hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Irathiány miatt bírságolnak a revizorok

  • Adózóna

Súlyos bírságokra számíthatnak idén azok a vállalkozások, amelyek nem teljesítik a működésük során keletkező dokumentumok hiánytalan megőrzésére vonatkozó kötelezettségeiket. Az iratok rendszerezése és gyors visszakereshetősége a cégek saját érdeke, sok hazai vállalkozás mégsem veszi kellően komolyan az ezzel kapcsolatos feladatait.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az év elején ismertette a 2012-es adóévre vonatkozó ellenőrzési irányelveit, és bejelentette, hogy célja a tavalyinál mintegy 1000 milliárd forinttal több adóbevétel elérése a költségvetés számára - elsősorban az adózói bázis kiszélesítésével. Miközben az azonosított adózók száma várhatóan növekedésnek indul idén, a vállalkozásoknak az ellenőrzéseknél is egyre szigorodó feltételekre, és növekvő bírságokra kell számítaniuk, a múlt év végén elfogadott törvényi módosításoknak megfelelően - Sándor Zsolt, a Deloitte CRS Kft. igazgatója.

Az ellenőrzések során az adóhatóság a vállalkozásnál fellelhető bizonylatok és dokumentumok megfelelő, rendezett állapotban történő átadását várja el, akár több évre visszamenőleg keletkezett dokumentumok esetén is, olvasható a Deloitte közleményében. Az ellenőrzések időtartalmának elhúzódása, illetve az esetleges hiánypótlások elkerülése érdekében fontos a vállalatok számára az ügyletek során keletkező iratok, dokumentumok hiánytalan megőrzése, valamint azok gyors visszakereshetőségének biztosítása, ugyanis 2012 januárjától az iratmegőrzési kötelezettség nem teljesítése akár 1 millió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható.

Az iratmegőrzési kötelezettségek közül kiemelkedik a nyomdai úton előállított bizonylatok megőrzésének kötelezettsége, melynek elmulasztása esetén a szankció mértéke hiányzó számlánként / nyugtánként 500 ezer forintig is terjedhet. Mindezen túlmenően, amennyiben a bizonylatokat nem a bejelentett iratőrzési helyen tárolja a társaság, fel kell készülni akár nagy mennyiségű dokumentum néhány munkanapon belüli „utaztatására” is, ami szintén nem elhanyagolható költséget jelent.

A törvényes működés fenntartása mellett, (és annak érdekében) az egyetlen logikus lépés a cégek számára ebben a környezetben az lehet, hogy még az eddiginél is nagyobb figyelmet fordítanak az iratmegőrzés, dokumentumkezelés területére - a fentiekből eredő kockázatok kezelésének egy alternatívája lehet a digitális dokumentumkezelés.

Az iratkezelés folyamata akár teljesen „papírmentessé” is tehető: a papíralapú dokumentumok digitalizálása és ezt követő feldolgozása révén mind az alapdokumentumok, mind pedig a számviteli, adó- és bérszámfejtési nyilvántartások könnyen – az interneten keresztül gyakorlatilag bárhonnan - hozzáférhetőek maradnak, elvesztésük, elkeveredésük, megsemmisülésük szinte kizárható. A számviteli-, illetve az adószabályok pedig meghatározott feltételek – fokozott biztonságú elektronikus aláírás és időbélyegző – megléte esetén a papír alapú bizonylatokkal egyenértékűnek fogadják el az elektronikusan előállított, illetve papírból digitalizált bizonylatokat, ezáltal nélkülözhetővé téve a papír alapú bizonylatok megőrzését.

Mindennek az lehet az eredménye, hogy a vállalkozás minimálisra csökkentheti az iratkezeléssel kapcsolatos hibalehetőségek számát, és a bírságolás kockázatát. Ezen felül mintegy ráadásként jelentkeznek további előnyök, hiszen a digitális dokumentumkezeléssel a cég növelheti működésének hatékonyságát is, a papír dokumentumok kezelésére vonatkozó tevékenységekre fordított jelentős erőforrások, illetve idő megtakarításával.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Előfizetési csomagajánlataink:


Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Katás csed és gyed számításának alapja

Czeglédi Bernadett

munkajogi és társadalombiztosítási szakértő

Talent4U Consulting Bt.

Jövedelem piaci érték alatti bérleti díj miatt

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szövetkezet igazgatójának jogviszonya

Széles Imre

tb-szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2020 október
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
hirdetés

exit_to_app Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

close