hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Változó pótlék- és bírságszabályok az új törvény tervezetében

  • adozona.hu

Módosulnának a bírságszabályok és új szolgáltatásokat nyújtana a Nemzeti Adó- és Vámhivatal az adózás rendjéről szóló új törvény nyilvánosságra hozott tervezete szerint. Megszűnne az adószám-felfüggesztés, bevezetnék a feltételes adóbírságot. A tervezet még bő két hétig véleményezhető.

Az adózás rendjéről szóló új törvény tervezete jóval tagoltabb a jelenleginél: 33 fejezetből áll, szemben a jelenlegi jogszabály kilenc fejezetével. A regulákat is a mostaninál több, összesen 272 paragrafus tartalmazza.

A tervezet indokolása emlékeztet arra, hogy az adózás rendjéről szóló törvény (Art.) koncepciója szerint az újraszabályozás célja annak tükrözése, hogy az állam az adóhatóságon keresztül ügyfélbarát szolgáltatást nyújt, segíti az adózókat adókötelezettségeik teljesítésében, ugyanakkor ezt oly módon teszi, hogy a költségvetés bevételi érdekei nem sérülnek, minden kötelezett a jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően vegye ki részét a közteherviselésből.

A tervezet a következő főbb módosításokat tartalmazza:

Bírságszabályok változásai

A késedelmi pótlék mértéke a jelenlegi jegybanki alapkamat (0,90 százalék) kétszereséről (1,80 százalék) a jegybanki alapkamat öt százalékponttal növelt mértékére (5,90 százalék) emelkedne. Ezzel megszüntetve azt a jelenlegi helyzetet, amelyben a legolcsóbb hitelező az adóhatóság, illetve az állam.

A kisösszegű pótléktartozások kezelése, végrehajtása az adóhatóság aránytalanul nagy kapacitásait köti le, ezért a tervezet szerint a NAV az 5000 forintot el nem érő késedelmi pótlékot nem írná elő. (Jelenleg ez az értékhatár 2000 forint.)

Az adóbírság mértéke az adóhiány 200 százaléka, ha az adóhiány a bevétel eltitkolásával, a bizonylatok, könyvek, nyilvántartások meghamisításával, megsemmisítésével függ össze. A tervezet a 200 százalékos bírságmértéket 100 százalékra csökkentené, mivel a tapasztalatok alapján érdemben nem motivál a jogkövetésre a kiemelten magas 200 százalékos bírság, jellemzően csak a meg nem fizetett tartozások összegét növeli.

A tervezet egyszerűsítené a mulasztási bírság szabályozást és megszüntetne néhány bírságtényállást, úgy, mint a háztartási alkalmazott bejelentésének elmulasztása, a jogszerűtlen adóelőleg mérséklés, a számlatartási kötelezettség megsértése és az üzletlezárást helyettesítő bírság.

A hatályos szabályok alapján egyfajta szankcióként kerül sor az adószámfelfüggesztésre. A felfüggesztett adószámú adózó sajátos és adózási szempontból rendkívül nehezen kezelhető státuszban van, mert miközben bizonyos jogai korlátozottak, gazdasági tevékenységet folytathat és ahhoz kapcsolódóan adókötelezettségeinek is eleget kell tennie. Ez a fajta kettősség az adózók számára is sokszor értelmezhetetlen, melyet tovább bonyolít, hogy a felfüggesztés időszaka jellemzően rövid, átmeneti jellegű és a legritkább esetben igazodik az adómegállapítási, adóbevallási időszakokhoz. Ezért a tervezet e jogintézmény megszüntetésére tesz javaslatot.

A csupán időhúzást célzó fellebbezések visszaszorítása érdekében (a fellebbezés elbírálásáig nem jogerős a határozat és nem esedékes az előírt fizetési kötelezettség) bevezetné az új törvény a feltételes adóbírság kedvezménye. Ennek értelmében ha az adózó lemond az adóellenőrzés megállapításairól hozott határozat elleni fellebbezéséről és az esedékességig megfizeti az előírt adókülönbözetet, mentesülne a kiszabott adóbírság 50 százalékának megfizetése alól.
 
Az adózók számára nyújtott szolgáltatások

A tervezet külön fejezetben szabályozná – a NAV által többségében már most is nyújtott, ám sok esetben az adózók számára nem feltétlenül ismert – szolgáltatásokat.

A NAV új szolgáltatásként támogatná a kezdő vállalkozásokat, mely egy 6 hónapos önkéntes részvételen alapuló mentorálási, szakmai támogatási időszak lenne. 

A szerződő partnerekről történő tájékozódási lehetőség biztosítása érdekében az egyéni vállalkozók adózással összefüggő adatait is nyilvánosságra hozná az adóhatóság, a cégek vonatkozásában már régóta működő beszámoló közzétételi kötelezettséghez hasonlóan. Új szolgáltatásként a NAV a bejelentéshez/változásbejelentéshez online felületet biztosítana az adózóknak a kötelezettségteljesítés megkönnyítése érdekében.

A tervezet (ugyanúgy, mint az adóigazgatási rendtartásról szóló törvényé) augusztus 18-áig véleményezhető.

Az Országgyűlés programja szerint külön törvényt alkotnának az adóhatóság által foganatosítható végrehajtási eljárásokról. Emellett nagy terjedelmű változtatást okozna az egyes adótörvényekben az új adóeljárási törvény szabályainak átvezetése is.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kapcsolt vállalkozások meghatározása

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink