hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Bérelt ingatlan felújítása: számviteli és adózási kihívások

  • Sinka Júlia, adó- és számviteli tanácsadó
3

Itt a nyár, aktuális a festés-mázolás. Sok cég nem áll meg ennél, és fel is újíttatja az arra szoruló székhelyét, irodáját. Ez okoz némi kihívást a cég „számvitelese” számára is. Dióhéjban sorra vesszük a veszélyes pontokat.

Elvileg – sőt jogilag is, figyelemmel a lakások és helyiségek bérletére vonatkozó 1993. évi LXXVIII. törvényben foglaltakra – a bérbe adott helyiségek szükséges karbantartása, felújítása a bérbeadó kötelessége (lenne).

A vállalkozások azonban általában nem tudják, nem akarják kivárni, amíg a „háziúr” rászánja magát erre, és felújítják, tevékenységük, igényeik függvényében átalakítják az általuk bérelt irodát, ingatlant. (A bérbeadó beleegyezésével, természetesen.)

Az új tapéta, a megfelelő nyílászárók, az áthelyezendő válaszfalak kiválasztásának izgalmában az ügy adó- és számviteli következményeiről általában megfeledkeznek a cégtulajdonosok.

Az előrelátóak – pontosabban azok, akik idejében beavatják terveikbe a könyvelőjüket, jogtanácsosukat –, a bérleti szerződésben megállapodnak a bérbeadóval abban, hogy a bérbevevő bizonyos ideig nem fizet bérleti díjat a felújításért/átalakításért cserébe.

(A gyakorlatban az érintettek a bérlő „lelakja” kifejezést használják a felmerülő költségek elszámolása, egymás közötti rendezése kapcsán.)

A magyar vállalkozók azonban – tisztelet a kivételnek –, általában nem ebbe a gondos körbe tartoznak, de a bérbeadók sem kifejezetten aktívak a kérdésben.

OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, hogy megtudja: milyen megoldások lehetségesek a bérbevevő által végeztetett felújítás, beruházás elszámolására!
A teljes cikkhez előfizetőink és az oldalunkon próbaregisztrálók (korlátozott ideig) férnek hozzá, ha email-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (3)
vbtax

Tisztelt Tanácsadó!
Hogyan alakul a társaság illetve a magánszemély adózása, amennyiben (az eredeti válasz utolsó két bekezdésére vonatkozóan) ajándékozási szerződés keretében adják át a beruházási értéket. Nem a térítés nélküli átadás/átvétel fogalmat alkalmaznánk?
Köszönettel:vbtax

Sinka Jánosné

Kedves Kérdező!
Az Áfa-tv. 124.§.(1) bekezdése i9 pontja és (2) bekezdése c) pontja kategórikusan tiltja a szóbn forgó ráfordítások adójnak levonását. Az ingatlan nyilvántartása szerinti minősítse a döntő e kérdésben, nem a tényleges funkcó, azaz a lakóingatlanként való nyilvántartás jelen esetben. Ez alól két lehetséges kibúvó van
- a bérbeadó az áfa-fizetési kötelezettséget váasztja a bérbeadása (Áfa-tv.88.§.) és ő végezteti el a saját nevében a munkálatokat, vagy
- az ingatlan-nyilvántartásban átminősítik irodává a most ott lakóingatlanként szereplő ingatlant. Ekkor a bérlő is élhet az adólevonás jogával, az Áfa-tv. 120-121.§-a adta korlátok (adóköteles tevékenység aránya) közt. A szban forgó nyilvántartásban nem lakóingatlanként szereplő iroda esetben a bérlőre az előzőek szerintiek érvényesek (Áfa-tv. 86.§. (1) bekezdése l) pontja miatt), míg a bérlőt "csak" az dóköteles tevékenység érdekében felmerült adó levonása illeti meg, az általános szabályok szerint.
Üdvözlettel: Sinka Júlia

csicsinke

Tisztelt Tanácsadó !

Szeretném megkérdezni ,hogy ha Áfa szempontjából nézzük,a lakó és nem lakó épületnek vett bérelt ingatlan ,akkor az Áfa levonható-vagy sem ? Esetleg van-e rá megoldás ,ha magánszemélytől van iroda bérelve és lakó ingatlannak minősül,és felújításra kerül az iroda ,az Áfát hogyan lehetne mégis levonásba helyezni!
Nagyon szépen köszönöm előre is a segítséget!

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Rokkantsági ellátás újraszámítása

Winkler Róbert

nyugdíjszakértő

NTAK adatszolgáltatás számlázás esetén

Gyüre Ferenc

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 július
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Együttműködő partnereink