hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kettős adóztatás alá eső, duplán megfizetett szja visszaigénylése

  • adozona.hu
3

Külföldön 183 napot meghaladóan foglalkoztatta egy magyar cég a munkavállalóját, akire figyelmetlenségből a magyar szabályok szerint fizették az adót és a tb-t. A hibát szeretnék kijavítani. Olvasónk kérdéseire Horváthné Szabó Beáta adószakértő válaszolt.

A kérdés részletesen így szólt: Egy magyar cég belföldi illetékességű alkalmazottja kiküldetésben végzett munkát 2019. 01. 01–2020. 03. 31. között Németországban, nem figyelve a 183 napos munkavégzési korlátra. A magyar cég kért a munkavállalóra A1-et, munkabérét mindvégig magyarországi adóztatási előírások szerint fizette meg itthon. A magyar cégnek nincs Németországban telephelye. Miután ez kiderült, a cég megbízott egy németországi adótanácsadót, hogy intézze el kint a szükséges bejelentéseket, hogy az elmaradt adófizetést 2019-re és 2020-ra a német hivatal(ok) irányába törvényszerűen rendezni tudja. A cég kapott német adószámot, elkészültek a német adóbevallások és megtörtént az elmaradt szja befizetése is az ottani hatóságok felé. Mivel hazánk rendelkezik Németországgal kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezménnyel, véleményünk szerint ebben az esetben a munkavállalónál két adóévet érintően kettős szja adóztatás történt. A kérdéseink: 1. A munkavállaló önrevíziót nyújthat-e be itthon 2019. évi személyijövedelemadó-bevallására? Mi ennek a módja? 2. Kell-e és ha igen, milyen jellegű dokumentumot csatolnia a németországi szja megfizetéséről 2019-re? Vagy van információcsere a két ország adóhivatala között és a dupla adóztatás megjelenik az adófolyószámláján? 3. Mit kell tennie 2020. évi magyar adóbevallásában, ha 2020. év folyamán (2020. 04. 01-től) adóilletősége németországira változott?

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:

1. Helyesen értelmezi az adókötelezettség átkerül Németországba. A Németországgal kötött kettős adózás elkerülésére vonatkozó egyezmény értelmében, amennyiben a munkavállaló bármilyen 12 havi intervallumon belül 183 napnál huzamosabb ideig Németországban tartózkodik, ott végzi a munkáját, akkor a magyar munkáltatónak nem keletkezik szja-előleglevonási kötelezettsége Magyarországon. [Egyezmény 14. cikk (2) bekezdése]

Attól az időponttól kezdve, amikortól a munkavállaló német adóügyi illetőségűnek minősül, szintén nem kell Magyarországon szja-előleget vonni, tekintettel arra, hogy az Egyezmény 14. cikk (1) bekezdése értelmében a német illetőségű személy jövedelme, ha Németországban dolgozik, kizárólag Németországban adóztatható.

Az Egyezmény a kettős adózás elkerüléséről úgy rendelkezik, hogy amennyiben a Magyarországon belföldi illetőségű személy olyan jövedelmet élvez, vagy olyan vagyona van, amely ezen Egyezmény rendelkezései szerint megadóztatható Németországban, Magyarország mentesíti ezt a jövedelmet az adóztatás alól. Német illetőség esetén a magánszemély minden jövedelme (a privát jövedelmei is) Németországban adóztatható.

Abban az esetben, ha nincs szja-előleg alapját képező jövedelem, a járulék alapját is módosítani szükséges. Figyelemmel a vonatkozási időszakra, még a régi társadalombiztosítási szabályokat kell alkalmazni. Eszerint szja-előleg hiányában a járulék alapja a kiküldetést megelőző 12 havi átlag alapbér összege.

Mivel a munkáltató mind 2019-re, mind 2020-ra az adóévre kiállított M30-as igazolások kiadásának határidejét követően tárta fel, hogy az előző hónapokra vonatkozóan nem a jogszabályi előírások alapján állapította meg és vallotta be a magánszemély adóját, a hibát az általános önellenőrzéstől eltérő módon orvosolhatja.

A feltárt hibát nyilvántartásba kell venni és 15 napon belül bejelentést kell tenni a magánszemély lakóhelye szerint illetékes adóhatóságához az adókülönbözet összegéről, a kifizetés jogcíméről, a kifizetésről szóló igazolás kiállításának napjáról, az adóazonosító feltüntetése mellett. (szja-törvény 15/A §). A bejelentésre az AJK Bejelentés az adó és járulékkülönbözet elszámolásáról elnevezésű nyomtatvány szolgál. Az adóhatóság részére küldött információkon túl értesíteni kell a magánszemélyt is arról, hogy az éves jövedelmigazolás összege módosításra került, de a magánszemélynek nincs ezzel teendője, nem kell önellenőrzést benyújtania, ugyanis az adóhatóság a munkavállaló javára mutatkozó adókülönbözet összegét határozattal állapítja meg és írja jóvá a magánszemély adófolyószámláján. Az adó kiutalását 17-es nyomtatványon kérheti a magánszemély. A járulék módosítása során – mivel a dolgozó a hiba feltárásakor is munkaviszonyban áll –, a túlvont vont járulék különbözetét a dolgozó részére az önellenőrzést követően ki kell fizetni. Mivel az adóelőleg alapját és a járulék alapját is önellenőrizni szükséges, ezért a szocho és a szakho alapja is módosul, mely a 08-as bevallások általános előírások szerinti önellenőrzése útján valósítható meg.

2. Az AJK nyomtatványon röviden ismertetni szükséges az önellenőrzés hátterét. Dokumentumot csatolni nem kell, de az adóhatóság kérhet iratbetekintést a határozat meghozatala előtt. Az Európai Unión belül van adatszolgáltatás a két ország között. Ezért a magyar munkáltatónak a 08-as bevallás önellenőrzésénél erre figyelmet kell fordítani. Ez azonban automatikusan nem jelenhet meg a folyószámlán, az adatszolgáltatás az adóhatóság munkáját segíti, egy kontroll a jövedelmek bevallásának ellenőrzésekor.

3. 2020-ra vonatkozóan az eljárás azonos az 1. pontban leírtakkal, mivel január 31-ét követően történt a hiba feltárása. A különbség a 08-as bevallásoknál mutatkozik, ahol áprilistól fel kell tüntetni a magánszemély német illetőségét is a Németországban adóztatható jövedelmek mellett.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (3)
Ruszin Zsolt

Értem, bár a kérdésből nem derül ki, hogy az átlag valóban eltérést jelentene a járulékalapban.

Bhorvathne

Kedves Ruszin Úr!

"Abban az esetben, ha nincs szja-előleg alapját képező jövedelem, a járulék alapját is módosítani szükséges." - Miért is?
– mondatára válaszolva tájékoztatom, hogy a régi és az új Tbj törvény is tartalmaz speciális szabályt azon esetekre amikor a kettős adózást elkerülő egyezmények alkalmazása következtében nincs szja előleg alapját képező jövedelem. Ilyen esetben 2020. június 30-ig a kiküldetést megelőző 12 havi átlag alapbér képezte a járulék alapját. Míg azt követő időponttól kezdődően a tárgyhavi alapbér, vagy a KSH szerinti nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkereset, vagy a tevékenység ellenértékeként fizetett jövedelem képezte a járulék alapját. Ennek következtében, ha a munkavállaló az alapbéren felül más kifizetésben is részesült (jutalom, napidíj, bérkiegészítés, stb) akkor a járulékot is önellenőrizni szükséges. Csupán erre gondoltam.

Szép napot kívánok Önnek!

Ruszin Zsolt

A kérdésből leszúrhető tények elégtelenek a pontos válaszhoz, de ez a lektor híján nem volt akadály, hogy azt leközöljék.

"Abban az esetben, ha nincs szja-előleg alapját képező jövedelem, a járulék alapját is módosítani szükséges." - Miért is?

A kérdésben kifejezetten kiküldetésről volt szó, ilyenkor a járulékalanyiság nem tevődik át, és a német adótanácsadó ténykedése nyomán se merült fel egyik német biztosító érintettsége. Remélhetőleg ezt jól csinálták, a járulékok tehát Magyarországon maradtak, ezzel kapcsolatos németországi teendő csak akkor lenne (lett volna), ha a kiküldetés meghaladta volna a 24 hónapot (2000. évi XXX. törvény 7. cikk). AJK nyomtatvány beküldésére tehát nincs szükség.

Az SZJA kérdése pedig másként is sikerülhetett volna. A cég ugyanis nem kívánt telephelyet létrehozni, 1 fő vélhetően nem is teremt telephelyet. Egy ilyen kiküldetés kizárólag arra a célra irányul, hogy a vállalkozás részére javakat vagy árukat vásároljanak vagy információkat szerezzenek, vagy arra, hogy a vállalkozás részére bármilyen más előkészítő vagy kisegítő jellegű tevékenységet folytassanak (2011. évi LXXXIV. törvény 5. cikk (4) d)-e)).

Bár a kérdés ezt sem tisztázza pontosan, ezért csupán feltételeztem, hogy az SZJA illetőség - telephely nélkül is - áttevődött Németországba, pusztán a 183 nap miatt. A német jövedelemadót a kiküldött munkavállaló is bevallhatja, ehhez persze egyáltalán nem kell (kellett volna) telephelyet bejelenteni, ami a németországi viszonyokat ismerve elég sokba kerülhetett.

Ha a feltételezésem valós, akkor így az M30-asokat és a 08-as bevallások SZJA sorait valóban módosítani kell, ezt az itthoni bérszámfejtők biztosan megoldják. A magánszemély 2019. és 2020. évi eSZJA bevallásában pedig az 1-es sorból ez a jövedelem átkerül az 57. sorba, mint egyezmény által mentesített jövedelem.

A német adóhatóság felé eredetileg 2020.07.31-ig kellett volna az ELSTER-en keresztül beküldeni a bevallást, de ez a határidő most 2021.02.28 lett, de a bevallásra válaszul kapott határozat (Bescheid) így sem fog tartalmazni kamatot és bírságot a késedelem miatt, mert erre még további türelmi idő jut.

A 2020-as német adóbevallás még messze nem esedékes, amire újabb haladékok fognak majd születni (szemben a magyarral).

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Növénybiztosítás díjbekérő, számla?

Nagy Norbert

adószakértő

Autóbérlés 3. országbelinek

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink