak vagy kizárólag mezőgazdasági tevékenységet folytató különleges jogállású adóalanynak minősül, és ezáltal a bevallási gyakorisága megváltozik (éves vagy negyedéves helyett havi lesz), úgy a Módosítás szerint soron kívüli bevallásra lesz kötelezett.
  • A veszélyhelyzeti kormányrendeletek közül a társasági adó devizában történő megfizetéséről szóló kormányrendelet, valamint a helyi iparűzési adó devizában történő megfizetéséről szóló kormányrendelet szabályai a törvényi szabályozásba kerülnek átültetésre.
  • A Módosítás a megbízható adózói minősítést nem befolyásoló tényezőket bővítené a kis összegű (100 ezer forintot nem meghaladó) végrehajtási eljárásra irányuló megkeresés alapján indult végrehajtásokkal. A bővítés elkerülhetővé teszi a megbízható státusz elvesztésével járó aránytalanul nagy hátrányokat. Továbbá, ezzel kapcsolatban a Módosítás változtat a csoportos adóalany tagjának és volt tagjának adózói minősítése során vizsgálandó feltételeken is.
  • A köztartozásmentes adózói adatbázisból a Módosítás alapján csak a 30 ezer forintot meghaladó köztartozással rendelkező adózók kerülnek ki, illetve akiknek nettó 5 ezer forintot meghaladó adótartozása van.

Az adóigazgatási rendtartásról szóló törvény

  • Az adóeljárás fogalmát kiegészíti a Módosítás, azért, hogy az e-pénztárgéphez kapcsolódó engedélyezési eljárásokat le lehessen bonyolítani.
  • A Módosítás szerint változna a pénzügyi képviselők jegyzett tőkéjére vonatkozó feltétel, amely alapján az 50 millió forintos szabály 150 millióra módosulna.

Extraprofitadó-rendelet

  • Módosítás hatályon kívül helyezi azon rendelkezéseket, melyek átkerülnek az egyes adótörvényekbe.

A légitársaságok hozzájárulása

  • A légitársaságok hozzájárulása eredetileg extraprofitadóként került bevezetésre, a Módosítás a légitásaságok hozzájárulásával kapcsolatos szabályokat zöldadóként törvényi szintre emeli.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kapcsolt cégek minősítése

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Kölcsönkövetelés leírása, ha az adós elhunyt

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink