hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Adható adómentesen munkaruha az irodai dolgozóknak?

  • adozona.hu
1

Irodában dolgozó alkalmazottnak jár-e adómentesen papucs, mint munkaruha, például biztosítás-közvetítéssel foglalkozó irodában? – kérdezte olvasónk: Surányi Imréné szakértőnk válaszolt.

Önmagában nem adózási kérdés, hogy jár vagy nem jár valamilyen juttatás a munkavállalónak, ezt a munkáltató dönti el. A munkáltató juttatásainak – többek között a ruházati kellékek juttatásának – adómentessége pedig az szja-törvény 4. § (2a) bekezdése és az 1. számú melléklet 8.8., 8.24. és 9.2. alpontjainak rendelkezései alapján határozható meg. Ezek értelmében a következőket kell figyelembe venni:

– „Nem keletkezik bevétel…valamely személy által a tevékenységében közreműködő magánszemély részére biztosított olyan dolog (eszköz, berendezés, jármű, munkaruházat stb.) használatára, szolgáltatás (világítás, fűtés stb.) igénybevételére tekintettel, amelynek használata, igénybevétele a munkavégzés, a tevékenység ellátásának hatókörében, a tevékenység ellátásának feltételeként történik (ideértve azt is, ha ez iskolarendszeren kívüli képzés, betanítás, valamint a biztonságos és egészséget nem veszélyeztető munkavégzés feltételeinek a munkavédelemről szóló törvény előírásai szerint a munkáltató felelősségi körébe tartozó biztosítása), abban az esetben sem, ha a dolog, a szolgáltatás személyes szükséglet kielégítésére is alkalmas, és a tevékenység hatókörében történő hasznosítás, használat, igénybevétel mellett egyébként az igénybevétel során nem zárható ki a magáncélú hasznosítás, használat, igénybevétel, kivéve, ha e törvény a hasznosítást, használatot, igénybevételt vagy annak lehetőségét adóztatható körülményként határozza meg….”

– Adómentes … „a jogszabály által előírt használatra tekintettel juttatott védőeszköz, továbbá baleset- és egészségvédelmi eszközök;”

– Adómentes … „a munkáltató által a munkavállaló magánszemélynek adott munkaruházati termék”;

„Munkaruházati termék:

a) a törvényben vagy törvényi felhatalmazás alapján kiadott jogszabályban előírt módon és feltételekkel rendszeresített egyenruha, formaruha, védőruha, munkaruha, valamint tartozékai;

b) az olyan öltözet és tartozékai, amelyet a munkavállaló egészségének védelme, a munkakörén, feladatainak ellátásán kívül hordott ruházatának megóvása céljából az adott munkakörben, a feladat ellátása közben visel, feltéve, hogy a körülményekből megállapíthatóan a munkaruházati termék használata nélkül a munkavállaló egészsége veszélyeztetett, illetőleg a ruházat nagymértékű szennyeződése, gyors elhasználódása következik be…”

A védőeszközökre vonatkozó jogszabály a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény, amely kötelezően előírja, hogy a veszélyforrások ellen védelmet nyújtó egyéni védőeszközöket meg kell határozni, azokkal a munkavállalókat el kell látni, használatukra ki kell oktatni és használatukat meg kell követelni.

Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében a munkakörülmények folyamatos javítására törekedve, a munkáltató köteles biztosítani a védőeszközök rendeltetésszerű használhatóságát, védőképességét, kielégítő higiéniés állapotát, szükséges tisztítását, karbantartását, javítását, pótlását. Mindezeket a munkavállaló meg is követelheti.

Egyéni védőeszköznek minősül minden olyan eszköz (beleértve annak bármely kiegészítését, segédeszközét), amelyet a munkavállaló azért visel vagy tart magánál, hogy az a munkavégzésből, a munkafolyamatból eredő kockázatokat az egészséget nem veszélyeztető mértékűre csökkentse. A védőeszköz személyes használatra szolgál, kihordási ideje nincs.

Amennyiben a munkavégzés körülményei megkívánják, hogy valamely védőeszközt többen is használjanak, megfelelő intézkedéseket kell tenni annak biztosítására, hogy az ilyen használat ne jelentsen egészségügyi vagy higiénés kockázatot a használók számára. A védőeszközt a munkáltatónak ingyenesen kell biztosítania, továbbá karbantartás, tisztítás, javítás vagy csere útján gondoskodnia kell arról, hogy a védőeszköz használható, valamint megfelelő higiénés állapotban legyen.

Mindezek alapján a munkáltatónak kell mérlegelnie, hogy az irodában dolgozó alkalmazottnak történő papucsjuttatás megfelel-e az adómentesség feltételeinek.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (1)
Kling Péter

Nem egészen igaz, hogy a munkáltatónak kell mérlegelni. Az egyéni védőeszközök meghatározása munkabiztonsági (és munkaegészségügyi) szaktevékenység, tehát ha egészségvédelmi okból szükséges, azt a cég munkavédelmi szakemberének kell eldöntenie (és az üzemorvosnak). Munkavédelmi szakemberként én még sohasem írtam elő irodában védőlábbelit, és nem hiszem, hogy született már olyan kolléga, aki igen. Pláne, hogy ülőmunkát végeznek. Ha legalább állnának vagy járkálnának, akkor talán rá lehetne fogni valami nagyon ergonomikus (és drága) papucsra, hogy indokolt.

A ruházat elszennyeződése megint nem jöhet szóba, esetleg ha az egyenruha része a papucs (gyakorlatban ez sem valószínű)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Adott kölcsön kamata

Nagy Norbert

adószakértő

Kockázati életbiztosítás adózása

Adózóna  szerkesztőség

kérdések és válaszok

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink