adozona.hu
Mikor bírságolhat a fogyasztóvédelmi hatóság? – Kötelező fogyasztóvédelmi feliratok az üzletekben
//adozona.hu/2017_es_valtozasok/Kotelezo_fogyasztovedelmi_feliratok_az_uzle_EVJJ0Q
Mikor bírságolhat a fogyasztóvédelmi hatóság? – Kötelező fogyasztóvédelmi feliratok az üzletekben
Az elmúlt héten napvilágot látott a sajtóban az a hír, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság bírságolja a kereskedőket akkor, ha nem írják ki a területileg illetékes fogyasztóvédelmi hatóság helyes elérhetőségét az üzletben. Az NFM közleményében hangsúlyozza: a fogyasztóvédelmi hatóság nem büntet azért, mert a cég nem tüntette fel üzletében a fogyasztóvédelmi esetekben is eljáró járási hivatal címét, hiszen ilyen jogszabályi kötelezettsége a vállalkozásoknak nincs.
2017. január 1-jétől átalakult a fogyasztóvédelmi hatósági intézményrendszer, és már mind a 197 járási hivatalban elérhető a fogyasztóvédelem. Így mindenki a lakóhelyéhez legközelebbi hivatalban intézheti fogyasztóvédelmi ügyét, kérhet tanácsot például jótállási, szavatossági, panaszkezelési kérdésekben.
A hatósági intézményrendszer idei átalakítása után a kereskedőknek a következő tájékoztatást kell adni a vásárlók számára:
– üzlettel rendelkező vállalkozásnak jól láthatóan és olvashatóan fel kell tüntetnie székhelyének címét, és azt, hogy panasz esetén a cég melyik címén, telefonos vagy akár e-mailes elérhetőségén reklamálhat a vásárló;
– ezen felül ki kell írni az üzletben az illetékes békéltető testület székhelyét, telefonos és internetes elérhetőségét, valamint levelezési címét is, hiszen amennyiben a kereskedő és vásárló nem tud megegyezni vitás esetben, a békéltető testület tud eljárni egyéni panaszügyekben;
– amennyiben biztonsági szolgálat működik az üzletben, annak nevéről és székhelyéről, működésének vásárlókat érintő szabályairól is jól láthatóan kell tájékoztatni a vásárlókat.
Ha a tájékoztatási kötelezettségeit nem teljesíti egy cég, bírságot első ellenőrzés során akkor sem kap a fogyasztóvédelmi hatóságtól, az ugyanis kis- és középvállalkozások első jogsértése esetén csak jelzi a hiányosságot a vállalkozás felé. Mind a vásárlók, mind a kereskedők érdeke tehát, hogy a kötelező feliratok megjelenjenek az üzletben. A fogyasztóvédelmi hatóság továbbra sem bírságol akkor, ha a fogyasztóvédelmi hatóság elérhetőségét nem, vagy nem helyesen tünteti fel a kereskedő.
A fogyasztóvédelmi hatóság elérhetőségének üzletben való feltüntetése tehát továbbra sem kötelező, ennek hiánya miatt a fogyasztóvédelmi hatóság nem bírságolja a kereskedőket, ahogy azt eddig sem tette. Ha a kereskedő vásárlóinak teljes körű tájékoztatása érdekében mégis megjeleníti üzletében a fogyasztóvédelmi hatóság, tehát a területileg illetékes járási hivatal elérhetőségét, a http://jarasinfo.gov.hu/ honlapon talál pontos információkat.
Azzal is tisztában kell lennie a kereskedőknek, hogy a szóbeli vagy írásbeli panasz elutasítása esetén tájékoztatnia kell a vásárlót írásban arról, hogy panaszával mely hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezheti. Ekkor a vásárlónak küldött válaszlevélben az illetékes hatóság, illetve a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület székhelyét, telefonos és internetes elérhetőségét, valamint levelezési címét is fel kell tüntetni. Ezen kötelezettsége korábban is létezett a kereskedőknek, új szabály tehát ezzel kapcsolatban az idei évben nem született.
Forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály; kormany.hu
Hozzászólások (0)