Régi-új szabályok a kamatjövedelmekre: módosul a szochotörvény

  • Horváthné Szabó Beáta adószakértő

Változik a szociális hozzájárulási adóról szóló 2018. évi LII. törvény (szochotörvény) a kormány által hétfőn a parlament elé terjesztett, és kedden már meg is szavazott, kihirdetés előtt álló, az állam működését érintő egyes törvények módosításáról szóló T/8560. törvénymódosítási javaslatcsomagban foglaltak szerint.

A salátatörvény lényegében a szociális hozzájárulási adóról szóló 2018. évi LII. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 205/2023. kormányrendelet szabályait ülteti át a szochotörvénybe. Ennek részeként 2024. augusztus 1-jétől hatályon kívül helyezik a kamatra vonatkozó kormányrendeleti szintű szabályozást, de a kamat után a jövőben – a veszélyhelyzettől függetlenül is – kell szochót fizetni.

Tisztelt Olvasóink! Az eredetileg 06. 13-án 12.29-kor közzétett írásunkban tévesen írtuk azt, hogy a törvénymódosítás kihirdetése esetén a kamatjövedelmekre is érvényes lesz a szochofizetés plafon, vagyis csak addig a jövedelemhatárig kellene megfizetni a szochót, ameddig a természetes személy a szochotörvény 1. paragrafusának (1)–(3) bekezdései, illetve az 1. paragrafus (5) bekezdésének a)–e) pontjai szerinti jövedelme a tárgyévben el nem éri az adófizetési felső határ összegét. Cikkünket 21 órakor módosítottuk. A tévedésért szíves elnézésüket kérjük! A továbbiakban javított cikkünket olvashatják.

A szochotörvény 1. paragrafusának (5) bekezdése kiegészül egy f) ponttal, mely szerint adófizetési kötelezettség keletkezik – az ingatlanalap befektetési jegyéből származó kamatjövedelem kivételével – a természetes személy kamatjövedelme (szja-törvény 65. §) Magyarországon adóztatható része után.

Ezen rendelkezés alapján az adóköteles kamatjövedelmek sajnos továbbra sem kerülnek be az úgynevezett korlátos körbe, mivel a szochotörvény 2. paragrafusának (2) bekezdése nem módosult, így továbbra is csak az 1. paragrafus (1)–(3) bekezdései, illetve az 1. paragrafus (5) bekezdésének a)–e) pontjai szerinti jövedelmekre vonatkozik a felső korlát, az f) pontban foglalt kamatjövedelmeknél nem alkalmazható.

Átmeneti rendelkezéssel egészült ki a szochotörvény, melynek 36/H paragrafusa értelmében az 1. paragrafus (5) bekezdésének f) pontját csak 2024. július 31. napját követően realizált kamatjövedelmek esetében kell alkalmazni, illetve a 2024. augusztus 1. napjától kötött biztosítási szerződés biztosítói teljesítésére, valamint a 2024. augusztus 1. napjától nyújtott tagi kölcsön kamatára vonatkozik.

A 2024. augusztus 1-jét megelőző időszakra vonatkozóan a 205/2023. kormányrendelet 2024. július 31-éig hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni.

Ennek megfelelően a szochotörvény 1. paragrafus (5) bekezdésének f) pontját az szja-törvény 65. paragrafus (1) bekezdésének egyes alpontjaiban nevesített alábbi kamatjövedelmekre vonatkoznak:

‒ bármely hitelintézeti betét (takarékbetét), fizetési számla követelésegyenlege esetében a 2024. július 31. napját követő időszakra járó kamatra, lekötött betétnél a 2024. július 31. napja után lekötött betét kamatra;

‒ a nyilvánosan forgalomba hozott és forgalmazott, a tőkepiacról szóló törvényben ilyenként meghatározott hitelviszonyt megtestesítő értékpapír, kollektív befektetési értékpapír esetében a 2024. július 31. napját követően megszerzett értékpapír kamatára, hozamára;

‒ a nyereménybetétre kisorsolt tárgynyereménynél, értékpapírnál a magánszemélyt teljes egészében a 2024. július 31. napját követő időszak kamatjövedelmeként megillető vagyoni értékre;

‒ a biztosítói teljesítésekből származó kamatjövedelemnél a 2024. augusztus 1. napjától kötött biztosítási szerződés biztosítói teljesítésére;

‒ a szövetkezetnek nyújtott tagi kölcsönnél a 2024. augusztus 1. napjától nyújtott tagi kölcsön kamatára;

‒ a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézmény tagját megillető kamatjövedelem esetén az szja-törvényben említett jövedelemnek a teljesített feltételes jogszerzési időtartamnak a 2024. július 31. napját követő időszakkal arányos részére kell alkalmazni.

A javaslat szerint a szochotörvény 5. paragrafus (6) bekezdésénél az 1. paragrafus (5) bekezdésének „a)–d) pontja” szövegrész helyébe az „a)–d) és f) pontja” szöveg került. Ennek következtében a Tbj. szerint külföldinek minősülő személy által megszerzett kamatjövedelem után nem keletkezik szochokötelezettség.

Hasonlóképpen kiegészült a szochotörvény 29. paragrafusának (4) bekezdése is, azaz az „a)–d) pontjában” szövegrész helyébe az „a)–d) és f) pontjában” szöveg került.

Ha a természetes személy az 1. paragrafus (5) bekezdésének a)–d) és f) pontjában foglaltak szerint adó fizetésére kötelezett, vagy a (3) bekezdés szerint a visszaigénylési jogosultságát gyakorolja, az adóévről köteles személyijövedelemadó-bevallást benyújtani. Nem kell az adót a természetes személynek bevallania, ha a kifizető az adót levonta, és a természetes személy az szja-törvénynek megfelelően az adó alapjaként figyelembe vett jövedelmet nem köteles bevallani.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Adomány nyilvántartása

Pölöskei Pálné

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 június
H K Sze Cs P Sz V
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Együttműködő partnereink